đŸ“ș Medieoppslag

1 Like

Synes det er modig av AFK Ä fronte et tidsaktuell motiv med et spennende budskap. Veldig synd at verket ikke fikk stÄ lengre i hÄp om noe mer global oppmerksomhet enn en skamfull skattejakt og en gapestokk for synderne i media. AFK burde ha lÊrt fra i fjor og gjÞr et skille mellom kunst laget i studio og gatekunst. Budskapet burde stÄ sterkere enn detaljert utfÞrelse som virker mer som en reklameplakat. Antar at verket er bortimot Þdelagt etter nedrivingen


En ting jeg lurer pÄ, er det «tyvene» som har satt igjen de to innrammende bildene?
https://www.instagram.com/p/BwjT3LNHJN3/

Ser slik ut

Gatekunstneren Dan Park dÞmt til fire mÄneders fengsel:

https://www.sydsvenskan.se/2019-04-25/langre-straff-for-hets-mot-folkgrupp-for-dan-park

I typisk DN-stil er det pengene som er i fokus.

1 Like

Nei, det syntes jeg ikke, herlig helge lesing :slight_smile:

Interessant lesning hvor VebjÞrn Sand gÄr kraftig ut mot kunstpolitiets monopol og den norske kunstpolitikken hvor «kommersielle» kunstnere blir mobbet og ekskludert fra statlige innkjÞp og installasjoner. Dukker nok opp noen spennende debatter fremover som forhÄpentligvis fÞrer til endringer innen stÞtte og statlig finansiering av nÄtidens samtidskunst.

2 Likes

Takk for deling av interessant artikkel og morsom debatt. Ser frem til Ă„ se hvordan “kunstpolitiet” responderer.

1 Like
3 Likes
5 Likes

Mikael Persbrandt i DN 25 mai.

«Mikael Persbrandt har lagt bak seg skandalelivet og tatt opp igjen den gamle guttedrÞmmen om Ä bli kunstner»

Mikael Persbrandt DN 26-05-19.pdf (3,7 MB)

2 Likes

Planer om Ă„ reise til Dublin, les mer om denne overnattingsmuligheten her! :ireland::four_leaf_clover::airplane::blush:

Var noen kjente vegger her :smiley:

9 Likes

Derfor du aldri er med pÄ byen!

2 Likes

Noen med NA+?

Jeg har dessverre ikke :-/

Velger kunst foran bytur

Artikkeltags

Ulrik Lislotts brennende interesse for moderne kunst er tydelig i leiligheten han deler med kjÊresten, Iselin Julie SteinbrÄten. FOTO: ARNE RISTESUND

Ulrik Lislotts brennende interesse for moderne kunst er tydelig i leiligheten han deler med kjÊresten, Iselin Julie SteinbrÄten. FOTO: ARNE RISTESUND

Av Emilie Gundersen

Publisert:28. mai 2019, kl. 12:12

Studenten Ulrik (25) har handlet moderne kunst for rundt 400.000 kroner.

DEL

– Det handler om prioriteringer. Jeg lever ellers ganske nĂžkternt og er ikke ute hver helg og kjĂžper champagne til mange tusen. Jeg sitter heller hjemme og drikker Pepsi Max og bruker pengene mine pĂ„ kunst.

Det sier Ulrik Lislott (25), som bor i en treroms pÄ NygÄrdshÞyden med kjÊresten Iselin Julie SteinbrÄten og en kamerat. Han er student ved profesjonsstudiet i samfunnsÞkonomi ved UiB. Hun har nettopp levert sin master i historie.

Like innenfor dÞren Äpenbarer Lislotts lidenskap seg. Siden 2015 har han samlet pÄ kunst, og bruker oppsparte midler pÄ moderne kunsttrykk av norske og internasjonale kunstnere.

[
Beskrivelse:Økonomistudenten Ulrik og samboeren innreder med kunst i leiligheten de leier i sentrum.
BILDESERIE 9 BILDER

Studenten Ulrik (25) samler pÄ kunst

](https://www.ba.no/kunst/bolig/studenter/studenten-ulrik-25-samler-pa-kunst/g/5-8-1059923)

– Det fĂžrste bildet jeg kjĂžpte var dette fra Pushwagner. Det var nok det som var startskuddet for det hele, sier han, og peker pĂ„ en knallrosa Cadillac over spiseplassen.

Da Lislott kom over det fargesterke trykket av norske Terje «Pushwagner» Brofos, som gikk bort i 2018, valgte han Ä investere 23.000 oppsparte midler i den ikoniske kunstneren.

– Jeg tenkte at «han dĂžr jo kanskje snart», sier Lislott ettertenksomt, og erkjenner at det kan fremstĂ„ kynisk. NĂ„ anslĂ„r kunstsamleren at verket er verdt mye mer.

En sum med mange nuller

For Ä utvide samlingen, bruker Lislott mye tid pÄ Instagram og i kunstforum. BÄde for Ä holde kontakt med likesinnede, og for Ä jakte etter den neste skatten. I et Excel-ark har han oversikt over tid og sted for de dyrebare kjÞpene. BelÞpet summerer seg til nesten 400.000.

– Men jeg har solgt mye opp gjennom, og sĂ„ kjĂžpt nytt, sĂ„ de samlede utgiftene er heldigvis ikke sĂ„ store, pĂ„peker Lislott, som forteller at da samlingen startet, var «alt» spennende. En aktuell kunstner, farger og motiv lokket til investering. NĂ„ som kunnskapen er stĂžrre og drammenseren blir eksponert for mye kunst pĂ„ jobb i Vault Studios, er han blitt mer kritisk.

– Du blir litt mettet. Jeg har kjĂžpt mindre etter hvert. NĂ„ er det mest interessante for meg Ă„ sette meg inn i hvem kunstneren er og hva historien bak er.

(Fortsetter under bildet.)

Dette trykket av Pushwagner var Ulriks fĂžrste kunstkjĂžp.

Dette trykket av Pushwagner var Ulriks fĂžrste kunstkjĂžp. Foto: ARNE RISTESUND

At verket ikke bare skal holde seg i verdi, men ogsÄ skille seg ut og henge pÄ veggen i flere Är, er viktige momenter.

– I dag tenker jeg ikke nĂždvendigvis pĂ„ om jeg fĂ„r solgt det igjen, mer pĂ„ om det stĂ„r tidens tann, sier Lislott, og utdyper:

– Man forelsker seg i kunstneren. Noen av trykkene mine koster mer enn enkelte originaler. Trykk blir ofte sett ned pĂ„ av eldre kunstkjennere. Men i stedet for Ă„ kjĂžpe en original fra en ukjent bergenskunstner, vil jeg mye heller ha et trykk fra en kunstner jeg liker skikkelig godt.

Satt klar pÄ ferie

Da Ulrik og Iselin Julie flyttet til NygÄrd for fire Är siden, ville de fylle veggene med bilder som betyr noe; foto fra venner fremfor masseproduserte trykk fra Ikea. Lislott begynte etter hvert Ä handle i snitt et verk i mÄneden, ramme dem inn og henge dem opp.

PÄ kjÞkkenet har paret gjort plass til den bergenske gatekunstneren Dolk. Bildene over sofaen av Conor Harrington er blant Lislotts favoritter. De er en trio, og ble sluppet med tre mÄneders mellomrom.

– Det er mye spenning rundt en slik lansering, og du mĂ„ vĂŠre rask for Ă„ sikre deg bildene. Den ene gangen var jeg pĂ„ ferie i KragerĂž og oppdaterte telefonen.

(Fortsetter under bildet.)

Noen bilder har ennĂ„ ikke fĂ„tt ramme og veggplass. – Vi har ikke flere ledige vegger, sier studenten Ulrik.

Noen bilder har ennĂ„ ikke fĂ„tt ramme og veggplass. – Vi har ikke flere ledige vegger, sier studenten Ulrik. Foto: ARNE RISTESUND

– Og jeg satt pĂ„ PC-en, skyter samboer SteinbrĂ„ten inn, hvis interesse for kunst har vokst i lĂžpet av Ă„rene med Lislott.

– Jeg har alltid vĂŠrt interessert i kunst og har det med meg hjemmefra. Men fĂžr nĂ„ hadde jeg ikke noen oversikt over denne type kunst, sier SteinbrĂ„ten.

Hennes fÞrste favoritt var trykket som henger pÄ parets soverom. Felles Þkonomi gjelder ikke for Ulriks kunst, men akkurat dette gule og rosa motivet av David Shrigley kjÞpte de sammen. Mot vinduet i stuen stÄr et blÄtt original-bilde av Padure, inspirert av Bergen. Det fikk hun i bursdagsgave.

– Jeg hadde sett det utstilt og nevnte for Ulrik at jeg likte det sĂ„ godt, forteller SteinbrĂ„ten.

Fortsetter jakten i London

Lislott opplever kunstmiljĂžet i Norge som lite.

– Det er litt saueflokkmentalitet. Det er mange som er opptatt av det samme og kjþper det samme, sier han.

Til hĂžsten reiser paret til London og planlegger Ă„ vĂŠre der i ett Ă„r. Hun for Ă„ studere, han for Ă„ jobbe og dyrke kunstinteressen.

I parets leilighet i Bergen er hver eneste vegg prydet med unike investeringer. Noen er imidlertid forvist til boden. I en stor mappe hviler blant annet noen motiv av Bjarne Melgaard.

– Vi har rett og slett ikke mer plass pĂ„ veggene, konkluderer Lislott, som ser frem til Ă„ en gang flytte inn i stĂžrre bolig.

25 Likes

fin artikkel syntes jeg !