🔎 Kunstveggens detektivtrĂ„d

Jeg kan ingenting om denne kunstneren og maleriet, derfor Ăžnsker jeg hjelp fra deg til Ă„ finne ut av det etter signaturen. Takk :smiling_face_with_three_hearts::pray:t3::relaxed:


Noen kjenner til evt pris pÄ denne: det er kunstbilde som jeg ikke kjenner hvem er kunsteren :face_with_hand_over_mouth::relaxed:.
Tusen takk

Hei!

Er det noen her pÄ KV som kan hjelpe med Ä identifisere kunstneren? SpÞr for en venn som sÄ disse verkene da han var i GÞteborg i 2015. Jeg har dessverre ikke noe mer info utover dette.

1 Like

Jeg har et oljemaleri (?) som har gĂ„tt i arv i familien. Synes selv det er et mesterverk (fĂ„r Munch vibber av det, uten sammenligning for Ăžvrig!) men vet veldig lite om det. Bla tittelen er ukjent, utover at det har blitt kalt “pyromanen” i familien (tror ikke nĂždvendigvis det er riktig).
Av signaturen har jeg tydet meg fram til at dette mÄ vÊre laget av Frithjof Smith-Hald. En norsk dude fra 1800-tallet som virker bittelitt anerkjent verden over, og ser av svenske auksjonssider at enkelte av hans verk gÄr for 250.000 svenske kronkroner.
Men det aller meste jeg finner av Frithjof er maritime landskapsbilder

Er det noen som kan bidra med Ă„ fortelle meg mer om verket eller kunstneren?

Spennende verk, helt klar Munch-vibber her ja :smile:

Sikker pÄ at navnet er riktig, kjente ikke igjen stilen fra det jeg googlet, som du sier, det meste er landskapsbilder? At verket skiller seg ut kan jo vÊre bÄde positivt og negativt


Jeg hadde tatt en del gode bilder, spesielt av signaturen, og fyrt avgÄrde en mail til bÄde Blomqvist, Bukowskis og nye Oslo kunsthandel (http://www.dn.no/d2/2015/10/29/2121/Kunst/bruktkunst), de kan nok gi deg noen gode svar!

Gi oss en lyd om hva du finner ut da :wink:

FÞler en prisvurdering 6-8000
 kanskje rundt 15k pÄ auksjon
 Virker som det er en del som har vÊrt til salgs pÄ smÄ (jule)auksjoner rundt i Norge, dog finnes noe i Louvre i fÞlge NKL. Spennende stykke kunst og post gjerne svar fra expertene i blomquist og co :slight_smile:

1 Like

Takk for tips!
Nei, jeg er ikke sikker pĂ„ noe forelĂžpig. Men “Frithjof” gir mening i forhold til signaturen pĂ„ maleriet. Dog er ikke signaturen lik som pĂ„ de kjente verkene til Frithjof Smith-Hald. Kanskje kan dette verket vĂŠre tidlig i karrieren. Kanskje fra studietiden? Eller sĂ„ kan det vĂŠre forfalsket :frowning:
Han hadde en bror, BjÞrn Smith-Hald, som ogsÄ var maler. Personmotiver, men hovedsaklig av barn

I tillegg lurte jeg pÄ om det kunne vÊre sÞnnen, Frithjof Smith-Hald D.Y. :sweat_smile:

Update:
Etter litt googling og sÞk endte jeg opp med en telefonsamtale med barnebarnet (som ogsÄ driver innen kunst) til Frithjof Smith-Hald D.Y.
Jeg sendte han disse bildene pr mms og han skulle undersÞke og komme tilbake til meg i kveld. Han mente signaturen kunne passe med Frithjof Smith-Hald DEN ELDRE (som jeg hÄper pÄ) - og at malerteknikken ogsÄ kanskje kunne matche - men at motivet var utypisk for Smith-Hald D.E.
SĂ„ dette kan jo bli spennende Ă„ se hva vi finner ut av her. Artig Ă„ leke litt Tore PĂ„ Sporet da! :smile:
More to come

10 Likes

Hei

Jeg har et maleri jeg har arvet, som har samme signatur og Ärstall 1936. Mitt maleri er, som ditt, i tidsÄnden til bl.a. Munch. Jeg har ogsÄ en akvarell som er lik maleriet (kladden til maleriet). Det var artig Ä se maleriet ditt. Jeg ser det er malt av ham som malte mitt. Jeg har ogsÄ prÞvd Ä finne ut noe om maleren.

Da F. S-H dÞde i begynelsen av 1900-tallet, kan dette tyde pÄ at dette er en slektning. Maleriet mitt er en landskapsmaleri. Det er fantastisk vakkert.

Hva fant du ut? Har du fÄtt en takst?

Mvh. Inger

Hva fant du ut?

2 Likes

Hei igjen

Jeg fant denne lenken. F. Smith-Hald var ifra BodÞ og deltok pÄ hÞstutstillingen i 1936
http://www.hostutstillingen.no/site/assets/files/1618/hu1936.pdf

Mvh. Inger

2 Likes

Beklager, men fikk noen assossiasjoner til denne :grin:

FRITHJOF SMITH-HALD ble fþdt 1909 og dþde i 1989. Det kan stemme med motivene, at han var fra Bodþ. Han malte mye fra fiskeres liv og jordbruksmotiver. Stilen er ekspresjonistisk, med typiske motiver fra norsk folkeliv. Jeg har fem av disse maleriene. Digitaltmuseum.org oppgir at han ble fþdt i Bergen, og dþde i Balestrand. Her er mer: Frithjof Smith-Hald – Norsk kunstnerleksikon

1 Like

Kunstnaren kan vere ein av desse:
Frithjof Smith-Hald 1846-1903
Frithjof Smith-Hald 1909-1989. FĂždd i Bergen, budde mange Ă„r i forskjellige land. Levde dei siste Ă„ra av sitt liv i Balestrand i Sogn.
Det skal vere ein ved same namn som er fĂždd i 1911. Han budde mange Ă„r i Ål i Hallingdal.

2 Likes

Hei. Er det noen som vet noe om denne gravering av Hollendergaten i Bergen? Det er en signatur nede til hÞyre - noen som klarer Ä tyde den? Tror det er gravert/trykket pÄ aluminium. Takk for svar:)

Hei. Noen som vet hvem dette er?

Olav BjĂžrgum

Takker!

2 Likes

Har et maleri som jeg prÞver Ä finne litt ut av, er det noen som vet hva dette er, har prÞvd Ä sÞke opp signaturen men fÄr ingen treff.

Evt om et slikt maleri er verdt Ä fÄ sjekket av profesjonelle?


Ser ut som en kopi av Harald Sohlbergs ‘Vinternatt i Rondane’. Neppe noe verdi.

3 Likes

Hvem er kunstneren til dette maleriet. En gate i Gamle Byen i Casablanca



2 Likes