Lotteri 15.11 - Martin Whatson "Girl at the Window"

Du kjøpte en original og da er det plutselig ikke kunst? Festlig.

Her er det noen som ikke vet hva de driver med

I og med at du har reservert deg mot fortolling,hadde det jo kanskje vært en ide å sette seg inn i hva det innebærer kanskje,eller??? Men det står jo ganske klart hva du må sende inn i beskjeden du har fått!
Altså,godkjent fortolling fra tollvesenet. Du må altså få tollvesenet til å fortolle varen din ,og stemlpe signere skjema RG157 for deg.

Jeg har ikke hørt et pip om noe angående SNIK. Whatson kom i posten med 341 kr tollbehandlingsgebyr og Ernest ble tollklarert og levert på døra i dag uten noe mere om og men.

Da må du selvsagt klage. De tar feil. Anbefaler også at du setter deg inn i reglene slik at du kan argumentere med referanse til lovverket neste gang. Aldri hent ut varene før de har gitt seg! Spesielt nå i desember er de ekstra ivrige etter å få pakkene bort fra hyllene på postkontorene… :grin:

3 Likes

skal ta en runde. ble betalt automatisk sammen med alt annet, så gikk litt fort i svingen.

Får leve med at bildet er helt rått live…

Virker som mange alt har fått sitt bilde?Jeg har ikke fått mitt i posten enda. Noe som bør bekymre? Fikk sendingsnummer fra PayPal og Royal Mail. Pakken skal ha forlatt England for en uke siden…

Du kan putte sporingsnummeret fra royalmail inn på Posten sin app. Så får du sporet hvor den er i Norge.

Samme her,tror ikke det er grunn til bekymring,kun til å bli irritert av.
Forrige bildet jeg fikk fra GP hadde sporing ut av England,så ingen sporing før 2 uker senere ,og da lå det på Kiwi ( post i butikk )

Her også. Mitt ble sist sett i London 25. november. :-1:

Fekk mitt igår. Den låg på Meny i ein dag før den blei scanna inn i systemet 30min før butikken stengte. Ligger for mange pakker hos dei pga black friday/black week tenker eg :stuck_out_tongue:

Takk for svar folkens… Da får jeg smøre meg med litt tålmodighet :slight_smile:

Fikk beskjed fra DHL om at Tollvesenet har gjort dokumentkontroll på Ernest kjøpet. Jeg måtte sende inn info til DHL om hvor/hvilken butikk jeg hadde kjøpt trykket fra. Det har de fått, så nå får vi se.
Ernest selger disse selv fra sin egen webshop. Mener momsfritak var avhengig at kunsten blir solgt av tredjepart, eller noe sånt?

Neida, det står noe annet lengre nede i den regelen.

Momsfritak gjelder for det som er definert som kunst og er solgt direkte fra kunstner eller mellommann.
Er det definert som kunst men ikke solgt direkte fra kunstner eller mellommann er det delvis fritak.

1 Like

Hva mener du? Alt står der :slight_smile: (Når det er delvis eller fult mvafritak)

“Mener momsfritak var avhengig at kunsten blir solgt av tredjepart…” ← Det er feil/misvisende

Kort og lite utdypet versjon:

  1. Det må være definert som kunst. Alltid sjekk dette.
  2. Er det kjøpt fra kunstner, eller kunstnerens mellommann (førstehåndssalg), er det fult fritak.
  3. Definert som kunst, men ikke som over: Delvis fritak (5%)
1 Like

Trur nok han siktet til setningen og ikke hyperlinken