Luftrom mellom trykk og pasp - Verdt å klage på?

Heisann,
Hva tenker dere som er langt mer drevne enn meg - er dette noe å klage på ?
Oppdaget at det er noen glipper etter at det kom på veggen.
Ikke kjempe ødeleggende kanskje men allikvel nok til å irritere litt.

Jeg hentet nettopp et trykk hos en innrammer og har samme problem, så følger denne tråden.

Nå vet jeg ikke hvordan trykket ser ut uten ramme/bak ppt, men basert på bildene; trykket/papiret «lever» og vil forandre/bevege seg basert på forhold som temperatur, luftfuktighet, hvor mye UV-lys det blir utsatt for osv.

For meg ser dette ut som naturlige bevegelser og ikke noen feil fra rammemaker. På den andre siden, om dette kommer helt ferskt fra innramming og var 100 % flatt i utgangspunktet, kan det kanskje tyde på at de har vært litt slappe på å «stramme opp» trykket eller eventuelt oppbevart det feil før selve innrammingen (for eksempel på et for fuktig sted)?

Jeg synes det har litt sjarm at trykket lever, men vet det er mange som unngår passepartout grunnet nevnte fenomen.

1 Like

Støtter det @blanked skriver over.

Alltid be om dobbel papp-plate bak er min erfaring. Et tips jeg plukket opp her inne.
Eller så kan en kapa-plate med mer spenn være en løsning :slight_smile:

Ville tatt kontakt med rammemaker og funnet en løsning.

4 Likes

Har samme på mitt første print jeg leverte til innramming. Tipper det rett og slett er printet som ikke er flatet godt nok ut. Ta det ut av rullen så fort som overhodet mulig. Ligg det rett i mappe.

2 Likes

Papir lever så dette er helt naturlig. Etter min mening er det ikke noe å klage på, men noe som kan forbedres. Skulle ønske det var større aksept for å klebe trykk. Da hadde det blitt helt perfekt!

1 Like

Trykket må ha ligget for lenge i rull, eller for liten rull. Ellers kan det være at det har blitt rullet begge veier. F.eks. Det har blitt levert i rull med motivet ut, så har det blitt lagt i en mappe for å bli flatet ut. Hvis du så ruller det andre veien, med motivet inn og legger det i en rull igjen, så vil fibrene i papiret ta skade.

Ikke meningen å kuppe tråden, men mange mener at trykk har ligget for lenge i rull når sånt skjer. Jeg fikk nettopp rammet inn Stag av Whatson og har lagret det flatt i mappe siden jeg mottok det fra Grafitti prints, altså nesten i tre måneder. Fortsatt bølger under passepartout og det var ingen skader eller liknende på trykket da jeg leverte det til rammemaker. Det er dog ikke veldig synlig, men nok til å irritere seg over

Se bilde. Er dette innafor?

1 Like

Sykt irriterende!
Rammemakere jeg har snakket med sier at trykk som først er rullet gjerne har en evne til å krølle seg no mather what. Spesielt om det har ligget lenge og/eller tuben er trang og smal. Ref de tubene Pøbel sender i, like irriterende hver gang

1 Like

Oppdaget nylig dette selv på mitt første kunstkjøp. (Sommeren 2017). Dette ble levert umiddelbart til innramming etter kjøpet.

Dette er et stort trykk på 112 x 85 cm uten ramme.

Vurderer å ta det med til rammemaker å høre om det er noe å gjøre. Noen som har noen tanker rundt dette?

Luftfuktighet og inneklima vil påvirke fibrene i papiret og siden trykket og PP har forskjellig struktur i fibrene vil de leve usynkront. Derfor anbefaler de proffe rammeverkstedene i utlandet (slik som John Jones i Ldn) å benytte innrammingshjørner i syrefritt materiale i de to nederste hjørnene og ett av de øverste slik at det er nok fritt spillerom uten motstand, slik at papiret kan utvide seg og trekke seg sammen med minst mulig motstand.

Slik som disse:

https://www.amazon.com/Lineco-Self-Adhesive-Polypropylene-Mounting-Corners/dp/B002I7P3PA

Den ytterste kanten kan kuttes ned slik at ikke så mye av trykket må dekkes av PP.

Bølgene er ikke i rulleretningen så det har nok ikke noe med det å gjøre.

Opplever du at det endrer seg med årstidene, høytrykk, lavtrykk etc? Lever parketten i huset også og trekker seg litt sammen, spesielt i perioder med kaldt vær og høytrykk? Har du fuktighetskontroll i huset?

3 Likes

Takk for veldig godt svar.

Bor nå i nybygg, merker minimalt til endinger i inneklimaer i forhold til årstidene. Tror du at en rammemaker kan «presse» papirer flatt?

1 Like

Vi har helt ny leilighet selv, og siden det er balansert ventilasjon blir luften utenfra alltid flyttet inn. Ser selv nå på vinteren at luftfuktigheten kan falle 10 prosentpoeng på kort tid om det er kaldt og tørt ute. Kjøp en måler så ser du fort at ting svinger selv om man ikke merker det selv. Eneste måten å motarbeide det på er med luftfukter og avfukter samt jevn varme

1 Like

Har et innrammet trykk fra 2018 med tilsvarende bølger under dobbel PP, men det har neppe vært slik fra det ble rammet inn. Har et tilsvarende trykk fra samme kunster fra
begynnelsen av 2020 der det foreløpig ikke er noe problem. Begge har aldri vært rullet i tube. Ingen andre verk har samme problem.

Jeg ville nok klaget på det hvis jeg fikk et nyinnrammet trykk på veggen med bølger under PP.

Jeg bor også i nybygg med balansert ventilasjon. I fjor anskaffet jeg “smart radiator termostat” til oppvarming, denne måler samtidig luftfuktighet. I skrivende stund ligger luftfuktighet på 26%. På det verste om vinteren kan det ligge på 15%. De lærde strides, men i følge inneklima.com er ideel luftfuktighet inne mellom 20-40%. Hva som er ideelt % for trykk er det nok andre her inne som kan si mer om.

2 Likes

Liten oppdatering ;
Jeg sendte mail til de som har rammet inn bilde, la meg på en ganske ydmyk tone og spurte hva de mente angående luftrom mellom trykket og pasp osv.
Fikk svar tilbake at jeg bare skulle komme tilbake med bildet så skulle de fikse det.
Enkelt og greit :slight_smile:

7 Likes

Oi, det er spennende. Jeg spurte om det samme med min Stag og fikk til svar at sånn var det bare, helt naturlig, etc.

2 Likes

Fikk samme beskjed :+1:

1 Like