Nye regler for bruk av markedsplassen til Kunstveggen

Vi har supplert på reglene til markedsplassen på Kunstveggen etter diskusjonene som kom for en drøy ukes tid siden. Reglene for forumet finner du her: Regler for bruk av Kunstveggen

De nye reglene for markedsplassen:

  • Brukere som er klassifisert som “New user” har ikke lenger tilgang til å lage salgsannonser. Les noen tråder og bidra litt på forumet så blir du raskt løftet til “Basic” bruker. Da kan du lage salgsannonser.

  • Kommentarer som sporer av eller ødelegger salgstråder blir fjernet fortløpende uten advarsel / begrunnelse.

  • Salg av kunstverk kort tid* etter lansering anses som flipping og er ikke ønsket på forumet. Denne type salgsannonser blir fjernet, med mindre de postes som auksjoner uten minstepris eller i Kunst til kostpris-tråden

    *Kort tid defineres som omtrent en måned. I grensetilfeller vil det bli gjort skjønnsbaserte vurderinger.

Ellers vil vi minne alle på at som for alle andre markedsplasser er det viktig å “kjøpe selger”. Det er dessverre veldig lite vi i stab får gjort dersom det er noe uønsket som skjer i forbindelse med en transaksjon. Ta deres forhåndsregler og spør gjerne andre om referanser.

40 Likes

For ordenes skyld kan det kanskje være greit å definere “kort tid” ?
Timer, dager, uker, måneder, år ?

4 Likes

Supert tiltak!

1 Like

Som Johnny poengterer, “Kort tid” bør ha en klar definisjon.

Edit: og der var det oppdatert, en måned er svaret.

2 Likes

Hva med en liten poll blandt medlemmene for å høre hva de mener “kort tid” bør være?
Lukkes fredag 12.03.2020 kl. 20:00 - Så ser vi resultatet

  • 1 mnd
  • 3 mnd
  • 6 mnd

0 stemmegivere

Fint at dere engasjerer dere, men dette er nå reglene som er satt. Hvis vi ser at det er noen problemer med de vil vi selvsagt vurdere endringer, men det er det for tidlig å si noe om.

6 Likes

:clap::clap::clap:

2 Likes

Dette er helt nydelig!

Ytrer med det samme et ønske om at samme regel for “New User” vs Basic" blir innført også for følgende tråder :sweat_smile::

“Hjelp med å identifiser tante olgas maleri og hvilken verdi det har”

56 Likes

Da er tiden du satt ute, og ser heldigvis ut som et majoriteten er enige med oss i stab :blush:

2 Likes

Hva med @Shagga_Son_of_Dolf sitt glimrende forslag?

1 Like

Hva med forslaget som ble luftet av @Shagga_Son_of_Dolf? :clap:t2:

1 Like

Mener du seriøst (og @makristensen @Shagga_Son_of_Dolf) at forumet i praksis skal utestenge «nybegynnere»/arvere/kall-det-hva-du-vil som ønsker en verdivurdering fra folk de tror har kunnskap nok til å gi nettopp dette?

I så fall mener jeg vi er farlig nærme elitistiske vinforum-tendenser, hvor kun de som vet hvordan våt regnjakke, trøffel fra Galapagos og blyantspiss lukter får lov til å delta i meningsutvekslingen.

Hvordan ser dere for dere at forumet skal se ut? Kun tråder med X antall mennesker som publiserer bilder av nye trykk de har kjøpt eller har lyst på? Satt på spissen, selvsagt. Publiserer en del slikt innhold selv, men ønsker heller ikke at KV ender opp som en selvforherligende runkeklubb, og tenker derfor at forumet bør ha flere strenger å spille på, som for eksempel ved å dele sin kompetanse i form av verdivurderinger/tyde signaturer etc.

5 Likes

Nei, ikke utestenge men må ha postet før og bidratt, slik som med salg.

Fullstendig uenig (og det du foreslår betyr forresten i praksis utestengning). Det er folk her inne med masse kompetanse og erfaring som i tillegg er villige til å dele nettopp denne kompetansen og erfaringen. Det er én av tingene som gjør dette forumet såpass OK som det er per i dag.

2 Likes

Er lov det, men mange er tydeligvis enig også.

1 Like

Hvis alle hadde vært enige kunne vi lagt ned alle diskusjonsforum i hele verden. Diskusjoner skaper meningsutveksling som igjen (i de fleste tilfeller) skaper verdi.

3 Likes

Vi har vært gjennom samme diskusjonen og kommet frem til at det ikke er ønskelig med å heve terskelen for mye for nye brukere her inne.

Mange havner her inne på bakgrunn av tilfeldigheter, kanskje arv, familie, en utstilling etc. Selv fant jeg kunstveggen da jeg googlet pushwagner etter å ha kjøpt et bilde og fant ut at det fantes et forum for kunst - som trigget nysgjerrigheten og gjorde at jeg fikk meg en ny hobby.

Om bare én av de som kommer hit for å høre om noe de har arvet er verdt noe, ender opp med å bli faste bidragsytere her inne, synes i alle fall jeg at det er verdt det. Det er ikke verre enn å scrolle videre. Det gjør jeg selv ofte.

15 Likes

Preach.

For what it’s worth - jeg er enig med Shagga her. Ikke fordi jeg nødvendigvis tror at alle som har arvet en kopi fra 50-tallet kun er ute etter profitt, men mest fordi slike innlegg gjør at jeg får mindre lyst til å bruke Kunstveggen. Det er som de annonsene som dukker opp på Nettavisen som du må klikke ned. Og jeg tror de gjør at folka som virkelig kan bidra til et godt nettverk går litt lei. Har ingenting med elitisme å gjøre. Når det er sagt - akkurat nå er nivået av slike innlegg lavt, og da går det greit. Om det blir 5-10 slike innlegg om dagen blir det kjedelig.

7 Likes