Nye Pushwagner bilder i 2018

Upps … ser ut som Fine art har fjernet alle de usignerte plakatene fra Push etter kritikken - Pushwagner - kunst til salgs, bilder, biografi og CV

Noen med mer info?

Kan de som har “røyka sokkene” få tilbake penga om de vil? :wink:

Oi lukket, men noen utdrag og sitat fra Reidar Osen fra den artikkelen:

  • Det er helt utrolig. Jeg kan bare gi meg som gallerist og kunstsamler på dagen, for dette må være toppen av min karriere, sier Reidar Osen.

  • Han stiller i dress og med dollarglis, galskapen rundt Pushwagner verdig.

  • Pushwagner satt og signerte plakater og bøker i fem timer. Det er imponerende, sier Osen.

  • Den helgen jeg har hatt er verd tusen smertestillende tabletter. Jeg har aldri følt meg så levende, sier Osen.

  • Han er den største samtidskunstneren vi har i Norge i dag, sier Osen.

  • Har du selv åpnet lommeboken i løpet av denne utstillingen?

Ja, det har jeg. Jeg har kjøpt flere ting. Dessuten kommer jeg til å vente på hva som står igjen. Vi får se, sier han med et lurt smil.

  • Det ble solgt signerte plakater for 107 000 kroner.

Virker som han har tatt 1000 smertestillende tabletter denne helgen i mangel på å få kunne arrangere Pushwagner utstilling. Igjen: Dette var Pushwagner sitt eget ønske, så synes ikke det er latterlig å selge, så må folk få velge selv hva de synes de er verdt og vil betale for kunst eller andre ting. En usignert Banksy fyller heller ikke statens kunstdefinisjon, og med bare en attest kan de være verdt mange 100-tusen kr. Så da er det en plakat vil kanskje noen hevde, eller en ting, men ting kan også være verdt mye og ettertraktet, ja til og med også stige i verdi. Klokker feks. Dette er mange av hovedverkene til Pushwagner, kunstverk med dybde og essens, veldig mye bedre enn masse som hylles her inne etter min mening.

4 Likes

https://www.dn.no/DNtv/video/2018/11/09/1627/blomqvist-sjefen-om-nye-pushwagner-trykk-vi-er-imponert-over-at-prisene-holder

1 Like

Hei,

Det er slik at når det kjøres en utstilling andre steder skal det ikke selges fra andre hold.
Derfor er bildene nå utilgjengelig hos FineArt, frem til vår utstilling er over 10. januar.

5 Likes

#Vaultstudios Lykke til med utstillingen med Pushplakatene :slight_smile:

1 Like

Fascinerende opplegg. Folk får kjøpe det de ønsker. Jeg synes flere av de nye bildene er fantastiske, men nekter å kjøpe selv da de er signert av en annen. Det er jo helt uhørt.

Person: - Oi, er det en Pushwagner du har på veggen?
Stolt eier: - Jepp!
Person: - Kult! De er dyre, er de ikke?
Stolt eier: - Jo. Betalte 40.000 kroner.
Person: - Du verden. Men da er det et begrenset opplag?
Stolt eier: - Jepp. Finnes bare 300-350 eksemplarer.
Person: - Ok. Og de er selvsagt signerte?
Stolt eier: - Ja, selvsagt. Av en som heter Stefan.
Person: - Hæ? Stefan?
Stolt eier: - Jepp. Han er en kompis av Pushwagner.
Person: - Ok …

17 Likes

Selv syntes jeg Jobkill og Klaxton er utrolig kule bilder. Og det er først og fremst det som betyr noe for meg.

Jeg går ikke med klær av et visst merke bare pga merket, jeg går med det jeg liker…

På samme måte handler jeg ting jeg skal ha på veggen. Jeg har det på veggen fordi jeg liker å se det hver eneste dag.

Uavhengig av hvem som har signert på bildet, så vet vi jo hvem kunstneren er og vi vet at dette er gjort i hans ånd og etter hans ønske.

2 Likes

Gode poenger, men du hadde ikke betalt det samme for en Armani dress og noe som er «nesten» Armani, hadde du?

1 Like

Tips og råd for alle dere som sliter med de nye trykkene til Push;
Om dere syns de nye bildene er idiotisk dyre til å være usignerte så ikke kjøp dem. Kjøp noe dere liker. Banksy, Dolk, Pøbel, Warhol, Pejac, Olli Epp og så videre. Det fins fantastisk mye flott å velge i for alle smaker. Og om dere ikke liker noe Pushwagner så ikke kjøp noen bilder hverken signerte eller usignerte.

For alle de som ønsker å ha en Jobkill eller en Klaxton på veggen så er det slik at Pushwagner ikke rakk å signere disse tilnærmet ferdigproduserte trykkene før han døde. Så om du vil ha ett så må man dessverre ta til takke med stemplet og en Pushwagner-akseptert signatur på alle bildene av Stefan Stray. Det er ikke stort mer å mukle om folkens, signerte eksemplarer finnes ikke tilgjengelig om du ikke har lyst til å prøve å spore opp en orginal og betale for den.

Om man syns prisene er for høye for disse bildene som Pushwagner ikke har signert egenhendig så er det også fint å la være å kjøpe. Om man synes interessen for bildene er unødvendig høy og salget går altfor godt så kan man lage en hel masse styr om det eller la være; det er jo også en mulighet å gi litt kred til kunstner og team for fantastisk flotte nye bilder, flotte utstillinger, flott bok (Pushwagner biografien) og gratulere med et eventyrlig godt salg. Hvilken annen norsk nålevende eller avdød kunstner kan skilte med lignende? Hvem er i nærheten av kunne selge en tiendedel antall trykk til den prisen Pushwagner nå gjør? Og så kan man spørre seg om hva som er grunnen til det; hype eller ser vi her en mye større kunstner enn det mange av oss inntil nå har klart å se for seg?

God helg!

15 Likes

https://www.blomqvist.no/Utstillinger/Tidligere-utstillinger/Kaare-Kivijaervi-Min-verden-er-en-annen/Kivijaervi-Kaare-Landsetting-paa-OEst-Groenland-1966-2015/(sort)//(desc)

Det er litt spesielt at Knut Forsberg på Blomqvist sier i videoen til artikkelen : Når kunstneren er død bør produksjonen stoppe – Kunstneren er jo ikke tilstede for å godkjenne verkene, eller signere dem.

Den samme Forsberg hadde i februar - 2016 utstilling på Blomqvist med bilder av Kåre Kivijärvi som døde 25 år tidligere. Utstillingen inneholdt bla flere nytrykk av bildene hans - Pigment print en teknikk som ikke var oppfunnet da Kivijärvi levde. Priset opp til 75000,- og signert av arvingene.

2 Likes

Ser at mange føler seg truffet når noen ikke er enig med dem. Men hvis dere bare kjøper det for motivet er det mye billigere å finne bildet på nettet og printe det ut.

Hørte at The Met pleide å ha en ordning “back in the days” der du kunne bestille en reproduksjon av et hvilket som helst verk i deres samling for 5 dollar. Fantastisk ordning som dessverre er borte. Til info var disse også usignerte.

7 Likes

En annen ide hvis man liker noe utelukkende pga motiv er å bestille en reproduksjon fra Kina

2 Likes

Artig at du sier det @Gard, for jammen har ikke Tate i UK noe lignende … Matisse: Blue Nude II | Custom Prints | Tate Shop | Tate

Kjempeide “Print on demand” :wink:

1 Like

Regner med at du hadde sagt " Nei ellers takk!" om team Pushwagner hadde ringt deg og bedt deg overta salget av de resterende trykkene i stiftelsen :joy::joy:

1 Like

Topp! En Matisse er kanskje noe av det jeg ønsker meg mest i hele verden, men jeg kommer meg nok ikke unna det at jeg vil at kunstneren skal ha tatt på trykket mitt. Også er jeg så ego at jeg helst vil være den eneste, evt en av få, som har det motivet. Tror du Matisse hadde laget trykket i mange farger i dag? :laughing:

@Witchdoctor jeg kommer nok aldri til å gjøre en Pushwagner utstilling, har for mye integritet til det. Eneste jeg kanskje kunne blitt overbevist til å vise er maleriene fra 80-tallet.

3 Likes

Yes offcourse!

3 Likes

Oppfordrer du, som gallerist og representant for kunstnere, til åpenbart plagiat?

Bakart det kalles attestering for å dokumentere at de er ekte og samsvarer med testamentet, så man unngår forfalskninger. Tilsvarende Pest Control. At noen ikke liker DGA er fair, men uansett resultatet som teller. Blekk er blekk. En del verk, bla storformat selvportrett er silketrykk. Sånn “printer” har ikke jeg tilgang til.

1 Like

De som har kjøpt er desperate for å forsvare det de har betalt massivt for.
Veldig lokal interesse.
Lykke til!

4 Likes

Ok. Jeg kommer uansett til å foretrekke følgende samtale i årene som kommer:

Person: - Er bildene dine signert av kunstneren?
Jeg: - Ja.

Enn …

Person: - Er bildene dine signert av kunstneren?
Eier: - Nei, men de har en attestering for å dokumentere at det samsvarer med testamentet til kunstneren.