đŸ“ș Medieoppslag

https://www.instagram.com/p/Bwd7TtngVAB/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=18we3bffd0exu

Kunsten blir tatt ned no av nokon som Ăžnsker Ă„ selge kunsten og gi penger til pressefrihet saker.

Uff dette er problemet med gatekunst som blir kjent for verdi


"NĂ„ prĂžver seks personer Ă„ ta ned bildet. Kristian Eik er Ă©n av dem.

– Jeg hĂžrte om bildet i dag, og da tenkte jeg at dette kom til Ă„ bli utsatt for hĂŠrverk og dermed bli helt Ăždelagt. Jeg dro ned dit og bestemte meg for Ă„ bli med pĂ„ Ă„ ta ned dette bildet, sier Eik til VG.
"

Var nok helt sikkert derfor ja.

Hvorfor fÞler de at dette er noe de fortjener Ä tjene penger pÄ? Synes det er maksimal frekkhet Ä rive dette ned uten Ä prÞve Ä skjule det. Noen som er litt tÞffere enn meg bÞr ta en tur og be de slutte.

AFKs siste verk THE PROESCUTION er blitt tatt ned/forsÞkt tatt ned for Ä videresalg pÄ auksjon.

AFK og Gategalleriets holdning til dette er at det er uheldig og ikke Þnskelig at gatekunst blir tatt ned og solgt pÄ auksjon, uavhengig hvor god sak det mÄtte vÊre. Ett slikt salg vil uansett ikke ha noe verdi da ingen gallerier eller samlere med respekt for gatekunst Þnsker Ä bidra til at stjÄlne gatekunsverk blir kommersialisert og tjent penger pÄ.

All gatekunst er en gave til folket og bÞr fÄ stÄ sÄ lenge veggens eier tillater eller Þdelegges av vÊr og vind.

Vi ber dem som har tatt ned gatekunsverket om Ă„ ta kontakt med Gategalleriet for en hyggelig prat og tilbakelevering.

3 Likes

Kan du ikke utstyre AFK med stige snart Christer? :wink:

4 Likes

MĂ„ si jeg er litt revet mellom to leirer her. En god sak er en god sak

Har ikke Gategalleriet ogsÄ tidligere auksjonert bort stjÄlne verk?

Et annet spÞrsmÄl. Tidligere da Banksy har tagget og sÞlt ned vegger har det tilhÞrt huseier. Er ikke dette huseiers eiendom?

1 Like

Er det huseier som har revet det ned nÄ? Da er saken noe annet

6 randoms med ulikt motiv som stod for nedrivingen.

Syns denne er ganske stygg. Sist var maleriet overmalt, det var da noen studenter som tok det ned og fikset det sÄ godt de klarte med negl-lakk fjerner. Da tok de forsÄvidt vare pÄ noe som var Þdelagt. At det ble auksjonert bort av studentene i etterkant via facebook er sÄ som sÄ. At gategalleriet deretter auksjonerer det bort til ett godt formÄl mÄ vel vÊre helt innafor.

Denne gangen er det en gjeng tomsinger med dollartegn i Þya som springer ned og begynner Ä rive og slite i lerrettet som henger der like pent som det ble laget. Snakk om dÄrlig folkeskikk. BÞr vÊre pÄ grensen til straffbart. For alt de vet vil kanskje huseier ha det her denne gangen?

7 Likes

Litt overrasket over at de bare fikk tatt det ned uten at noen reagerte. Bergensere pleier ikke ha noe problem med Ă„ si i fra

Snur etter kritikk:

1 Like

Synes denne pasteups greiene er sĂ„ sykt kleint
 GRØSS


For de som har abb.

Deilig Ă„ hĂžre “tomsinger” igjen😂 sĂ„ akkurat intervjuet pĂ„ tv. Perfekt beskrivelse

2 Likes

Hvorfor ikke sjablonger og spray rett pÄ vegg istedet for Ä leke deilig med pasteups?
Dette var jo garantert utfallet.
OgsÄ artig at vi har fÄtt et gatekunstpoliti oppi Steinkjellergaten.Tilbys det amnesti ved innlevering av stjÄlet gatekunst?

1 Like

Regner med du sikter til Making a Martyr.

MaM-auksjonen var en annen situasjon der bildet var blitt Þdelagt og overmalt sÄ om bildet hadde blitt hengende hadde ingen hatt glede av det uansett. Av den grunn sÄ hadde AFK pÄ det tidspunktet ingen grunn til Ä nekte studentene Ä auksjonere det bort. Hadde ikke studentene tatt det ned og renset bildet hadde det ikke vÊrt noe Ä auksjonere i fÞrste omgang. I dagens tilfelle var det snakk om et bilde som var ubeskadiget og da blir det noe annet.

Da Gategalleriet senere auksjonerte det bort var det med AFKs velsignelse.

3 Likes

Meg bekjent behersker AFK spraybokser og sjablonger svÊrt godt, men og fÄ til noe sÄ stort og detaljert kan jeg tenke meg ikke lar seg gjÞre med mindre det pÄ forhÄnd er avtalt med huseier og blir malt lovlig. Paste-up er vel pr definisjon ogsÄ streetart? Poenger her er vel og provosere, pirre interessen til publikum og det lykkes han nok svÊrt godt med. Ikke alle kunstnere som fÄr oppslag i NRK, TV2, VG, Dagbladet, BT, BA og Aftenbladet og Sikkert flere aviser ogsÄ 
 selv sirkus Sand har det tilgode.

2 Likes

Om pasteup er street art eller ikke var vel ikke mitt poeng. Det var at ved Ă„ henge opp dette kom det garantert til Ă„ skape kujoner og helter. Det er vel dette som er innholdet i storparten av mediasakene du henviser til? Eller er det Assange saken som blir diskutert?
SÄ derfor mener jeg at afk som behersker gatebiten fint kunne fÄ fram saken sin med en 2 lags sjablong rett pÄ vegg.

1 Like