Original Banksy på christiania Auksoner

Christiania auksjoner klinker til med en original Banksy !
https://www.chr-auksjon.no/auctions/96?page=18&category=&query=

Noen som går for denne ??

Det er ikke en original Banksy - hold dere unna!!

2 Likes

Ok. Hvordan vet du det? Ingen pest?

Ja, uten pestkontroll er det bare å styre klar.
En original på den størrelsen med rottemotiv koster over to mill vil jeg tro.

1 Like

Nå kjenner ikke jeg til disse auksjonshusene,eller har noe god kunnskap om Banksy priser,men mener du seriøst at de er ute etter å «lure» folk ,eller tror du det er uvitenhet? Tenker med den prisen/verdivurderingen på dette produktet, er det jo urovekkende at en stakkar faktisk kan ende opp med å bruke penger på dette.

Dette virker som en Banksy street piece, som gjerne kan være original, men som ikke har COA fra Pest Control (og da ville i alle fall ikke jeg kjøpt dette for flere hundre tusen).

Det kan virke som dette er fra «samleren fra Drammen» som forsøkte å selge via Finn. De har ikke klart å stave gatenavnet i London riktig engang og hvis det er samme som står i «bekreftelsen» så er det jo lugubert. Banksy sjablongen ser heller ikke riktig ut, Ref «Y-en» selve rotta og sprayutførelsen ser også uriktig ut sammenlignet med ekte vare.

Ja, dette er ordentlig dodgy av auksjonshuset og selvfølgelig selger. Noen bør sende beskjed til dem!

1 Like

Har dere en link til finn annonsen fra Drammen?

Begge annonsene er fjernet av Finn…

1 Like

Ok. Men det var" orginale" banksy?

Noen som har en konto på banksyforum og kan legge ut link der? Hadde vært gøy å høre hva den harde banksy kjernen sier :wink:

Det foregår en akkurat lik diskusjon der nå med et annet auksjonshus. Det er bare en ting som gjelder og det er å gjøre dem oppmerksom på det. Fjerner de den ikke fra katalogen så er det overlagt svindel…

Det slår meg som noe pussig at ikke galleriet har lagt mer krefter ned i å verifisere hvorvidt dette er ekte eller en etterligning. Spesielt til en slik pris. Da blir det lett å trekke konklusjon om at dette er svindel. Ja, som bl.a. @Gammel_Erik er inne på.

Nå vet ikke jeg om de har gjort noe forsøk på å få verifisert verket, men når så mange her inne reagerer på verket kan man jo lure.

Det går ikke an å verifisere dette.

1 Like

Ulike gallerier har gang på gang helt siden ca. 2010 (om ikke før) solgt falske eller uautoriserte gateverk av Banksy…

Mange kjøpere har brent seg og endt opp med verdiløse verk. Penga rår, og jeg er rimelig sikker på at flere av auksjonshusene har valgt å selge selv om de vet at verkene ikke er «ekte»

Jeg har sendt e-post til auksjonshuset og bedt om en kopi av «bekreftelsen» som de viser til. Skal bli interessant å se hvem som mener at de kan autorisere dette verket.

6 Likes

Svar fra auksjonshuset

Hei,

Viser til din e-post i går vedrørende Banksy på auksjon hos oss.

Arbeidet er forevist Pest Control, men som du også sikkert vet godkjenner/underkjenner de ingen utendørsarbeid av kunstneren.

Med vennlig hilsen

Michael Getz

Christiania auksjoner a/s

2 Likes

Skjønner ikke hva de mener med at det er “forevist” ? Har da vist bilde til pest control og de sier bare “ok?” med tanke på de sier at de ikke godkjenner utendørs verk :thinking:

Så det de sier er at eier har søkt om COA fra PC, men ikke fått dette pga. gateverk - dvs. ikke en ekte banksy (kan være laget av noen andre, stjålet etc.)