đŸ“ș Medieoppslag

2 Likes
1 Like

Atle Østrem, nytt bilde pÄ Aker Brygge i Oslo

https://www.facebook.com/burgerjointakerbrygge/posts/1158018331052901

1 Like

Banksy pÄ Bonhams Goodwood Revival:

1 Like

Blir veldig overrasket om denne gÄr sÄ hÞyt. Hvem skal ha den pÄ veggen?
Mener ogsÄ den ble solgt pÄ en fransk auksjon for ikke lenge siden for mindre enn det hans mest populÊre trykk gÄr for


https://www.nrk.no/video/PS*fa9744a0-69a8-4544-8a90-6d2f3bc039ae

@Gard og Tuva kommer med tips til kunstkjĂžp. MĂ„ si meg enig i tipsene! :grin:

11 Likes

Likte spesielt godt det siste tipset til Tuva! :wink:

1 Like

Velvel, jeg vet ikke helt hva jeg skal si.

“Ta egne valg —> da ender du opp med noe som er mer unikt” :grimacing:

“Og slipper Ă„ vĂŠre en del av saueflokken” :roll_eyes:

Er det hun egentlig mener og anbefaler folk Ă„ gjĂžre, at man skal kjĂžpe kunst alle andre ikke kjĂžper?

Kommer vel litt an pÄ motivasjonen bak Ä samle, de sier jo at det ikke er lett Ä tjene penger pÄ kunst. Hvis man har langsiktig perspektiv og kjÞper mer unike ting kjÞper man kunst for egen del og ikke for Ä flippe.

FĂ„r man til Ă„ kjĂžpe ting som er interessant om 10 Ă„r kan man jo tjene stort. Tenk de som kjĂžpte kaws for 10 Ă„r siden :slight_smile:

Syns @Gard og Tuva valgte riktig «bakgrunnskunst» til reportasjen :grimacing:

3 Likes

Der er du inhabil @Desperado!:joy:

2 Likes

@OlaNorman :zipper_mouth_face::shushing_face:

1 Like

Nokon med BA+ som vil dele? :stuck_out_tongue:

1 Like

Publisert:22. oktober 2019, kl. 12:16

I sin stÞtte til WikiLeaks-grunnlegger Julian Assange, har AFK hengt opp «blodig» kunst i London.

DEL

– Gitte SĂŠtre og jeg ville gi et bidrag pĂ„ dette symbolske tidspunktet og stedet, forteller AFK, som ogsĂ„ tilfĂžyer at de er mange artister fra ulike kunstformer som er i London for Ă„ vise solidaritet for Julian Assange.

AFK hang i pÄsken opp et kunstverk av Julian Assange i krysset mellom Hans Holmboes gate og Fosswinckelsgate, tidligere kjent som Listhaug-hjÞrnet.

I august ble protestutstillingen «We are millions», som stÞtter Assange, hengt opp i Medielandsbyen. SÄ ble den tatt ned av Entra, fÞr den sÄ ble hengt opp igjen. (Flere lenker til disse sakene finner du nederst i artikkelen)

PĂ„ plass i London

WikiLeaks-grunnlegger Julian Assange fikk mandag ikke retten med pĂ„ Ă„ utsette utleveringen. Dermed gĂ„r det nĂ„ mot at utleveringssaken til USA – hvor han er tiltalt for spionasje etter Ă„ ha lekket hundretusener av hemmeligstemplede dokumenter i 2010, gĂ„r som planlagt i februar.

PĂ„ plass utenfor Westminster Magistrates’ Court i London er de to bergenskunstnerne AFK og Gitte SĂŠtre.

– Han blir holdt isolert, helsen hans forverres og inntil i forrige uke har han blitt nektet innsyn i sine juridiske dokumenter. Det nekter ham i hovedsak sine grunnleggende rettigheter og er en hindring for rettsforhandlingene, mener AFK, som er skuffet over avgjþrelsen som ble tatt mandag.

Saken fortsetter under videoen.

Video: AFK

Hang opp «blodig» kunst

Dette kunstverket henger nÄ i London. Foto: PRIVAT

Med seg i bagasjen hadde gatekunstneren fra Bergen et gigantisk kunstverk til stĂžtte for Assange.

Sent kvelden i forveien var AFK pÄ plass for Ä henge opp en britisk versjon av «The Persecution», som vi kjenner fra bergensgatene.

Denne versjonen har et blodig britisk og amerikansk flagg i bakgrunnen. I tillegg er flere av navnene pÄ personer som er tiltalt under spionasjeloven, The Espionage Act of 1917, fÞyet inn i bildet.

Dette henger nĂ„ utenfor Westminster Magistrates’ Court.

5 Likes

Kunstneren selv sÄ Äpningen fra gaten

Christer Holm startet han sitt eget galleri i 2015. I oktober Äpnet han i nye og stÞrre lokaler i NÞstegaten. NÄ samarbeider han og gatekunstner JOY om Ä fÄ stille ut verkene i hjembyen fÞr hans neste soloutstilling. Foto: Eirik HagesÊter

Christer Holm startet han sitt eget galleri i 2015. I oktober Äpnet han i nye og stÞrre lokaler i NÞstegaten. NÄ samarbeider han og gatekunstner JOY om Ä fÄ stille ut verkene i hjembyen fÞr hans neste soloutstilling. Foto: Eirik HagesÊter

Av Marie Mundal

Publisert:23. oktober 2019, kl. 18:55

PÄ Äpningen av gatekunstneren JOY sin fÞrste soloutstilling var 38 verk, buekorps og Trude Drevland pÄ plass. Kunstneren selv lusket rundt i gaten utenfor.

DEL

Lukten av maling slÄr imot deg.

Gategalleriet, som er drevet av Christer Holm flyttet i oktober inn i nye og stĂžrre lokaler i NĂžstegaten.

Holm har drevet galleri som fronter gatekunstnere siden 2015. Han mener interessen for gatekunst er Ăžkende.

– I Bergen er det et aktivt gatekunstmiljĂž der stadig nye kunstnere kommer til. Vi er et galleri som har lav terskel for nye kunstnere, de trenger ikke Ă„ ha en lang CV, sier Holm.

En av de fĂžrste kunstnerne han samarbeidet med, er mannen med signaturen JOY.

– Han har nĂ„ 50 ulike verk over hele byen, og er en gatekunstner som mange ogsĂ„ vil ha hjemme i stuen, sier Holm.

Tall fra Ă„pningshelgen viser en salgsrekord for galleriet, med salg av lerret og trykk for totalt 800.000 kroner.

Drevland og buekorps

Fredag Ă„pnet gatekunstneren sin fĂžrste soloutstilling.

Allerede kommende lĂžrdag reiser verkene videre til Larvik i forbindelse med kulturdagene der.

BÄde gallerist og kunstner, Þnsket at hjemmepublikumet skulle fÄ se verkene fÞrst.

– Det var lang kĂž utenfor, og rundt 300 mennesker innom. Vi mĂ„tte utvide Ă„pningstiden, sier Holm, og legger til at buekorps, en trompetist, og tale fra Trude Drevland ga det hele en gĂžyal lokal vri.

Noen dager senere beveger galleristen seg forbi de store, fargerike og humorpregede bildene.

– I dette rommet ser vi den sprþ siden av JOY, i det neste rommet ser vi den andre siden, som er mer samfunnsengasjert, sier Holm, og geleider oss gjennom en glassdþr. Der er veggene dekket av ulike motiv av barn.

JOY brenner for at de smÄ og ofte rettslÞse i samfunnet skal bli sett og hÞrt, forteller galleristen.

Humor og alvor preger verkene i utstillingen til JOY. Noen bilder er lekne, andre har et mer alvorlig bakteppe. Foto: Eirik HagesĂŠter

Humor og alvor preger verkene i utstillingen til JOY. Noen bilder er lekne, andre har et mer alvorlig bakteppe. Foto: Eirik HagesĂŠter

FĂ„r adrenalinkick

Den Sandviken-baserte gatekunstneren Ăžnsker Ă„ beholde sin anonymitet.

Det har han klart, siden han startet Ä lage smÄ motiv over hele byen for seks Är siden.

Han gikk fra Ä ikke ha jobb, til Ä bli fulltidskunstner i 2015, og lever nÄ godt av Ä vÊre gatekunstner.

– Dersom du liker Ă„ fĂ„ adrenalinkick, som jeg, er dette en mĂ„te Ă„ fĂ„ det ut pĂ„ – uten Ă„ risikere livet til seg selv eller andre, sier JOY til BA.

Det siste Äret har tiden gÄtt med til Ä forberede de to soloutstillingene. Men kunstneren har ogsÄ nylig dekorert Hjerterommet pÄ Brann Stadion, og en barnevernsinstitusjon.

– Jeg takket nei til en stor festival i India, og har tidligere bare vĂŠrt med pĂ„ andre sine utstillinger, eller de med humanitĂŠrt formĂ„l. Jeg har aldri vĂŠrt ute etter fokus pĂ„ min person, jeg gleder meg over at andre finner glede, latter, trĂžst eller spenning i bildene mine, sier kunstneren.

PÄ Äpningen holdt han seg ogsÄ i bakgrunnen.

– Jeg hang litt rundt pĂ„ gaten utenfor, og hadde «kommandosentral» pĂ„ et vannhull i nĂŠrheten der bekjente dukket opp og fortalte om kvelden fra innsiden, sier JOY.

Publikum fikk prÞve seg som gatekunstnere, til lyden av sirener og blÄlys pÄ Gategalleriet.

Publikum fikk prÞve seg som gatekunstnere, til lyden av sirener og blÄlys pÄ Gategalleriet.

Spray til sirener

I enden av det andre rommet i galleriet, er det to ting som skiller seg ut.

Det ene er en fotohyllest til folk som dokumenterer gatekunst, blant annet i sosiale medier.

Det andre er et skilt der det stÄr «Universe of JOY» som henger over et mystisk avlukke, dekket av et teppe. Inne i et mÞrkt rom, fikk publikum pÄ Äpningen lage sine egne verk med rester av silketrykk-ark og spraybokser, akkompagnert av blÄlys og politisirener.

– Jeg ville formidle fĂžlelsen du fĂ„r nĂ„r du skal sette opp et verk pĂ„ et utsatt sted, sier JOY.

Galleristen forteller at dette ble veldig populĂŠrt.

– Vi gikk tom for lakkbokser, folk i alle aldre sprayet i vei, smiler Holm.

11 Likes

meget bra levert Christer, hatten av !

1 Like

Veldig stilig - god artikkel, og virker til Ă„ ha vĂŠrt en fantastisk utstilling! Gratulerer!

1 Like

Ehm
 Norsk Banksy vinos kommer pÄ vinmonopolet 1.november


Balloon Girl Frappato Sicilia DOC

Land/distrikt: Italia/Sicilia.

Produsent: Tenute Orestiadi.

Druer: Frappato (100 %).

Alkohol: 14 %.

Varenr.: 11396701 (75 cl), 11396605 (150 cl), 11396507 (300 cl).

Pris: 179 kroner (75 cl), 379 (150 cl), 890 (300 cl).

Norsk importĂžr: Mission Wines & Spirits.

http://horecanytt.no/banksy-med-«vinstunt»

2 Likes