Nye Pushwagner bilder i 2018

Helt fair! Men husk at usignerte Banksy kan være mer verdt enn signerte. Jeg tror, investeringsmessig, at det handler mest om motivene og at man ikke skal generalisere alt. Mange ganger har vi sett før at kunsteksperter uttaler seg om verdier ift Push, og de har tatt skammelig feil, de burde heller diskutere innholdet i kunsten.

3 Likes

For all del. Jeg er stor fan av Pushwagner, og har tidligere i tråden sagt at flere av de nye bildene er helt fantastiske. Men å betale 40 og 50 tusen for bilder som er signert av kompisen, blir for meg helt sykt. Det er prisen kombinert med den meget spesielle løsningen som gjør meg skeptisk. Da er det nesten bedre at de er usignerte. Banksy fikk vel aldri noen kompiser til å signere bildene sine? :blush:

3 Likes

Jeg synes det er en god løsning, istedenfor å ha et papir slengende ved siden av :joy: Det blir uansett veldig sekundært, folk ser nok på motivet.

1 Like

Den samtalen med gjester/venner ville jeg aldri måttet ha hvertfall. Mine samtaler ville i så fall gått som dette:

Gjest - oi, så kult bilde! Hvilken kunstner er det?

Meg: Pushwagner har laget bildet, det heter jobkil og jeg er superfornøyd.

Gjest - har Pushwagner signert bildet sitt?

Meg - nei dessverre så døde han før bildet han laget ble signert. Men han ønsket at folk skulle få glede av bildet hans og avtalte detaljene rundt dette i testamentet sitt.

Gjest - Okei, uansett helt sykt fett bilde! For en mann han var❤️

Meg - ja helt enig. La oss nyte bildet, som jeg kjøpte til den prisen jeg selv mente var ok for å få det opp på veggen min uavhengig av om Pushwagner ikke rakk og signere fordi han døde!

And so on… jeg håper folk flest har fokus på hva ham har gitt oss, fremfor hva Fineart skal ha betalt. Så får folk selv velge om de vil betale den prisen eller ikke tenker jeg😊

9 Likes

Jeg sier i alle fall JA til flere fiktive kunstsamtaler! :joy:

16 Likes

Andthenpush: Vi er enige om at vi er litt uenig?

Bakart: Ja, vi er engasjerte fordi vi er så glad i kunst alle sammen her. Vil du være forumvennen min?

A: Ja det vil jeg! Xoxo

:joy:

2 Likes

Eller, hva er det der for noe, er det noe fra Donald Duck?
Nei, det er et fantastisk trykk fra Pushwagner.
Trykk? Hva er det for noe?
Det er noe eksklusivt noe som bare lages i noen hundre eksemplarer.
Å ja, en poster! Kult! Må ha kostet rundt 200 kr?
Nei, det kostet 40000 (eller 45000, eller 50000).
WOW, da har han tjent millioner!
Nei, han er død. Det er slekta som lager dette. Det er de som får pengene.
Å ja, hva er det til middag?

4 Likes

Å sammenligne usignerte Banksy med attesterte Pushwagner er historieløst og som å sammenligne epler og pærer. Jeg er ikke sikkert jeg ville gått så langt som Gard og si at jeg aldri ville stilt ut, men det er sunt med diskusjon i media rundt praksisen. For åpenhetens skyld burde boet til push gått ut med hvilke verk det gjelder og lagt fram bevis for påstanden.

5 Likes

Gjerne fortell den historen da om det er vesentlig. Folk skriver mye her uten å underbygge påstandene. Ett av poengene er jo at man har funnet metoder for å unngå forfalskninger, og at da Stray har signert er en god løsning. Bare et rask søk:

Rude Copper 2002 was Banksy’s first organised commercial print release but by all accounts was anything but organised. Initially intended to be a run of 100 prints this was changed at the last minute to 250 with many extras also printed. Some were signed roughly 50 but no one knows for sure.

Det som er aller mest overraskende er at ikke flere dere som virkelig liker push er skeptisk til dette? Han pøste ut trykk før han døde - i beste fall en tvilsom praksis ift sine tidligere kunder og samlere. Nå fortsetter produksjonen der en KOMPIS signerer (hadde vært mye mer naturlig om de var usignert) og ingen vet akkurat hvor dette ender. Jeg blir gjerne imponert og positivt overrasket, men historien og folks natur forteller meg at det neppe kommer til å ende før den siste krona er skviset ut av dere!

9 Likes

Snart kommer det vel et Stray signert «Selvportrett» til blodpris, siden dette er et populært motiv.

1 Like

Allerede kommet :joy: på tide å sette seg inn i tingene og følge med. Silketrykk. Helt rått.

En grunn til at signaturen er det er jo at det skal være vanskeligere å forfalske, en trygghet. Hva som er naturlig og ikke kan føre en debatt på villspor. Ellers masse info på Fineart om dette om folk vil lese seg opp.

I min bok er ikke dette riktig og heller ikke etter etiske retningslinjer hos Norske Grafikere. Hadde jeg eid ett selvportrett hadde jeg vært forbanna. Det går ut over verdien mange har betalt mye for

3 Likes

Det er ikke sikkert. Og har du selv aldri solgt en variant/versjon som kom etter en første release?

Hva er du ikke sikker på?

Jeg tror andrehåndsmarkedet for de nye kompissignerte Pushwagner-bildene vil være lik null. Bortsett fra noen her inne (som har kjøpt grunnet motivene), tror jeg det stort sett er «uvitende» som kjøper disse.

At det går utover verdien og man bør ha grunn til å være forbannet. Ditt svar på mitt spm da?

Nå handler dette om Push, men du får komme med eksempler. Jeg har i alle fall ikke som produsent vært med på det, men hva kunstnere som jeg ikke representerer gjør eller ikke kan jeg aldri 100% garantere for. Hva har dette med saken å gjøre?

Jeg har ved flere anledninger nektet å gi ut et 2. opplagstrykk. Mang en lokal kunstner som synes jeg er litt teit.

1 Like

Var innom Vault sin utstilling i Bergen i helgen om må si jeg synst det var skamfett! Helt vilt å studere detaljene til push, kunne brukt hele dagen der for å studert hvert enkelt bilde! Kunne godt tenkt meg flere der da jeg er stor fan av push men jeg har tatt avstand kun pga at prisene skal økes etterhvert hvor mye som er solgt av ett opplag, grådighet i min bok! Men en stor push fan vil jeg nok alltid være!

3 Likes

Dette har jo vært diskutert opp til flere ganger tidligere og som jeg har da har sagt så unnet jeg virkelig Pushwagner suksessen han opplevde de siste årene.

Når det er sagt så tror jeg ikke mengden av trykk og kvaliteten på disse gangner verken ettermæle eller prisutviklingen. Har sluttet å kjøpe Pushwagner for noen år siden nå og ville aldri funnet på å kjøpe noe som er usignert/signert av andre eller DGA.

Håpet er at det som er bra, og det er en del, vil stå seg over tid. For de med et snev av teft skjønner hva jeg mener.