Min første Pushwagner

Hei!

Jeg har lenge hatt lyst til å kjøpe et Pushwagner-bilde og nå har jeg endelig mulighet. Jeg er imidlertid litt usikker på hvilket jeg skal gå for.
Dere som har peiling på Push, hvilken epoke tenker dere er den mest ‘originale’?
Jeg er med andre ord på utkikk etter et bilde som skal leve lenge, uavhengig av pris. Er heller ikke begrenset med tanke på hvordan motivene ser ut - for jeg synes alle er fantastiske på hver sin måte.

Alle refleksjoner og innspill tas imot med åpne armer :blush:

Gutta boys her inne vil nok anbefale de eldre silketrykkene fra ‘En dag i familien manns liv’, problemet med de trykkene (synes jeg) er at de ikke er det folk flest typisk tenker på når de tenker Push. De aller fleste forbinder Push med de mer fargerike trykkene som kom litt senere. Jeg vil anbefale disse (Fineart ga ut mange slike i tiden 2011-2018ish), foruten om de aller siste trykkene som ble utgitt etter hans død som jeg vill unngått (mangel på ekte signatur). Og les deg litt opp på de trykkene som har blitt en del faket / kopiert (søk her inne på veggen) - vær litt forsiktig med dem.

3 Likes

Tusen takk for godt og utfyllende svar!

Det som lever lenge er når du kjøper noe du liker selv.

2 Likes

Det er jeg med på, men her er jeg ute etter hva du hadde valgt😄

Jeg har lyst til å kjøpe en push selv, men kvier meg veldig da det er så utrolig mange falske der ute! Ser jo stadig at det blir lagt ut på Finn + til og med gallerier har solgt forfalskninger å da blir det ikke lett.

Jeg ser flere skriver at det bare er å være forsiktige og lignende, men ja. Hvordan kan man være 100% sikker da gallerier har solgt forfalskninger og kvitteringer blir forfalsket?

Kall meg gjerne naiv, men er ikke lett for oss som skal kjøpe for første gang. Kjipt å kjøpe katta i sekken som enkelte har gjort å må politianmelde det fordi dem kjøpte i god tro.

2 Likes

Det er ikke utrolig mange forfalskninger der ute - ingen ting som tyder på det. De få det er snakk om får mye oppmerksomhet, noe vi jo bør være glade for. Hvis man ikke ønsker å sette seg inn i kunstverkene for å kunne kjøpe de med selvtillit på privatmarkedet, så er det jo bare å ringe et av de store galleriene og kjøpe lagervare. Røros Kunstformidling f.eks har årevis med erfaring og har både nyere attesterte trykk, og eldre signerte trykk. Er heller ikke mulig å bomme hvis man kjøper et av trykkene som har smidd og nummerert bøkeramme.

2 Likes

Jeg hadde kjøpt meg “Manhattan” Falt for den første gang jeg så den.

3 Likes

Hvis silketrykkene som @jbroks nevner skulle være av interesse har Galleri D40 nylig tatt inn et par. Pushwagner - Galleri D40 - Kunstgalleri i Oslo

Har et fra samme serie jeg muligens kunne solgt, hvis du liker denne stilen; Pushwagner | SOV GODT III

3 Likes

Cosmos, At Sea, Zeus. Ser for meg et annet verk av en båt, men lurer på om jeg blander Job Kill med et annet verk av Guttestreker i hodet mitt :laughing:

2 Likes

«Selvportrett», ville jeg gått for. Gjerne monokrom eller en rød :100:
Spør @Fingercut om å få tilbud på hans :upside_down_face:

6 Likes

Kult at du skal kjøpe deg en Push!

Gå for Gunnar Fredriksens “ekte” silketrykk fra “En dag i familien manns liv” som fortsatt er “billig” priset sammenlignet med det nye. Disse er silketrykk og vanskelig å kopiere + lave opplag (i allefall de som fortsatt finnes i dag). Det er også flere gode silketrykk fra rundt 2000 som er veldig bra…

Hvorfor ikke en ekte “Goddag alle sammen” istedet for en “kopi” fra 2016? Med de prisene jeg har sett for Hello er “originalen” godt innenfor rekkevidde :slight_smile:

En dag i familien manns liv:

9 Likes

Kan falle for et av disse. Går ut ifra at de ikke er å få tak i fra galleri?

En dag i familien manns liv” Skulle jeg likt å hatt :blush:

De er bra! Sosialrealismen er helt on point, Man innser at man ikke er annet enn en maktesløs, nyttig idiot. Trist, men sant.
Fargene er litt blasne, men det får gå.

Nesten så man får lyst å kjøre et Matrix-maraton til helga :popcorn::robot:

3 Likes

«En dag i familien Manns liv» ble til etter et langvarig visuelt/litterært samarbeidsprosjekt mellom Pushwagner og forfatteren Axel Jensen. Serien ble trykt av silketrykker Gunnar Fredriksen i 1979-80. Rammen for historien er den samme som i Soft City, en vanlig families hverdag i et gjennomkontrollert samfunn. Gjennom silketrykksprosessen tok Pushwagner steget inn i en mekanisk reproduksjonsform. Hvert trykk er en tegneserierute i en større fortelling.

Disse ble vel solgt for 50 - 150 kr per stykk blant annet under hans utstilling på Henie Onstad i 1980:

Pga. den lave salgsprisen og betalingsproblemer ble alle trykkene laget i ulike opplag, og det er usikkert hvor mange av hvert motiv som faktisk eksisterer i dag.

Denne serien er ikonisk og en viktig del av norsk kunsthistorie og noe helt annet enn de nye reproduksjonene IMO :slight_smile:

12 Likes

Jeg vil også kjøpte min første push! Hva mener folket om denne? Yay or Nay?

https://www.finn.no/325622218

Prisen er litt høy som jeg har forstått det!

Regner med den er ekte da push har signert baksiden også?

Håper på noen eksperter kan hjelpe meg her :slight_smile:

Den er priset ca 50.000+ for høyt, så selgeren er nok ikke helt oppdatert på hva Push går for.

Det ligger for tiden et trygt og godt kjøp av Push ute på Finn - og det er California. California kommer signert av Push, i smidd, håndlaget og nummerert ramme. Alle trykkene er unike ved at bilskiltet har samme nummer som trykket. Garantert ekte og det følger tilsynelatende med kvittering også.

Ellers så er Oracle Filter til salgs hos Blomqvist i disse dager, blir spennende å se hva den går for.

4 Likes

Altfor dyr og altfor dårlig motiv når det fins så mye bra Push der ute :grinning:

3 Likes

Tusen takk! :grin: