Kunst og forsikring - erfaringer?

Hei alle sammen.

Slår et slag for en litt “kjedelig”, men svært viktig sak for mange av oss. Forsikring av kunsten vi eier.

Ser nå at selskapet eg er/har vert forsikret igjennom (Frende) har endra ordlyden i nye vilkår fom janaur 2023 for nye kunder (se vedlagt bilde). Ble gjort obs på denne grensen når LOFavør/SpareBank1 med “Fremtind” forsikring skulle selge meg sine forsikringer nylig.

Så mine oppfølgingsspørsmål er:

  1. Hvordann har du forsikret din kunst?
  2. Har du spurt ditt selskap direkte om all kunsten din (enkeltverk, samling, figurer etc) faktisk er fullforsikret?
  3. Hva er øvre grense på enkeltverk?
  4. Hva er øvre grense for alle verk/total samling*?
    *Pass på, og få definisjonen på ordet “samling” bekreftet hos ditt selskaps skadeavdeling, da det forekomme forskjellige definisjoner.

For å svare på egen post:

  1. Innbo - Frende Forsikring.
  2. Gjorde dette idag - de måtte sjekke hvordan de tolker “samling” i bildet over.
  3. 500 000kr for enkeltverk,
  4. ?? Uvisst per nå - muligens 500 000kr totalt for samlingen også. Her skal Frende sjekke og komme tilbake til meg.

De fleste av oss har ikke kunst for flere millioner, men om man tar en opptelling på alle verkene en eier er det nok overraskende mange av oss som fort overskrider 500 000kr totalt.

Noe å tenke på, og forhåpentligvis kan vi dele litt kunnskap her inne.

PS: Dette er åpent forum, så tenkt deg om 2 ganger før du legger ut informasjon om egne verdier osv.

EDIT #1:
Har snakket med Gjensidige (Tekna), DNB og SR-1 (LO): Alle disse har tydelig 300 000/500 000kr som øvre grense for enkelt verk, men også total øvre grense på gjenstander definert som kunst.
Frende og IF - Usikre på betegnelsen “samling” i ordlyden, og skal komme tilbake på deres definisjoner, men antar de også ligger på samme linje som de andre.
PS: Dette er ut informasjon fra dialog på telefon med deres kundebehandlere og ikke noe eg selv har lest direkte fra alle vilkår, men antar at de har søkt det opp og gitt meg svar når eg har kommet med helt konkret spørsmål på emnet.

Har dialog med AON (ref AGS nevnt av @Gard). De er megler, så tar nå min informasjon videre til forsikringselskapene de jobber med (kunstspesifikke avtaler) og kommer tilbake med mer informasjon ila neste uke. Oppdatering følger.

14 Likes

Gjensidige sier følgende om innbo pluss:

Enkeltgjenstander og samlinger dekkes med inntil kr 350 000 per gjenstand/samling
(Med samlinger menes, for eksempel, mynter, frimerker, og andre samleobjekter, men ikke gjenstander som er i bruk for sitt opprinnelige formål)

Da må hvert enkelt verk være dekket for inntil 350k så lenge de henger på veggen (altså brukes til sitt opprinnelige formål).
Trykk/bilder som ligger i mapper brukes kanskje ikke til sitt opprinnelige formål….

2 Likes

Trykk i mapper blir vell kanskje en samling?

@Shagga_Son_of_Dolf litt spent på hva du får til svar her. Jeg har også forsikringen gjennom LO og hadde en runde med de på dette for en tid tilbake. Jeg fikk da beskjed om at en samling i kunstverden er flere verk som sammen har en større verdi enn alene. Altså kunsten din er sammensatt av flere enkeltgjenstander, men om du har noen verk/skulpturer som sammen har en større verdi vil de være forsikret for samme beløp som enkeltgjenstandene.

Jeg synes jo alt dette med forsikring er litt defust, så hadde vært kjekt om noen med erfaring fra et slikt tilfelle kunne komme på banen😊

Jepp. Har ikke fått et skriflig konkret svar fra SR1/LO/Fremtind idag, kun samtale med representat fra dem. Sikter meg muligens inn på å få dette også ila neste uke.

“Alle” selskapene opererer med maks 300 000 / 500 000kr og har nå nylig lagt inn denne frasen som eg nevnter i første innlegget mitt at det stoppes på 500 000kr totalt for “Kunst, klokker, antikviteter osv.” De foreslår “verdigjenstand” for alle gjenstander som har en betydelig verdi, f.eks de 20 mest verdifulle verkene i samlingen, og så kan resterende “slump” på 300/500 000kr dekke resten av samlingen.


Viktig update: Det ser ut til at Tryg sin innboforsikring kan justeres etter eget ønske, og f.eks 4 000 000 kr i forsikringspremie for alt innbo. Det er, slik eg leser dokumentet linket til over, ingen tekst som ekskluderer kunst, klokker, antikviteter eller annet. Har også fått dette bekreftet per telefon fra Tryg idag, men har sagt eg ønsker å ta dialogen videre via mail og få dette 100% avklart før eg evnt bytter over dit. Nevnte også at de potensielt kommer til å få flere kunder grunnet dette, så verdt å få et klart svar fra dem på temaet! :wink:

Tryg følger eg videre opp neste uke og få et konkret mail svar, men per nå, og for oss ser dette ut som det beste alternativet.
Skal nevnes at vi da også har LO sin innbo, som er en generelt bra/beste forsikring på innbo, mens Tryg sin avtale da primært skal ta hånd om kunsten, mens LO forsikringen tar hånd om det meste andre som finnes i hjemmet.

3 Likes

Vi bruker Tryg og jeg har samme oppfatning som deg Shagga, ingen begrensing per gjenstand kun totalbeløp

2 Likes

Veldig bra tema M! Alle forsikringsselskap som godtar høyere total dekning enn enkeltverk er useriøse. Nesten på grensen til svindel. Feks: Du godtar at jeg betaler for 3 mill i innboforsikring, men dekker kun enkeltverk opp til 300K? Javel - da hadde jeg jo kun trengt innboforsikring til 1 mill da. Veldig useriøs praksis. Godtar du pengene mine til x verdi, så dekker du x verdi.

3 Likes

Mange opererer med “ubegrenset” totaldekning, men har da vilkår på enkeltgjenstander. Dette står jo i de 17 sidene med vilkår for de fleste, på en eller annen måte. men slike tekster er ikke alltid rett fram å lese for meg iallefall. Rom for tolkning, og som nevnt så sliter flere av selskapenes selgere/kundebehandlere med å selv forklare deres definisjon på “samling”.

Er det en bransje som skulle vert standardisert, så det forsikring.
Bil, hus, båt, lik oh tydelig grunnpakke. Eneklt. Så får de heller individuelt legge til informasjon/vilkår for å unngå svindlere, og ikke prakke dette 17 siders dokumentet på absolutt alle kunder.

Uansett, greit vi får løftet fokuset her, og om flere gjør skikkelig research på temaet og deler litt info, så bør vi sammen kunne vite med 100% sikkerhet at vi har dekket hele samlingen vår.

3 Likes

Vi har if super forsikring på innbo. Det er en liten stund siden vi tegnet denne så husker ikke nøyaktig hva som ble sagt, men vi måtte tilleggs forsikre enkeltverk om vi har flere av en viss verdi, så vi har Verdisakforsikring på flere enkelt bilder. Og dette er overhodet ikke spesielt dyre verk når man sammenligner hva med hva mange andre her inne har. Så jeg forstod det sånn at det var kun enkelt bilde som ble dekket av hovedforsikringen og hadde du flere enn ett så må du forsikre hvert enkelt verk.

1 Like

Oppdatering:

Tryg
Skal dekke kunsten og annet innbo for optil 4 mill. Skal man ha en totalt høyere forsikringspremie enn dette, krever de at du har bolig+brann alarm med direkte kobling til sentral.
Pekepinn på kostnad: ca 5500kr i året.
Ta selv kontakt for eget tilbud.

AON “ren kunstforsikring”
Jobber som megler, og sammen fikk vi et estimert tilbud etter følgende fiktive kriterier:
Forsikringsum på 2.5 millioner kroner.
Ca 40-50 kunstverk.
Egenandel 2500kr.
Må bindes 1 år av gangen.

Her ble årlig pris ikke værre enn ca 8-9000kr*.
Dette er da en ren kunstforsikring.

*Det stilles dog noen flere spesifikke krav til bolig/hus hvor verkene befinner seg:
Direktekoblet brann og boligalarm til sentral.
Hardt og helt tak
Muligens: mur/betong vegger (sjekkes ut nøye, muligens en cooy+paste fra danmark, hvor murhus er langt mer utbredt)
Hele og solid hengsler/vinduer/dører


Gjensidige sjekkes ut enda en gang mtp dette med samling og “brukes til Opprinnelig formål”. Det kan være man er fullforsikret med gjensidige innboforsikring, gitt at ingen enkeltverk har høyere verdi enn 350 000kr, de aller fleste verk “henger på veggen” - altså brukes til sitt opprinnelige formål, men venter fortsatt på rt konkluderende svar her.

EDIT: Svaret fra Gjensidige:

Jeg har forhørt meg litt rundt med ledere og diskutert litt. De har kommet frem til at det ikke beregnes som en samling dersom det er spredt rundt i hele huset. Da blir det beregnet som et enkelt-objekt og vil bli dekket som vanlig på innbo.

Vil selvfølgelig anbefale å sette en høyere innbosum som hvert fall dekker opp til beløpet på bildene + det andre du har.
Mvh


Håper dette hjelper folk til å ta runden sin og sjekke at all kunst er forsikret, og husk å sikre seg mot de store katastorfene, ikke små bagateller :hugs:

Ha en fin uke,

14 Likes

Hva med hvis du tar med ett par kunstverk til kontoret ditt? Gjelder forsikringen for kunsten da også?

Fremtind:

3.1 Innbo og løsøre

Omfattes

• Maleri, trykk og øvrig kunst erstattes med inntil
500 000 kroner.
• Enkeltgjenstander og samlinger erstattes med inntil
350 000** kroner.

** Økt forsikringssum kan avtales for gjenstander med høyere
verdi ved at totalverdien på gjenstandene oppgis, se
forsikringsbeviset.

Med samlinger menes for eksempel frimerker, mynter og
andre samleobjekter, men ikke gjenstander som er i bruk for
sitt opprinnelige formål.

2 Likes

Neppe, da det gjelder oppgitt adresse og kun sykkel o.l. gjelder utenfor adressen. Kontorets forsikring bør dermed sjekkes.

Som lovet - her kommer svaret:

Kort svar for de travle;
Innbo Pluss, Gjensidige.


Har nå tegnet “Innbo Pluss” hos Gjensidige.
Fikk gunstigere pris gjennom Tekna, men vilkår er de samme for alle med “Innbo Pluss”.
Dekker mye greier, men eg hadde kun fokus på kunstverkene våre.
Står ikke noen øvre grense per enkelt kunstverk (verifisert via epost av kundebehandleren eg snakekt med).

På nett kan man enkelt sette inn informasjon og velge øvre verdi på forsikring selv via nettsiden og få tilbudt pris.
Kan velge fra 1.5-3 millioner (Tekna pris opptil 3 millioner).

For the really big ballers:
Skal man over 3 millioner får man ikke Teknarabatt på summen over 3 mill.
Man kan sette opp til 5 millioner uten å få krav på “direkte oppkobling mot alarm/brannsentral”.
For 5 - 10 millioner er det krav om direkte oppkobling mot sentral.


Pris eksempel:
Prisen på Innbo Pluss med 3 millioner kroner dekning havner på 2600kr årlig for Tekna medlemmer.
PS: Eg har ingen andre forsikringer hos Gjensidige, de blir værende hos Frende for min del.

Lykke til alle sammen :slight_smile:

6 Likes

Takker! Dette er samme tilbakemelding som jeg har fått fra Gjensidige med Innbo Pluss.

3 Likes

Hva med bod? Noen øvre grenser der eller opp til 3mill ink der?

Hei.
Er det noen som har erfaring med tyveri av personlig eiendeler på arbeidsplassen?
Har en del bilder osv på kontoret, og nå har det forsvunnet et innrammet trykk.

Kjipt å høre! Nå vet jeg ikke om du er ansatt i ett firma eller driver for deg selv.

Men les kontrakten om du er ansatt å se hva som står der, var kontoret låst eller ulåst? Hvor mange har tilgang til kontoret ditt etter du har forlatt jobben?

Vil tro det er mye som spiller inn her, men vil da tro jobben må anmelde dette som tyveri på arbeidsplassen?

1 Like

Jeg skulle tro at arbeidsplassen sin innboforsikring dekket tyveri av ansattes eiendeler på arbeidsplassen. Kanskje den er begrenset på beløp (feks arbeidsklær som henger i garderobene)

1 Like

Så sant arbeidsplassen ikke har tegnet en veldig spesiell forsikring så tviler jeg på at forsikringen dekker ansattes private eiendeler på jobb.

Jeg møtte på samme type problemstilling da jeg skulle tegne forsikring til galleriet da standardproduktene for innboforsikring bare gjaldt galleriets eiendom. Jeg måtte da forhandle fram en egen avtale for kunstner eiendom og det var ikke alle forsikringsselskap som ville tilby dette.

4 Likes