Original Banksy på christiania Auksoner

Jeg har sendt de to e-poster, en i går og en i dag. De har pt ikke besvart noen av disse. De sier i beskrivelsen at det finnes en bekreftelse på at verket tilhører et prosjekt som jeg ikke har funnet noe om i Google og i en gate i London som ikke eksisterer. (Noen har nok ment Sclater St) For meg er dette veldig useriøst og det viser at de ikke ønsker å gjøre noen profesjonelle og objektive undersøkelser på om de objektene de auksjonerer er ekte eller ei. De gjør det også tydelig i sine betingelser at budgiverne må selv gjøre sine undersøkelser (noe som ikke er enkelt når auksjonshuset ikke besvarer henvendelser om mer info) og at auksjonshuset ikke har noe ansvar for objektene de selger og kun er en mellom mann uten noe ansvar. Her er det fritt frem for svindlere og useriøse aktører, så min anbefaling er å holde seg unna både auksjonshuset og dette konkrete objektet som uten tvil er en forfalskning.

11 Likes

Ikke bare useriøst hos Christiania. Et par auksjoner tilbake trakk de et Espolin-trykk etter katalogen kom ut fordi de fant indikasjoner på at det var fake.

Det fins vel en del Banksy-orginaler som er sprayet utendørs, men som PEST-controll nekter å signere av oppgitt grunn. Men er alle disse nødvendigvis verdiløse?

1 Like

Ikke nødvendigvis verdiløse nei, men uten pc sin verifisering er historien til verket ekstremt viktig.

Si at en gatepiece av banksy forsvinner, denne er godt dokumentert av både han og andre.
Så kommer tilsynelatende verket for salgs, dette kan både være ekte vare og en god kopi uten at man kunne sett forskjell. For alt man vet kan originalen være et annet sted eller være ødelagt.
Det er ekstremt mye usikkerhet knyttet til dette, og jeg ville ikke stolt på dette i 2018, når alle vet hvem banksy er og hva slike verk potensielt kan være verdt.

2 Likes

Det er vel survival of the fittest som vanlig. Om dette er en Banksy-orginal så er det nok ikke for hvermansen å finne ut om dette er en orginal eller ikke, samt ikke mulig få nødvendig dokumentasjon på bordet. Svaret får vi når budrunden begynner. Det er nok mange som har begynt å jobbe i nettverkene sine nå (kanskje også noen her inne på forumet?) og om dette er en orginal vil jeg tro den blir solgt uten problemer og kanskje til en langt høyere pris. At noen dukker opp her på kunstveggen med nødvendig informasjon kan man bare drømme om :slight_smile:

1 Like

Ingen proffe samlere med greie på Banksy kjøper gateverk :wink:

De har dog blitt solgt mange ganger tidligere på auksjon, men ikke til “proffe”

My two cents…

3 Likes

Såvidt meg bekjent er det ingen verk uten PC-sertifikat som har blitt solgt via de “skikkelige” auksjonshusene(Phillips, Sotheby’s og Christies), rett meg gjerne om jeg tar feil.
Uten PC-sertifikat kjøper man en drøm, en slags “Schrødingers Banksy”. Det både er og er ikke en Banksy, problemet er at man sannsynligvis aldri får det endelige svaret, med mindre man møter mannen selv og får det fra han.

2 Likes

Kult! Takk begge to​:pray:t2::blush:
Da lar jeg bare denne gå…:stuck_out_tongue_closed_eyes:

Jeg tror du har helt rett og det henger sammen med den andre posten på dette forumet om hvilke auksjonshus man bør holde seg unna.
Vel, holde seg unna er kanskje ikke nok i dette tilfellet. Det ville være som om en bilforhandler solgte deg en Mercedes som ikke var bygd av fabrikken i Tyskland, men på gata i Mexico. Den ser ut som en Mercedes, men er det ikke. Tror dere bilforhandleren hadde sluppet unna? Gjelder ikke kjøpsloven auksjonshus?
Det finnes gateverk av som er solgt på auksjon som helt sikkert er laget av Banksy. Det i seg selv er helt forkastelig, fordi de aldri var ment for salg. Denne rotta er i en helt annen kategori, det er en ren forfalskning laget for å lure oss.
Burde ikke avisene være interessert i dette, spesilt nå som Banksy er sånn i vinden?

4 Likes

Dette blir mer og mer spesielt… Mail fra chr. auksjoner under:

"Hei, Jeg beklager sent svar på din e-post. Vi har jobbet nærmest døgnet rundt for å få ferdig alt til visning og auksjon.

Vi er, som alle seriøse auksjonshus, opptatt av å gi så korrekte opplysninger som overhode mulig om alt vi selger på auksjon.

_Vi kan imidlertid informere om at proveniensen på vårt Banksy arbeide er kunstneren selv. _
Vi henviser til hans hjemmeside BANKSYNEWS.CO.UK"

Dette er Banksy sin ekte nettside: http://www.banksy.co.uk/ og dette er nettsiden til selskapet som gir provenance/COA om en Banksy er ekte: https://www.pestcontroloffice.com/

Blir det for drøyt å tipse media om at en auksjon mest sannsynlig driver å skal auksjonere bort falsk kunst?

Nei

1 Like

Nei, jeg synes det er helt på sin plass.

1 Like

Om jeg har forstått rett er domenet «banksynews.co.uk» registrert hos
«https://domainnameshop.com i oktober 2017. Domeneshop er en norsk side. Domainnameshop er den engelske versjonen av siden?

" Vi er, som alle seriøse auksjonshus, opptatt av å gi så korrekte opplysninger som overhode mulig om alt vi selger på auksjon."

Herlig. Dessverre understrekes det jo her helt klinkende klart at “seriøsiteten” kun strekker seg til at dersom denne gjenstanden er falsk så er ikke det auksjonshuset sitt problem. Informasjonen de kommer med er jo syltynn.Ingen sertifikat, link til en annen side enn banksy sin egen og hva i all verden mener de med at “proveniensen” er kunstneren selv?

Nei, ikke bra. Ville styrt unna.

Kanskje noen heller burde ta en tur til Flisa og bruke pengene på Banksy der? Denne forsvinner nok fort fra finn.no !

Selges av sønnen til han som tok det legendariske bilde av Che Guevara i 1960…
Kanskje han har tjent mye penger på å inneha rettighetene til dette?

Friskt å prise den på finn da😊 Dette er nok i overkant av hva man kan forvente for bildet.

Coa fra Banksy direkte på det bildet, er det vanlig?

Merkelig å legge ut på finn.no i stedet for å gå til de store auksjonshusene (hvis han har COA fra PC)…

1 Like

Coa fra banksy og ikke pc, garantert ikke ekte.