Nuart Skate Decks

Bare for å få en avklaring: Er anklagene mot Reed_Projects at han har brutt norsk lov, eller at han har brutt noen moralske spilleregler?

Om det bryter med norsk lov vet jeg ikke.

Det å tilsynelatende få artister til å donere verk til et veldedighetsprosjekt, for å så selge det for penger i egen lomme går vel på grensen til svindel? Er uansett umoralsk så det synger.

1 Like

Dette er et viktig skille. Jeg er neppe den eneste kunstsamleren som har prøvd å kjøpe et bilde billig, hvor jeg visste mer om kunstneren enn hva selgeren gjorde. Jeg følte meg råtten etterpå, men jeg gjorde ikke noe ulovlig. Heldigvis fikk jeg ikke bildet og kan sove godt.

Sosial kontroll, som jeg anser denne tråden å være, er viktig, men den bør ikke erstatte norsk lov. Til det er den for tilfeldig.

Virker som du misforstår premisset her, eller så leser jeg deg feil?

Kunne du solgt et bilde i lys av å være til et veldedig formål for ungdommer i Afrika, og så heller solgt bildet ti år senere og endt opp med å beholde pengene selv?
Det er jo det @Reed_Projects har gjort.

1 Like

Å oppfordre kunstnere til å donere gjenstander under falskt påskudd av veldedighet for deretter å selge disse for egen vinning er en kynisk utnyttelse av folks godvilje. Blek, har sluttet å donere til veledighet (ref tidligere post).

Mao, her er det potensielt snakk om svindel og bedrageri som er straffbart.

1 Like

Godt sagt. Jeg tenker ikke at dette handler om å forsvare seg, men å oppklare en sak som fremstår svært uryddig og uprofft og uryddig. Så velger parten å bare fjase. Dette styrker jo saken for de berørte som prøver å si hvor ille dette er. Derfor trenger vi fakta slik at dette ikke spinner i feil retning.

2 Likes

Jeg tror jeg har svart på hvorvidt jeg kunne ha gjort noe sånt med ren samvittighet, men det jeg ønsker å trekke opp er linjen mellom moral og lov. Hvis vedkommende har gjort noe ulovlig hører saken hjemme i rettsvesenet.

Det kan være straffbart å motta en donasjon og beholde den for egen vinning, spesielt hvis donasjonen ble gitt med en bestemt hensikt eller under falske forutsetninger. Det kan klassifiseres som bedrageri eller underslag, avhengig av omstendighetene.

Hvis noen samler inn penger med løftet om å bruke dem til et bestemt formål (for eksempel veldedighet eller et prosjekt) og deretter bruker pengene til personlig vinning, kan det utgjøre bedrageri. Bedrageri innebærer å få noen til å gi fra seg penger eller annen eiendom gjennom villedende midler.

Underslag kan også være aktuelt hvis en person har fått tillit til å forvalte penger på vegne av andre og deretter bruker disse pengene til eget formål.

Konsekvensene for slike handlinger kan være alvorlige og inkludere straff som bøter eller fengsel. Lovverket som regulerer disse forholdene kan variere fra land til land, men de fleste jurisdiksjoner har bestemmelser som beskytter mot misbruk av donerte midler.

We’re happy to announce the next batch of Nuart charity decks are now available. We thought we’d post them here as there seems to be such a strong interest in the project. Feel free to DM if interested ;-), not you @Chrstr kisses :kissing_heart:

Addam Yekutieli a.k.a. Know Hope is an American-born Israeli/Palestine artist who creates social practice projects, immersive installations and public artworks, most recently for Nuart Aberdeen 2024.

The Dotmaster started painting on the streets of Brighton in the early 1990s. Born and raised in London, his artistic practice is the offspring of C6.org, a new-media-based collective of art pranksters. The artist often creates street-based illusions that attempt to fool the viewer’s eye, usually combined with a typically English sense of humour. His detailed stencil work regularly speaks about consumer and media culture and has appeared in the Academy Award-nominated and Banksy-directed documentary “Exit Through the Gift Shop”.

Chris Stain is inspired by the graffiti movement that exploded in the 1980s in neighborhoods throughout America. He uses printmaking and street art to illustrate the struggles of the unrecognized and underrepresented individuals of society, striving to inspire compassion for the less fortunate. Stain’s work in America Now addresses the concept of public protest while adapting images that reflect historical themes of the working class.

Whats the charity mr Raskolnikov?

Sorry, I meant - Mr Reed?

5 Likes

Ekstremt provoserende type.

5 Likes

Skal liksom være en profesjonell aktør innenfor kunstverdenen? Tror du brenner noen broer nå…

6 Likes

Du trenger nok ikke poste den her, ingen her inne som vil handle fra en så useriøs selger som deg. Men lykke til videre! Håper jeg ser lite til deg fremover.

3 Likes

Medlemmet på KV er aksjeselskapet Reed Projects AS, ref logoen. Mao er det ikke Martyn Paul Reed som du forsøker å kommunisere med, men et aksjeselskap med Org nr 813 897 822, hvor Martyn Paul er både daglig leder og styreleder, og det er nok derfor han omtaler seg med «we» siden han er blitt valgt inn i begge rollene.

Forøvrig litt problematisk at KV tillater aksjeselskap å være medlemmer siden KV sitt regelverk er basert på at det er privatpersoner som er medlemmer og kommuniserer. Kanskje noe å revurdere?

Et aksjeselskap er underlagt norske lover i en helt annen grad enn privatpersoner og spesielt styreleder er underlagt strenge krav i Aksjeloven.

Forøvrig så må jeg forsvare selskapets mangefulle kommunikasjon i denne saken, all den tid vedkommende er vant med en kanselleringskultur hvor alle meninger som ikke stemmer overens med ens egen blir fjernet og brukerne blir blokkerte, ref IG bilde under. Slik er det heldigvis ikke her på KV hvor det er full ytringsfrihet iht normale demokratiske normer:

![IMG_0752|518x500](upload://zPMfEkKCYt6jzJUci92JOiR4pex.jpeg

Og når selskapets egenkapital er tapt og revisor påpeker viktigheten av tilførsel av ny kapital for å kunne opprettholde driften er det nok lurt å ta omsetningen via selskapets konto og ikke blande inn privat økonomi. Men i dette konkrete tilfellet er det nok ikke relevant siden det åpenbart kun dreier seg om veldedighet.

3 Likes

Thanks for the straight question, though not sure I’d like to meet the same fate as young Raskolnikov, 8 years in a Siberian Prison.
We’re currently fundraising for several art for gaza charities and projects. Unless artists express otherwise, then the funds are destined for Gaza. So far so good. Thanks for the interest.

1 Like

Thanks for sharing. I’m confident that not all members are rabid Right Wing zionists. Perhaps you can also post the company Articles of Association which clearly state all Nuart activities are “not for profit” and that shareholders cannot withdraw dividends. All funds and profits being directed back into work on the streets. Enjoy your day and #FreePalestine

Da gir det jo mening at private kontoer benyttes siden selskapets formålsparagraf forhindrer å ta ut penger til andre formål som ikke er gatekunst.

Kanskje litt klønet at styrets leder da bruker aksjeselskapets logo ifm markedsføringen av veldedighetsprosjekt som man i praksis ikke har fullmakt til å gjennomføre?

Thanks for your input. I’m unsure what a “useriøs selger” is but it sure sounds more fun than being a serious one. Having spent the last 25 years working with Street Art, I can assure you the least enjoyable part for many, is the selling. In saying that, we do take our work and responsibilities very seriously.

1 Like

IMG_9590
:clap:t3::clap:t3:

4 Likes

Ingen seriøse aktører hadde nektet å svare på disse oppriktige og velformulerte spørsmålene. Nå er du jo endelig på banen her, @Reed_Projects. Men det sier vel sitt.

4 Likes