Kunstbløffen - Werner Jensen

Liker beskrivelsen av hans CV. Voldsomt pompøst. Som om han er en tungvekter der bakken skjelver ettersom han trår på den. :joy:

“2020 Høstutstillingen, Galleri Berntsen & Kunsthuset FineArt Oslo”

Skjønner ikke at de fremdeles forsøker. Selv etter all den negative omtalen i media. Ett enkelt google-søk avslører hele makkverket.

3 Likes

Kunsten hans må være ren magi, siden den kan henges opp med alle sider «opp» - uten at noen merker det.

Må være mye billigere å bare snu bildet et par ganger i året enn å kjøpe ny kunst :no_mouth:

3 Likes

Hvorfor tillater Finn i det hele tatt at objekter signert denne «kunstneren» legges ut for salg?

Uten at jeg er noen Finn, eller nettsideekspert, det må da være en smal sak å legge inn at ord «kunst» og «Werner Jensen» i samme annonse utløser en form for autoreject på publisering…?

5 Likes
4 Likes

Blir intressent å se utfallet av rettssaken. Hvor langt går det å lure naive kunstkjøpere før det får konsekvenser?

2 Likes

Kunstmarkedet er et minefelt. Forfalskninger og annen svindel er alltid en risiko. Når verdiene er store blir også fristelsene store for kunsthandlere. Dette har vi sett mange ganger, dessverre.

2 Likes

Ja, se bare på Han Van Meegeren forfalskninger av Johannes Vermeer.
Munch har også blitt utsatt for forfalskninger senest mener jeg var i 2009 - men det sirkulere sikkert forfalskede Munch etter det som ikke har blitt oppdaget.
[Munchforfalskninger avslørt – NRK Kultur og underholdning]

Så lenge det er penger å tjene vil det alltid være falsknere og bedrager i alle bransjer.
For 12 år siden, var jeg et år i et vikariat i vurderings disken hos Bruun-Rasmussen - hver eneste uke kom det inn falske varer.

7 Likes

Ber om ett år og tre måneders fengsel for «Werner Jensen»

Aktor har lagt ned påstand om ett år og tre måneders ubetinget fengsel for den bedrageritiltalte kunstneren John Erik Hedemark, kjent under psevdonymet «Werner Jensen».

– Påtalemyndigheten mener tiltalte bevisst har valgt å ikke informere kundene, nettopp for å bedra dem. Når man tilbakeholder sannheten, og i tillegg har til hensikt å skape en uberettiget vinning, da er det bedrageri, sa Andreas Meeg-Bentzen i sin prosedyre.

Politiet tok ut tiltale mot Hedemark i fjor. Det skjedde etter at Hedemark i flere år hadde solgte malerier signert Werner Jensen. Kundene fikk vite at Werner Jensen var en anerkjent kunstner og at bildene hans hadde blitt utstilt en rekke steder.

Det de ikke fikk vite var at «Werner Jensen» var et psevdonym, og at bildene var malt av galleristen Hedemark selv.

Tolv av Hedemarks kunder har status som fornærmet, og mener de har blitt lurt.

1 Like

Er det bare jeg som synes at dette er helt genialt av kunstneren? Arbeidene til Werner Jensen kommer til å stige enormt i verdi.

Ligger noen arbeider ute på finn nå. Sjokkerende lavt priset foreløpig. 13k for 2x 80x80 malerier.

Du spøker sant?

5 Likes

I grunn ikke altså. Det finnes langt mindre kjente navn som selger verk til høyere pris. Disse verkene har nå fått en kul og unik historie.

Jeg kan godt forstå at enkelte kan føle seg lurt, men en 80x80 original til under 10k og med denne historien på kjøpet? Lett verdt det.

hver sin smak :slight_smile: . Synes selv at det Lett ikke er verdt det.

2 Likes

Du mener genialt av svindleren? Når du har 12 kjøpere som sitter på den ene siden å sier de føler seg lurt… ja da kan en vel ikke akkurat si at dette er god PR for Werner Jensen. Går du i etterkant å kjøper verk fra den mannen så bør du ikke tenke at det er et langsiktig investeringsprosjekt…

Lyve om identiteten til kunstnere har vært gjort i alle år, men det er alt det andre rundt som er problemet. På toppen av det hele er kunsten og mannen ganske uinteressant.

Anmeldelsene handler nok bare om penger. Var i akkurat samme situasjon for mange år siden da jeg kjøpte et stort maleri av Conner Brothers fra deres første utstilling. Da den løgnen ble avslørt vurderte jeg å kreve tilbake pengene fra galleriet, men så de hadde gått opp i verdi, så lot være…

5 Likes
5 Likes

https://www.finn.no/294970995

1 Like

Jøss. Han selger fremdeles!
Og søker etter bilder til retrospektiv utstilling :rofl:

1 Like