Nikolai Torgersen (NO)

Altså, Push brukte over 50 år på sitt skaperverk. Å klare 8.5% av det på under to år må i beste fall kalles hektisk. Sammenligning forøvrig blir tullete, det blir som å sammenligne kunst med plakater fra IKEA. Kjør debatt.

12 Likes

Du kan ta bort «En dag i en manns liv» fra regnestykket da, og ta med alle opplag etter år 2000. Lander på ca 35.000 da, og da ligger Emogutt på 10% av det volumet med sin «IKEA-kunst»

Picasso klarte 17350 etsninger fordelt på 347 print fra mars til oktober 1968 + ap.
Emogutten må få opp tempoet.
Picasso brukte rå muskelkraft og han satt ikke på en stol å så blekket jobbe ut av printeren.

8 Likes

Nikolai Torgersen har blitt hyllevare.
Han er blitt galleriene sin melkeku

1 Like

Emogutt kan ikke sammenlignes med pushwagner ikke i nærheten engang.

5 Likes

Er det noen som har ett trykk (eller print, eller hva det var) av en av de D-Parken bildene? Har en vegg med små bilder av nye norske kunstnere jeg trenger å fullføre. Kan gi 2.000 - 2.500 for ett

Joda. Alt kan sammenlignes. Også Push og Torgersen, noe jeg gjorde litt lenger oppe i tråden.

Selv ville jeg nok per dags dato heller hatt Pushwagner-trykk på veggen, skal innrømme det. Det var uansett ikke poenget.

Poenget var at folk elsker å gjøre en greie ut av volumet Torgersen har. Blir litt platt :sweat_smile:
Syns det var gøy og interessant å sammenligne med Pushwagner, som også favna et veldig bredt publikum.

3 Likes

Er en del originaler tilgjengelig hos https://www.gallerizink.no/search-results?q=Nikolai+torgersen&type=products

Skulle nok gjort som dritt galleriet Fineart og solgt alt før åpning.

Interessant at folk overnatta utenfor Fineart for under et år siden og nå er originaler usolgt online, mulig det har noe med motivene å gjøre + masseproduksjon.

1 Like

Det var hype, rett og slett. Det var nok også få som trodde produksjonen ville være så enorm over kort tid.

9 Likes

Hypen var jo også sterk i et tidsrom hvor folk ikke visste hva de skulle bruke pengene sine på.

4 Likes

så er det begrenset hvor mye blomster man gidder å kjøpe dyrt også tenker jeg.

2 Likes

Det er som @Ulrik skriver en hype, så på verklisten til utstillingen i går kveld.
Når jeg studerer bildene - jeg holder trykkmetode utenfor her, ser bare på kvaliteten og hva jeg tror blir fremtiden - føler en kunstner som ikke har satt seg ned og tenkt på sin videre karriere, han har et talent det er ikke tvil fra min side om det. Det jeg ser er en kunstner der har 100% kun tenkt på inntjeningen ikke på å skape seg et kunstnerskap på lang sikt. Han har brukt to til tre grunnmotivet på utstillingen, det meste har jeg sett før i hans korte karriere - de bildene som jeg tror er en fremstilling av hans foreldre/søsken er kunstnerisk sett den mest gode som ide, men de er slurvete utført - her kunne han ved å utvikle motivene og brukt tiden på å lage skisser, tenke og utforske motivkretsen, skapt noen gode bilder. De andre er bygd over to andre motiver skog/dyr og blomster stilleben. Blomster stillebene ser jeg har mangel en følelse av å skape noe annet en å fylle et tomt lerret. Det beste rådet jeg kan gi til Torgersen, du har en økonomisk sikkerhet som få andre kunstnere på din alder har - bruk de neste 4-5 årene på å utforske hva du vil med ditt kunstnerskap, lag verk utforsk dine ider. Om 5 år har du bilder til en knallgod utstilling og vil få et kunstnerskap som kan sette spor. Tankene mine om Torgersen er det siste jeg ønsker å skrive før han kommer med noe som kan gi meg noe. Følte for å skrive noen tanker mens jeg sitter å venter på å spise middag. Beklager hvis noen føler seg støtt over mine tanker.

28 Likes

Er veldig enig i det du skriver @Julia.

Tror også det er viktig for en ung kunstner å ha et apparat rundt seg som veilede og guide kunstneren på veien. Kanskje et apparat som holde igjen litt hvis kunstner blir for ivrig.

Et eks er Pejac som mange er kjent med her på KV. Subenart, de få gangene jeg har pratet med Max så har nevnt hver gang at de har holdt igjen bevisst med slipp av trykk og ikke spy ut med masse trykk hele tiden. Det gjør også at det blir stor etterspørsel når de først slipper et trykk. Gode utstillinger er kjempeviktig, Gi kunsteren tid og la kunstneren jobbe og utvikle seg. Jobbe med skisser og ideer. Det kreves at man bygger sten for sten og ikke har hastverk.

13 Likes

Sier meg enig i mye av det som blir sagt om Torgersen over her. Men takker den mannen for at han vekka en kunstinteresse hos en fyr som kun trodde det var fotball og hockey han skulle bruke tida si på.

9 Likes

Gode innspill her og er langt på vei enig med både Julia og Gooner. Håper noen kan viderebringe disse velmenende ordene til Torgersen, slik at han ikke ødelegger for seg selv.

1 Like

Vi har alle startet et sted. :slight_smile:

Kjør på du kan kombinere begge.

1 Like

Tipper/håper @MLS fortsatt liker hockey og fotball, @Julia Det kan kombineres.

Torgersen klarer iaf å irritere, provosere og/eller forundre grævlig mange i alle fall! Kanskje ikke i Mykle- eller Bjørneboe-forstand, men han pirker borti et eller annet med sin tydeligvis trangsynte og skamløse framferd. Ganske fascinerende.

Er ellers enig med @MLS i at Emogutt er for mange inngangen til kunstverden, og et førstestopp før man forhåpentligvis ender opp med en deformert skulptur i bokhylla.
Blir som med musikk. Man går gradene og så blir man flau når man siden ser seg tilbake.
Selv begynte jeg med N’sync, men tok heldigvis til vettet og endte opp med å kun sverge til Justin Timberlake. Det var flaks.

6 Likes