🔎 Kunstveggens detektivtrĂ„d

Hadde en leietager som satte igjen disse 2 bildene for 12-13 Är siden. Mener han hadde kjÞpt de pÄ Illums Vika (eller hva den nÄ het for 10-15 Är siden) Gikk videre til min mor som har hatt de pÄ loftet siden, men Þnsker Ä kvitte seg med de nÄ. Signert Koga (?) og med en COA jeg ikke finner noen utsteder pÄ. Noen som kan ha en formening om hvem kunstneren er og om det i det hele tatt er verdt noe? Hvis det er noen trente Þyne tar jeg gjerne ogsÄ innspill pÄ om disse har noen teknisk verdi (i mangel pÄ bedre formulering) da dette er utenfor min arena. Leietageren skrÞt ofte over at dette var et svÊrt dyrt kjÞp, men med manglende dokumentasjon, at det ble solgt pÄ en mÞbelsjappe og at jeg aldri har hÞrt noe fra vedkommende om Ä fÄ bildene tilbake tipper jeg at svaret allerede er gitt :sweat_smile:

1 Like

Noen som kan hjelpe meg Ä si noe om disse? Eier mener kunstner er fra Finland og de er kjÞpt pÄ tidlig 90-tallet men vet ikke mer og sliter med Ä tyde signatur. Setter stor pris pÄ hjelp :slight_smile:

1 Like

Marjatta Nuoreva (Finnish, born 1944)

1 Like

Tusen takk for god hjelp @Tommy_Jensen :slight_smile: Vet du om disse har noe verdi?

1 Like

Noen som veit om dette bildet har noen verdi?

Motiv fra Molde, men hvem er kunstneren?

Jeg har forsÞkt Ä tyde hvem dette kan vÊre, men finner ingenting pÄ Johnny Miller eller lignende. Noen som vet?

Jeg har arvet dette maleriet og kjenner ikke til noe rundt det. For alt jeg vet kan det vÊre en kreativ sjel i slekta som har lekt seg litt pÄ egenhÄnd. Er det noen som kjenner til denne signaturen?

1 Like

Hei. Etter at min farmor dÞde, tok jeg vare pÄ dette (avbildet).

Jeg har googlet for Ä finne ut noe, men klarer ikke finne annet enn at et (annet) Erik Erikson (dansk kunstner) maleri i 2005 ble solgt pÄ auksjon for ca. 18 000,-

Link til auksjonsbildet: ERIK ERIKSON (Danish 20th Century). Forest Interior, 1910. Signed | Lot #23353 | Heritage Auctions

Mitt avbildede maleri har signatur til venstre, og sĂ„ vidt jeg kan se stĂ„r det “Erik Erikson”. Men signatur pĂ„ overnevnte auksjonsbilde har en helt annen type skrift/signatur. Kanskje jeg ikke klarer Ă„ tyde skriften, eller sĂ„ har kunstneren endret pĂ„ sin signatur etter hvert

Bildet jeg har kan komme fra min oldemor. Jeg er dessverre usikker pÄ opprinnelsen til det.

Hadde vĂŠrt spennende om noen kan/vil hjelpe meg.

1 Like

Er det noen her som kan fortelle meg noe om kunstner?

Hei er det noen som kjenner igjen denne kunstneren? Vanskelig Ă„ tyde signaturen dessverre. Kan vĂŠre en K og en S iallefall? 1993. Mest sannsynlig en kunstner fra Vestfold

Jeg har lagt til flere bilder.
OgsÄ screenshot av eneste andre Erik Erikson bilde jeg fant.

Til dere som vil trene kunstnerblikk: Ser det ut som at maleriene er malt av samme person?

StÄr det ikke Erik Eriksen pÄ bildet da? Uten at jeg har god kjennskap til ham var det en norsk maler ved dette navnet hvertfall. Ser du pÄ Finn sÄ er det flere bilder av ham der du kanskje kan kontakte selgere Ä sammenligne signatur? Feks: https://www.finn.no/65433173
Pris har jeg ikke peiling pÄ - men basert pÄ det som ligger pÄ Finn forstÄr jeg at du hÄper pÄ dansken :wink:

1 Like

Hei! :grin:
Vi har hatt dette hengende i huset i mange Är, og lurer nÄ pÄ hvem som har malt det og hvilken verdi det har. Rammen er av treverk, malt gull.

2 Likes

He, he angÄende pris sÄ har du nok helt rett :wink:
Og du har nok rett i at det kanskje er Erik EriksEn ogsÄ.
Eneste jeg stusser litt ved er at gamle Erik`en “min” signerte i venstre hjĂžrne, mens han norske gjorde det i hĂžyre. Jeg har fĂ„tt et godt tips som jeg mĂ„ sjekke ut nĂžyere - tusen takk flinke detektiv! :slight_smile:

PS: Sette ennÄ pris pÄ flere kommentarer
lever i hÄper om at det er malt av dansken, heller enn nordmannen. Kanskje noen vil hevde at det er malt av svensken ogsÄ? :wink:

1 Like

Hei! Har funnet dette bildet pÄ nett og Þnsker Ä fÄ kjÞpt ett eksemplar av dette. Noen som kan hjelpe meg Ä identifisere verk og kunstner?
(Filnavn er mitt pÄfunn - husker ikke hva fila opprinnelig het)

Ulla Fries

6 Likes

DÊven, kjapt, hvordan greide du det? Jeg fikk ingen treff pÄ google.
Tusen takk!

Hei, jeg trenger litt hjelp pÄ denne. Noen som gjenkjenner kunstner?

1 Like