Martin Whatson

Skal vi kjøre kronerulling for en mnds abbonement? :sunglasses:

Må dessverre spre alle kronene jeg kan til storkjøp :joy:

1 Like

Velkommen til nye, dristige Hotel Norge
Martin Whatson startet med grafitti i Oslo på 1990-tallet. Nå er han en av flere gatekunstnere som tar Hotel Norge i Kristiansand inn i en ny tid.

Publisert:
Oppdatert for mindre enn 3 timer siden

Martin Whatson har de siste dagene jobbet med kunsten i inngangspartiet til Hotel Norge, som han ser på som et svært spennende oppdrag. Foto: Kjartan Bjelland
Vegard Damsgaard
Del på FacebookDel med e-postKopier lenke
KRISTIANSAND: Det er altså ikke bare nye (maler)koster på byens tradisjonelle konferansehotell. Det er spraybokser og «street art».

– Vi beveger oss inn i en ny tid. Bort fra bilder med gullrammer og rødt listverk, inn i et språk for neste generasjon, sier prosjektleder Eivind Lund ved Hotel Norge i Dronningens gate.

Hotellet skifter drakt til en pris på 100 millioner kroner og åpner etter planen 2. juni.

Inngangsdøra til hotellet er på samme sted den alltid har vært, her til høyre. Foto: Kjartan Bjelland
Ut med Nupen og Fronth
Rundt 1000 klassiske kunstverk er tatt ned av veggene og lagt ut for salg. Kjell Nupen, Per Fronth og Frank Brunner sjekker ut, et kobbel yngre gatekunstnere sjekker inn.

– Vi vil ikke ha intetsigende plakater. Kunst har vært viktig for Hotel Norge i 30 år, og det blir like viktig for oss fremover. Det skal beskrive hva hotellet står for: Energi, glede, kreativitet, sier Eivind Lund.

Inngangspartiet skulle ikke være til å kjenne igjen, ble det sagt da renoveringen startet. Og det stemmer til punkt og prikke.

LES OGSÅ
Hotell selger nesten tusen kunst­verk verdt flere millioner

– Dette er kunst vi vil se mer av i norske hjem fremover. Da er det gøy å være litt tidlig ute, sier prosjektleder Eivind Lund ved Hotel Norge. Her foran bildet malt av DotDotDot. Foto: Kjartan Bjelland
Det er overhengende fare for akutt hakeslepp i det gjestene går inn døra til det nye hotellet første gang. Men folk dør ikke av hakeslepp.

– Kunst blir identiteten til hotellet. Helt fra gateplan blir du dratt inn, og får en opplevelse du ikke får andre steder. Vi er i 2020, det bygges et hotell for de neste 30 årene. Da må man tørre litt, mener Bernt Bisseth, innehaver av Galleri Bi-Z som har bistått hotellet i utvelgelsen.

– Vi vil nok tråkke på noen ømme tær, de som mener alt var bedre før. Men vi ønsker å utfordre og jeg tror de aller fleste, hvis de er helt ærlige, vil si at dette er litt kult, sier prosjektleder Lund.

Eivind Lund og Synnøve Johanne Egedal med det dyreste verket som er tatt ned fra veggen. Det er signert Kjell Nupen og har en verdi på en halv million. Bildet tatt ved en tidligere anledning. Foto: Kjartan Bjelland
– Populære selfie-vegger
Martin Whatson er en anerkjent gatekunstner verden over, og har fått «frihet under ansvar» til å gjøre akkurat det som passer ham best.

35-åringen fra Oslo jobber mest utendørs, men har også dekorert noen vegger inne, hos bedrifter. Hotellobbyer har hittil vært ukjent terreng.

Whatson er oppvokst med grafitti og kombinerer gjerne «pieces» med sjablonger. Former og motiver blir en sentral del av kunstverket, og skaper en interaksjon.

Dette er det ferdige bildet, med robåten på plass. Foto: Kjartan Bjelland
På Hotel Norge har motivet på betongveggen en viss lokal tilknytning:

– Vi er såpass nær havet her. Bakgrunnsfargen, som jeg holder på med nå, blir havet. Oppå der legger jeg en robåt. På andre siden av veggen en person som klatrer oppover. Kunsten fortsetter på søylen utenfor døra, så det blir en gjennomgående greie, en 360 graders opplevelse, forteller Martin Whatson til Fædrelandsvennen.

Den anonyme kunstneren DotDotDot var sist helg nede og malte en diger apekatt som stikker en banan inn i hvert øre. Også det på en sentral vegg i foajeen, i en landsdel viden kjent for en 40 år gammel sjimpanse.

Martin Whatson i arbeid. Foto: Kjartan Bjelland
På en annen vegg motivet av Pål Enger, som i 1994 stjal Munchs maleri Skrik fra Nasjonalgalleriet.

– Det blir populære selfie-vegger, det her, antar Bernt Bisseth.

LES OGSÅ
Her blir det plass til 400 personer
12.500 kvadratmeter showroom
Bisseth forteller at han i fjor hadde en utstilling med 15 bilder av Martin Whatson. Spesielt ett av motivene vakte en begeistring han knapt har sett maken til.

– Jeg fikk 700 e-poster fra folk i hele verden som ville kjøpe bildet. Men bildet kom bare i et lite opplag på 35, sier gallerieieren.

Bernt Bisseth ved DotDotDots motiv av Skrik-tyveriet. Foto: Kjartan Bjelland
Også Andreas Englund og Hama Woods skal levere gatekunst av ypperste merke, med litt ulike uttrykk. Men de er ikke ferdige når hotellet har åpnet.

Tanken er at Whatson & co. skal komme innom med ujevne mellomrom og ta for seg en ny vegg.

– Utfordringen vår er at vi har 12.500 kvadratmeter showroom. Så når Martin skal ned til Dyreparken med familien og bo her ber vi ham ta med sprayboksen. Huset skal leve, sier Eivind Lund, som har hatt dette huset som sitt andre hjem siden han startet i skrubben som ung gutt.

LES OGSÅ
Begynte sammen i oppvasken - nå styrer de to hoteller

Fasaden til Hotel Norge i Dronningens gate 5 er også under oppussing. Foto: Kjartan Bjelland
Det var hans far Øystein Lund, Hotel Norge-direktør fra 1985 til 2014, som valgte ut og kjøpte inn kunsten de nå kvitter seg med.

Salget av gammel kunst dekker det nye kunstbudsjettet, og vel så det.

– Vi har solgt for et par millioner kroner, omtrent en firedel av samlingen. Vi er forberedt på at det tar mange år, og har god tid, sier prosjektlederen.

– Hva sier din far til det nye uttrykket?

– I starten var han spørrende, men så ble han begeistret. Han skjønner at en ny generasjon er på vei inn.

Foto: Kjartan Bjelland

8 Likes

Og med bilder :wink:

7 Likes

Blir nok spennende å besøke dette hotellet i fremtiden :slight_smile:

5 Likes

Martin har for flere år siden dekorert både i lobbyen og utendørs hos Scandic City Stavanger, så helt ukjent terreng er ikke dette for ham :wink:

3 Likes

Takk for deling av bildene. Nesten som å se " The Cycle " :smiley: live.

Ser ut til at Whatson pryder forsiden av en religionbok :slight_smile:

bilde

Store spørsmål - KRLE 8-10 | Olav Hove | ARK Bokhandel

5 Likes

Velkommen til Kristiansand i sommer :ok_hand:t4:
Hotell Norge

23 Likes

Blir gøy å ta turen inn for å se :slight_smile:

1 Like

Lite info og rask release/sag…
Noen som skal prøve seg på denne?

https://www.instagram.com/p/CB2mzm7A2Wz/

1 Like

21000 nok…

1 Like

Nytt trykk fra Whatson.

vet du prisen ?

Nei, har ikke fått svar fra galleriet. Ryktene sier rundt 60.000 for begge…

29.000 + 5% mener jeg det var.

3 Likes

Kjøpt? :grimacing: ikke lett å få svar fra Biz folka.

Fikk svar nå angående pris:

29000,- pluss 5% med ram pr.stk😊


De selges kun i galleriet etter det jeg forstod da jeg var innom!
Fantastiske etter min mening🎉

2 Likes

Man kan fint bestille over telefon :+1: Fri frakt til Stavanger og til Oslo

2 Likes