Hei alle sammen! Jeg arvet dette bildet for mange Är siden, er veldig usikker pÄ hvem kunstneren er. Alt jeg har er signaturen (se bilde) og at det er nr 31/45. Kan noen hjelpe?
Olaf Hasaas
Wow helt fantastisk! Tusen takk! Fant en nettside med eksempel 5/45!
NÄ gjenstÄr det bare Ä finne ut av prisen dersom jeg skulle bestemme meg for Ä selge det ved en senere anledning. NÄ ble jeg virkelig glad!
Morsomt hvordan fossen ligner skikkelsene pÄ broa.
Det er en av Stranda malerne fra LindÄs kommune.
Fra ca 1940 og til ca 1960 fikk innbyggerne Stranda en helt spesiell jobb, de begynte Ä livnÊre seg pÄ Ä male dekorative bilder, med vanlig boksmaling pÄ plater.
Noen driftige menn fikk hele bygden til Ä male 5-6 forskjellige enkelte motiv - de med stÞrst produksjon malte 8-9 bilder om dag. Noen av malerne konstruerte en maskin som gikk rundt i sirkel, der de monterte 6-8 bilder Ä malte feks en bÄt og den dreide og de balte bÄten pÄ neste - for Ä spare tid.
Mellom 50 til 100 personer var involvert i malingen, noen signaturer gÄr igjen neppe de som har malt det respektive bildet. Produksjonen handlet lite om Ä skape kunst, men om Ä ha en nÊring for Ä overleve av.
Sikkert andre pĂ„ kunstveggen som kan mere om de en meg, til hĂžsten kommer det en bok om malerne. Reidar Steinnes bilder som du referer til er mere gjennomarbeidet. Legger ved et par andre av gruppens âkunstâ.
Tusen takk for tilbakemeldingen. Jeg har fulgt med pÄ skriveriene om Strandamalerne i BT med stor interesse. Dessverre rak vi ikke Ä gÄ utstillingen som var. Skal prÞve Ä fÞlge med pÄ denne boken.
Solveig Nessa?
Ja, takk
![]()
Hei. Dette er en spennende tegning som ser ut til Ă„ vĂŠre en original, datert 1844.
Vet ingenting om motivet eller kunstneren, sÄ her trenger jeg hjelp.
Ser ut til at signaturen er Marsa Hansen eller Maria Hansen.
LysÄpningen pÄ rammen er 14 x 19 cm - og selve tegningen bare 10 x 14, sÄ det er et imponerende detaljnivÄ.
Bildene er tatt gjennom rammeglasset.
Takknemlig for hjelp!
Aner ikke hvem det er, men det er uansett ei god tegning.
del gjerne hvis du finner ut mer om den
Dette er ikke mitt stÞrste fagomrÄde og er litt som Bambi pÄ glattisen her.
Tegningen er utfĂžrt etter forsiden til notehefte eller en plakat/annonse for operaen Les deux petits savoyars av den franske komponisten Nicolas Dalayrac.
Den finnes i forskjellige franske arkiver utfĂžrt ved forskjellige verksteder.
Hvis jeg skal tippe pÄ en opphavsmann til selve original platen er det Claude-Marie Dubufe 1790-1864 eller Alphonse Leon Noel 1807-1884.
Legger ved noen forskjellige versoner. Regner med din tegning er av en nordisk tegner som har brukt et av noteheftene eller plakaten til Ä Þve seg og kopiere som var det vanlige blant kunstere frem til modernismen tok overhÄnd og den figurative kunsten ble skjÞvet ut kulden ved akademiene men det fÄr bli en annen trÄd.
Stillebenet er et meget tidlig bilde av Karl Kalle Orstad - malt nÄr han var 19 Är og elev hos Thoralf Gjesdal. Maleriet er utypisk i forhold til landskapsbildene fra JÊren han er kjent for. Et typisk elevbilde hvor han prÞver ut lys, perspektiv og flate - med stor inspirasjon fra 20 og 30-tallets malere, f.eks Jean Heiberg som Gjestdal var elev av under samme tid. Morsomt bilde Ä se.
Julia
Takk for svar, Julia.
Jeg har gravd litt jeg ogsÄ, med utgangspunkt i litografiene du delte.
Virker som om det er Joseph Kellner ((1799-1842)) som er opphavsmannen til det originale verket. Kellener var litograf og forfatter, Han er omtalt i sammenheng med sitt atelier i GenÚve og hadde betydelig innflytelse pÄ grafisk kunst i den perioden. Hans verk inkluderte trykking av bÞker og illustrasjoner, deriblant samarbeid med Manega-brÞdrene, utgivere i GenÚve.