Martin Whatson

Det er korrekt! :slight_smile:

Hmmm
Jeg har en Conor Harrington fra hans private samling men den er ikke HC :cry:

1 Like

Uten å vite sikkert vil jeg tippe AP er noe kunstneren kanskje betaler en liten sum for, mens HC blir gitt i gave? Garantert noen her inne som vet det :slight_smile:

Så A/P’ene er i hendene til kunstneren og ikke trykkeriet ?

Jeg trodde det var slik at både kunstneren og trykkeriet fikk noen, men vet ikke sikkert…

Itte veit jeg heller :face_with_monocle:

Blir ikke klok på dette selv. GraffitiPrints solgte ihvertfall HC av Roamcouch i går.

Ja, lukter litt svidd av hele greia…

A/P, P/P og hovedopplag:

I en trykkeprosess er det gjerne flere aktører involvert. Kunstneren som eier copyright, en utgiver og et trykkeri. Kunstner og utgiver fordeler gjerne trykkekostnader seg imellom og avtaler hvordan inntekter fordeles. Dette er hovedopplaget.

Så ønsker kunstner å ha et lite opplag som han kan gjøre som han vil med, utenfor avtalen med utgiver. Dette blir til artist proof. Kutyme et 10% av hovedopplaget. Så har trykkeri og utgiver kanskje forhandlet seg fram til en rabatt, typisk mot å få beholde noe trykk. Dette blir printers proof. Dette kan de gjøre som de vil med uten kunstners innblanding. 10% her og.

Så har man Hors Commerce. Dette er typisk trykk som er i overskudd. I en trykkeprosess tar det tid å studere alle trykkene for feil og innen den tid er trykkeflaten rengjort. Derfor er det logisk å trykke overtall slik at noen råtne egg kan plukkes ut. Det er gjerne noen skjønnhetsfeil eller testtrykk, men for gale å kaste. Papir koster. Kunstner får gjerne disse av trykkeriet uten ekstra kost.

Både A/P og H/C kan gies vekk, men bare A/P kan selges. Dette gjelder selvfølgelig bare fra kunstners ståsted. Hva gavemottaker gjør er opp til ham.

14 Likes

Takk for veldig god oppklaring! :slight_smile:

Edit: Litt rart hvis GP solgte HC i går da?

1 Like

:ok_hand:t3:

Jeg mener at det er feil.

1 Like

Solgte en HC av When you wish… HC 1 av 2, Roamcouch hadde visstnok nr 1 av 2 iflg annonsen

1 Like

Hello

Do you still have anything from Martin Whatson available?

seandlavin

gmail

Thank you

Sean

1 Like

MW på Hotel Norge / Kristiansand Redirecting...

1 Like

Resultat av MW på Hotel Norge / Kristiansand

14 Likes

Hotel Norge i Kristiansand gjør en kul greie. Solgte all sin gamle kunst og bytter ut alt med nye norske kunstnere.

5 Likes

Bak betalingsmur…

1 Like

Morten da, kan du ikke ta en kaffe på brenneriet og knipse noen bilder for oss som ikke leser avisen daglig ? :grimacing:

Hei @Desperado.
Jeg har dessverre ikke tilgang bak betalingsveggen til FVN selv, og heller ikke leser av FVN. Har heller ikke et ‘Brenneri’ i nærheten dessverre.
Kanskje noen andre som kan hjelpe?

2 Likes