Løst og fast om lanseringer

For meg vil det bli Exmouth Esplanade med tanke på fargene og hva som passer i mot veggfarge + andre kunstverk.

Hva tenker du selv? Var utrolig flotte bilder det her.

1 Like

Synes det var et relativt kjedelig dropp, men likte nok best Blizzard

1 Like

Tror jeg likte Blizzard og Faneel best av de stående. Det blir nok ikke kjøp dessverre.

1 Like

Jeg må si at jeg syntes mange av disse slippene til Hirst ikke er noe mer enn en “money grab”. Dette er foto av malerier klebet på en plate. Strukturen og opplevelsen av maleriet fjernes til fordel for et klistremerke på plate. Jeg har ikke sett disse eller lignende trykk av Hirst selv, men mistenker at mye av det kunstneriske blir borte.

6 Likes

Liker ingen. Men jeg burde kanskje ikke uttale meg for jeg er ikke fan av Hirst

2 Likes

Synes alle skal få si sin mening. Også de som ikke liker kunsten. Ellers så vil vi fort få et ekkokammer hvis vi kun skal uttale oss om kunsten vi liker.

8 Likes

Doldrums (H13-12) :+1:

1 Like

Helt enig! Men skulle aller helst sett at de som liker kunsten de kjøper sier hva som fenger dem. Så kanskje det gjør at andre ser på kunstverket med nye øyne.
Da får vi et forum som sier mer enn kjøp kunstner X, og sitt i sofaen og se på verdistigningen :slight_smile:

Hirst bildene gir meg ikke noe, men skulle gjerne hørt hva de gir andre.
Endel av de tingene jeg kjøpte for 5-6 år siden når jeg startet å intressere meg for (gate)kunst gir meg ingenting idag men jeg tar det som god lærdom i å ikke hoppe på for mange realese, vent på godbiter og bruk litt tid. Nå er veggene fulle og knapt plass til mer. Og merker at kunstinteressen forandrer seg gradvis til mer enn bare “gatekunst”.

Så til dere som viser nye kunstkjøp, si noe om hva det gir dere annet enn +1
Jeg skal prøve å følge det selv opp om jeg får ryddet litt veggplass og kjøper noe nytt.

8 Likes

Hirst representerer den delen av kunstverden som mange navn/verdier (dessverre) er bygget opp på. Det er overpriset drit som kjøpes pga et kjent navn og en konsensus om at det er noe som stiger i verdi. Gallerier og store samlere samarbeider om å blåse opp verdier «en masse».
Hadde vært spennende å observert verdiutviklingen på Hirst, Warhol +++ om Mugrabi stopper å by på verk på auksjoner.

1 Like

Gategalleriet (m.fl.) representerer nå Lavrans Borgen. Han inviterer oss inn i sitt kunstneriske univers der skildringer av mennesket og våre kognitive prosesser settes i lys. Menneskets folelsesliv og de innerste tanker og meninger som verkene skildrer vekker reaksjoner og assosiasioner i en leken kombinasion av det abstrakte og det figurative.

I VG kunne man dessuten lese om ambisjoner om å bli i «den neste store», og han selger åpenbart en del.

Så, er dette det muligens det neste store på kunsthimmelen, eller er det pretensiøs Kremmerhuset-dekor som kan henge innerst i buffeten på Kiel-ferja?
Kjør debatt :popcorn:

Hva tenker folk om Kinsella-release’n om to uker? (Både som motiv og eventuell investering)

1 Like

Som investering er det jo litt vanskelig å si. Jeg kjøpte det forrige printet han ga ut, fordi jeg likte det veldig godt. Mtp slagspris og eatimat på KV+Blomqvist auksjonen så har det jo vert en god investering også. Men det forutsetter jo at jeg selger det nå, om noen uker/mnd/år kan det se helt annerledes ut.

Jeg personlig har tro på Kinsella, han har gjort stødig fremgang siste årene. Og så er det noe med stilen hans som treffer meg, det er til syvende og sist det som gjør at jeg kjøper verk, så blir evt verdistigning bonus.

1 Like

Er det noen andre som tenker at Phaidon sin KAWS edisjon ser ut som et veldig godt kjøp, hvis du får kjøpe en?

1 Like

Sammenlignet med prisene og opplagene som har blitt kjørt derifra ellers de siste årene, så er det et godt for de som et ute etter noe fra han. Et at de bedre motivene også.

2 Likes

Enig. Kinsella er spennende, og en kunstner man angrer på at man ikke var mer «på», før pristoget gikk. Var det ikke et KV-medlem som her inne ble fraråda å kjøpe en original for noen år tilbake?

Smak har foreløpig høyere pri enn eventuell verdiøkning, heldigvis.
Men, flere merker vel dessverre en investeringskynisme som øker parallelt med rentehevingene.

Det var meg som ble frarådet å kjøpe original av Jason……:woozy_face:
Tips:
Ikke spør andre «eksperter». Kjøp det du selv har tro på.

2 Likes

Ikke et av hans beste motiver på dette printet synes jeg, men liker det likevel godt! Unik og interresant kubistisk stil.

Aner ikke @Chrstr :sweat_smile:
Her må nesten noen med mer kompetanse på området enn meg svare.

PS, synd bildet gikk opp i pris, hvis ikke hadde det vært ett godt alternativ til premie i Fantasy ligaen :soccer:

Sant! Helsike, her sov jeg på vakt/fjelltur.
Du får si i fra hvis jr ikke liker bildet!
Han kan heller få en Ødegaard-autograf jeg har, og enda ikke fått kasta… :upside_down_face:

Hva tenker dere om det nye Harland Miller trykket?