đŸ“ș Medieoppslag

SĂ„r tvil om vin: – Har ingenting med gatekunstneren Banksy Ă„ gjĂžre

Er den norske vinimportĂžren blitt lurt?


Morten Schwencke
journalist i Aftenposten

  1. okt. 2019 19:19

Banksy har et image som mystisk kunster. Det meste som angÄr ham er hemmelig. Han dukker opp uten forvarsel. Det er greia hans.

Derfor er det ogsÄ vanskelig Ä bevise at han faktisk er involvert nÄr navnet hans dukker opp, som for eksempel pÄ en vinflaske i Norge.

I november laseres en vin med Banksy-motivet «Girl with Balloon», ogsÄ kalt «Ballonn Girl» pÄ Vinmonopolet. Den er angivelig et resultat av et samarbeid mellom Banksy, en italiensk vinprodusent og den norske vinimportÞren Brewery International.

Banksy sjokkerte, Pussy Riot aksjonerte og en avgÄtt justisminister havnet pÄ en husvegg i Bergen

– Hvordan vet dere at det er han dere har samarbeidet med?

– Akkurat det spĂžrsmĂ„let stilte jeg ham ogsĂ„. Da svarte han: «Nei du kan jo prĂžve Ă„ bevise det selv», sier vinimportĂžr Jostein Hancke.

Dermed kan han heller ikke bevise overfor Aftenposten at Bansky faktisk er involvert. En tjeneste ved navn Pest Control kan angivelig gi svar pÄ slike spÞrsmÄl pÄ vegne av Banksy, men tjenesten har ikke svart Aftenpostens forespÞrsler. Det har imidlertid PR-agent Jo Brooks gjort. Hun har ved flere anledninger representert Banksy, blant annet i forbindelse med et sjeldent intervju med ham i the Village Voice i 2013.

– Dette prosjektet er 100 prosent uoffisielt og har ingenting med kunstneren Banksy Ă„ gjĂžre, skriver hun i en e-post.

Banksys «Devolved Parliament» ble solgt for 111 millioner kroner pÄ en auksjon tidligere denne mÄneden, ifÞlge NTB.

Jonathan Brady / AP / NTB scanpix

– Han sier selv at han blir stoppet av folk pĂ„ gaten i London

Brooks har forelÞpig ikke svart pÄ oppfÞlgingsspÞrsmÄl, og har heller ikke bevist for Aftenposten at hun faktisk er Banksys agent. Dermed er det opp til vinimportÞren Ä overbevise:

Jostein Hancke har angivelig mĂžtt Banksy to ganger.

Privat

Prosjektet ble til gjennom et samarbeid med vinprodusenten Tenute Orestiadi pÄ Sicilia, som ogsÄ er drivkraften bak «Fondazione Orestiadi», et anerkjent kunstmuseum. Dette museet er angivelig linken inn til Banksy.

Jostein Hancke forteller at det er flere ting som gjÞr ham trygg pÄ at personen han har jobbet med er Banksy. En ting er alle advokatene som har vÊrt involvert. En annen er at mÄten Banksy har oppfÞrt seg pÄ og involvert seg i prosessen samsvarer med det Hancke vet om ham fra internett.

Banksy har ogsÄ angivelig sendt fysiske verker til Oslo sÄ importÞren kunne velge i ulike varianter. Under de to mÞtene med Hancke, hvor av ett av dem skal ha vÊrt i Oslo, har ikke Banksy vÊrt maskert. Hancke har ogsÄ hatt tre ulike telefonnumre til kunstneren det siste Äret.

– Og etter jeg mĂžtte ham har jeg blant annet gjenkjent figuren og hendene hans i ulike sammenhenger. Han sier selv at han blir stoppet av folk pĂ„ gaten i London som spĂžr ham om han er Banksy. Da svarer han «ja», men folk tĂžr ikke ta det videre likevel.

Et av Banksys kunstverker i Port Talbot. Bildet er tatt i 2018.

REUTERS/Rebecca Naden/File Photo

BerĂžmt gatekunstner infiltrerte verdens viktigste utstilling. Banksy-malerier fjernet av politiet.

Mener kunsten Þdelegges av Ä bli reprodusert pÄ en vinflaske

Å sette kjente kunstverk pĂ„ vinflasker er ingen ny PR-strategi. Eksempelvis har vinhuset ChĂąteau Mouton Rothschild brukt kjente kunstnere pĂ„ etikettene i en Ă„rrekke. Men kunstanmelder Kjetil RĂžed synes ikke konseptet er noen god idĂ©. Han mener kunsten Ăždelegges av Ă„ bli reprodusert pĂ„ denne mĂ„ten.

– Dette er et gjennomgĂ„ende problem nĂ„r gatekunst tas ut av sin opprinnelige kontekst. Gatekunst er en kommentar til omgivelsene rundt. NĂ„r det lĂžsrives fra den sammenhengen blir kunsten til en salgsvare, som er veldig annerledes fra det originale kunstverket, sier han.

Gatekunstverket «Girl with Balloon» ble fÞrste gang malt under en bro i SÞr-London i 2002. I de omgivelsene har flere tolket kunstverket som at jenta pÄ bildet mistet sitt hÄp og sin uskyld.

– Hva vil kunstverket symbolisere i hyllene pĂ„ Vinmonopolet, tror du? – Ja si det. En datter ser drĂžmmene sine forsvinne med foreldrenes alkoholisme kanskje? sier RĂžed.

– «Hva om det ikke er ham»? Da har vi en jĂŠvlig god historie

I intervjuet med the Village Voice i 2013 sa Banksy at «kommersiell suksess er et tegn pÄ fiasko for en gatekunster». I de senere Ärene har stadig flere kunstverk av ham havnet pÄ auksjon. Tidligere denne mÄneden ble et av hans bilder solgt for 111 millioner kroner pÄ en auksjon.

IfÞlge vinimportÞr Hancke har Banksy ikke noen problemer med Ä tjene penger pÄ kunsten. Samtidig har angivelig kunstneren et Þnske om Ä spre «Girl with Balloon»-motivet mest mulig.

– Han sier at det er veldig privat for ham, at han blir varm om hjertet av Ă„ se det igjen og igjen. Han ble ganske fĂžlsom da vi pratet om det, sier Hancke.

– Hva gjþr dere om det viser seg at PR-agenten har rett, og det ikke er ham?

– Jeg fĂžler meg veldig trygg pĂ„ at det er ham, men PR-byrĂ„et vi bruker har spurt meg om det samme: «Hva om det ikke er ham»? Da har vi en jĂŠvlig god historie, svarte jeg da. NĂ„ har vi hatt det sĂ„ utrolig gĂžy med dette prosjektet, sĂ„ jeg kommer ikke til Ă„ grave meg ned uansett.

Wow. Snakker om Ă„ bli lurt, ja. Og at han har fĂ„tt “flere fysiske verker han kan velge i”, og attpĂ„til mĂžtt Banksy ved flere anledninger for Ă„ snakke om design for en vinflaske. Utrolig at folk lar seg lure sĂ„ lett.

Apropos Jo Brooks - det er viden kjent at hun er en del av team Banksy, sÄ om hun har sagt at dette er uoffisielt og ingenting med Banksy Ä gjÞre, sÄ ville jeg stolt 100% pÄ det.

1 Like

Han har nok blitt lurt, ja. Men den vinen kommer sikkert til Ä selge som hakka mÞkk etter all denne gratis PR-en. SÄ blir det jo spennende Ä se om det hele fÄr et juridisk etterspill.

Det er vel gjerne et eksempel pÄ at det kan vÊre gunstig Ä la seg lure vel? Presseomtale osv osv. Det ville overrasket meg om han karen trodde pÄ sin egen historie.

1 Like

Helt enig, det lyser vel lang veg at gjĂžken godt vet det fĂžler jeg :joy: Han tenker vel at all pr er god pr ?
Bruker pressen uten skam


5 kroners vin som fremstilles som eksklusiv? Dette er nok ikke annet enn PR jibbo av et norsk selskap.
Kommer aldri til Ă„ kjĂžpe denne flasken.

Kanskje skummelt Ä skue hunden pÄ
hÄret
 men personlig ville jeg ikke kjÞpt bruktbil av denne fyren
 :wink:
Bill.Mrk «Svindel»

1 Like

Ikke noe annet enn en tÄpe denne mannen.
Selvsagt kjenner han ikke Banksy og om han gjorde det ville de kanskje sittet seg ned og pratet litt om foranledningen for GrossDomesticProduct, men han fikk det kanskje ikke med seg?

2 Likes

BTW interessant Ä se at vingÄrden ligger pÄ Sicilia og vi vet jo hvem som styrer butikken i det omrÄdet


1 Like

Brewery er en kjent og solid aktÞr i markedet og jeg har en del felles bekjentskaper med eieren. Han er etter hva jeg har en solid kar, sÄ det er noe som skurrer her.

DN: Den hemmelige Andy Warhol operasjonen

1 Like

Andy Warhol operasjonen 2.pdf (8,0 MB)

3 Likes

Spennende lesning!
HĂ„per det kommer en fortsettelse. Virker ikke som siste ord er sagt i denne saken, hverken fra kemneren eller svindleren.

1 Like

Kapital:
InteriĂžrmotiv til 40 mill. under hammeren:
Nordisk auksjonsrekord

3 Likes
2 Likes
2 Likes

Fin lesning!

Nyter en kopp te I det triste vĂŠret i tigerstaden og tar frem kosemagasinet D2 til dagensnĂŠringsliv.

Shit tenkte jeg nÄr jeg bladde over til side 26.
Det er jo «sinnsykt» det er jo artikkel om selve Kim @SinnSykShit Larsen

3 Likes

SĂ„ fortsetter det litt til.
Kom halvveis i te koppen og vips pÄ side 40 er jod Odd

1 Like

Og mens vi er inne i kunst og klesstil, sÄ var Tuva ved Galleri golsa i D2 forrige uke

3 Likes