Medieoppslag

Om pasteup er street art eller ikke var vel ikke mitt poeng. Det var at ved å henge opp dette kom det garantert til å skape kujoner og helter. Det er vel dette som er innholdet i storparten av mediasakene du henviser til? Eller er det Assange saken som blir diskutert?
Så derfor mener jeg at afk som behersker gatebiten fint kunne få fram saken sin med en 2 lags sjablong rett på vegg.

Synes det er modig av AFK å fronte et tidsaktuell motiv med et spennende budskap. Veldig synd at verket ikke fikk stå lengre i håp om noe mer global oppmerksomhet enn en skamfull skattejakt og en gapestokk for synderne i media. AFK burde ha lært fra i fjor og gjør et skille mellom kunst laget i studio og gatekunst. Budskapet burde stå sterkere enn detaljert utførelse som virker mer som en reklameplakat. Antar at verket er bortimot ødelagt etter nedrivingen…

En ting jeg lurer på, er det «tyvene» som har satt igjen de to innrammende bildene?

Ser slik ut

Gatekunstneren Dan Park dømt til fire måneders fengsel:

https://www.sydsvenskan.se/2019-04-25/langre-straff-for-hets-mot-folkgrupp-for-dan-park

I typisk DN-stil er det pengene som er i fokus.

Nei, det syntes jeg ikke, herlig helge lesing :slight_smile:

Interessant lesning hvor Vebjørn Sand går kraftig ut mot kunstpolitiets monopol og den norske kunstpolitikken hvor «kommersielle» kunstnere blir mobbet og ekskludert fra statlige innkjøp og installasjoner. Dukker nok opp noen spennende debatter fremover som forhåpentligvis fører til endringer innen støtte og statlig finansiering av nåtidens samtidskunst.

Takk for deling av interessant artikkel og morsom debatt. Ser frem til å se hvordan “kunstpolitiet” responderer.

Mikael Persbrandt i DN 25 mai.

«Mikael Persbrandt har lagt bak seg skandalelivet og tatt opp igjen den gamle guttedrømmen om å bli kunstner»

Mikael Persbrandt DN 26-05-19.pdf (3,7 MB)

Planer om å reise til Dublin, les mer om denne overnattingsmuligheten her! :ireland::four_leaf_clover::airplane::blush:

Var noen kjente vegger her :smiley:

Derfor du aldri er med på byen!

Noen med NA+?

Jeg har dessverre ikke :-/

Velger kunst foran bytur

Artikkeltags

Ulrik Lislotts brennende interesse for moderne kunst er tydelig i leiligheten han deler med kjæresten, Iselin Julie Steinbråten. FOTO: ARNE RISTESUND

Ulrik Lislotts brennende interesse for moderne kunst er tydelig i leiligheten han deler med kjæresten, Iselin Julie Steinbråten. FOTO: ARNE RISTESUND

Av Emilie Gundersen

Publisert:28. mai 2019, kl. 12:12

Studenten Ulrik (25) har handlet moderne kunst for rundt 400.000 kroner.

DEL

– Det handler om prioriteringer. Jeg lever ellers ganske nøkternt og er ikke ute hver helg og kjøper champagne til mange tusen. Jeg sitter heller hjemme og drikker Pepsi Max og bruker pengene mine på kunst.

Det sier Ulrik Lislott (25), som bor i en treroms på Nygårdshøyden med kjæresten Iselin Julie Steinbråten og en kamerat. Han er student ved profesjonsstudiet i samfunnsøkonomi ved UiB. Hun har nettopp levert sin master i historie.

Like innenfor døren åpenbarer Lislotts lidenskap seg. Siden 2015 har han samlet på kunst, og bruker oppsparte midler på moderne kunsttrykk av norske og internasjonale kunstnere.

[
Beskrivelse:Økonomistudenten Ulrik og samboeren innreder med kunst i leiligheten de leier i sentrum.
BILDESERIE 9 BILDER

Studenten Ulrik (25) samler på kunst

](https://www.ba.no/kunst/bolig/studenter/studenten-ulrik-25-samler-pa-kunst/g/5-8-1059923)

– Det første bildet jeg kjøpte var dette fra Pushwagner. Det var nok det som var startskuddet for det hele, sier han, og peker på en knallrosa Cadillac over spiseplassen.

Da Lislott kom over det fargesterke trykket av norske Terje «Pushwagner» Brofos, som gikk bort i 2018, valgte han å investere 23.000 oppsparte midler i den ikoniske kunstneren.

– Jeg tenkte at «han dør jo kanskje snart», sier Lislott ettertenksomt, og erkjenner at det kan fremstå kynisk. Nå anslår kunstsamleren at verket er verdt mye mer.

En sum med mange nuller

For å utvide samlingen, bruker Lislott mye tid på Instagram og i kunstforum. Både for å holde kontakt med likesinnede, og for å jakte etter den neste skatten. I et Excel-ark har han oversikt over tid og sted for de dyrebare kjøpene. Beløpet summerer seg til nesten 400.000.

– Men jeg har solgt mye opp gjennom, og så kjøpt nytt, så de samlede utgiftene er heldigvis ikke så store, påpeker Lislott, som forteller at da samlingen startet, var «alt» spennende. En aktuell kunstner, farger og motiv lokket til investering. Nå som kunnskapen er større og drammenseren blir eksponert for mye kunst på jobb i Vault Studios, er han blitt mer kritisk.

– Du blir litt mettet. Jeg har kjøpt mindre etter hvert. Nå er det mest interessante for meg å sette meg inn i hvem kunstneren er og hva historien bak er.

(Fortsetter under bildet.)

Dette trykket av Pushwagner var Ulriks første kunstkjøp.

Dette trykket av Pushwagner var Ulriks første kunstkjøp. Foto: ARNE RISTESUND

At verket ikke bare skal holde seg i verdi, men også skille seg ut og henge på veggen i flere år, er viktige momenter.

– I dag tenker jeg ikke nødvendigvis på om jeg får solgt det igjen, mer på om det står tidens tann, sier Lislott, og utdyper:

– Man forelsker seg i kunstneren. Noen av trykkene mine koster mer enn enkelte originaler. Trykk blir ofte sett ned på av eldre kunstkjennere. Men i stedet for å kjøpe en original fra en ukjent bergenskunstner, vil jeg mye heller ha et trykk fra en kunstner jeg liker skikkelig godt.

Satt klar på ferie

Da Ulrik og Iselin Julie flyttet til Nygård for fire år siden, ville de fylle veggene med bilder som betyr noe; foto fra venner fremfor masseproduserte trykk fra Ikea. Lislott begynte etter hvert å handle i snitt et verk i måneden, ramme dem inn og henge dem opp.

På kjøkkenet har paret gjort plass til den bergenske gatekunstneren Dolk. Bildene over sofaen av Conor Harrington er blant Lislotts favoritter. De er en trio, og ble sluppet med tre måneders mellomrom.

– Det er mye spenning rundt en slik lansering, og du må være rask for å sikre deg bildene. Den ene gangen var jeg på ferie i Kragerø og oppdaterte telefonen.

(Fortsetter under bildet.)

Noen bilder har ennå ikke fått ramme og veggplass. – Vi har ikke flere ledige vegger, sier studenten Ulrik.

Noen bilder har ennå ikke fått ramme og veggplass. – Vi har ikke flere ledige vegger, sier studenten Ulrik. Foto: ARNE RISTESUND

– Og jeg satt på PC-en, skyter samboer Steinbråten inn, hvis interesse for kunst har vokst i løpet av årene med Lislott.

– Jeg har alltid vært interessert i kunst og har det med meg hjemmefra. Men før nå hadde jeg ikke noen oversikt over denne type kunst, sier Steinbråten.

Hennes første favoritt var trykket som henger på parets soverom. Felles økonomi gjelder ikke for Ulriks kunst, men akkurat dette gule og rosa motivet av David Shrigley kjøpte de sammen. Mot vinduet i stuen står et blått original-bilde av Padure, inspirert av Bergen. Det fikk hun i bursdagsgave.

– Jeg hadde sett det utstilt og nevnte for Ulrik at jeg likte det så godt, forteller Steinbråten.

Fortsetter jakten i London

Lislott opplever kunstmiljøet i Norge som lite.

– Det er litt saueflokkmentalitet. Det er mange som er opptatt av det samme og kjøper det samme, sier han.

Til høsten reiser paret til London og planlegger å være der i ett år. Hun for å studere, han for å jobbe og dyrke kunstinteressen.

I parets leilighet i Bergen er hver eneste vegg prydet med unike investeringer. Noen er imidlertid forvist til boden. I en stor mappe hviler blant annet noen motiv av Bjarne Melgaard.

– Vi har rett og slett ikke mer plass på veggene, konkluderer Lislott, som ser frem til å en gang flytte inn i større bolig.