Paypal gebyrer

Jeg har just solgt et bilde til en amerikaner (ja, Whatson)

vi er enige om wire er ok, men selv der blir currencyen meget dårlig (vi har blitt enige om betaling i USD, ikke NOK)

så er det dette med Paypal. hvordan overfører man billigst mulig, både for selger OG ikke minst for meg. Jeg vil ha beløpet i usd på min konto i sin helhet, gift ?

noen tips ?

Om kjøper er villig til å betale med bank transfer bør du gå for det. Alltid det beste for selger både mtp sikkerhet og kurser etc. Om paypal så er det beste for deg som selger at kjøper betaler som gift / friends & family. Si at du vil ha salgssum netto inn på din paypal konto for å fjerne enhver tvil om hvem som skal betale evt gebyrer.

Et tips om du står på motsatt side; kjøper, er å ikke bruke amex og la banken(kortutsteder) din gjøre konverteringen av valuta, ikke paypal.
Kommer du opp i noen ti-talls tusen så utgjør dette en stor forskjell på sluttsummen.

1 Like

paypal tar 2,5% for konvertering av valuta i tillegg til normalt paypal gebyr.

Transferwise :+1:

Paypal er det viktig at du setter din konto som “USD” primærvalutta og at avsender sørger for å velge at han sender USD og at du skal motta i USD (ikke NOK).

Paypal kommer på 3.4%+ evnt 2.5%konvertering og så egen valutaveksling (så det er dyrt, hold det i USD)

3 Likes

takker og bukker for feedback på denne folks !

Jeg endte opp med å ta det via Paypal fremfor Wiretransfer. Rett og slett fordi det amerikanske banksystemet er en del mer tungrodd enn det norske.
Jeg løste det slik at kjøper overførte til meg som gift (han mister sikkerheten, men det ville han jo også gjort om han overførte via Wire)

Jeg fikk over et Nettobeløp i USD som jeg så trakk ut. Dette blir så konvertert og det røk 4,1 % av totalen.

Til neste gang vil jeg nok gjøre/anbefale andre om å gjøre opp valuta FØR man overfører og si at man ønsker norske kroner inn på paypal kontoen. Da slipper man gebyret og kjøper ender da opp med dette.

Summasummarum greit nok, MEN paypal har aaaaaltfor gode marginer og vil med tiden være nødt til å senke dem. Det tror jeg

takker og bukker !

1 Like

Et alternativ er å bruke krypto. Minimale gebyrer og overføring skjer på sekundet.

2 Likes

Ja paypal er crap, men kanskje det enkleste. Jeg «føkket» akkurat opp et salg fordi jeg ikke tok høyde for gebyret. Tok det på min kappe siden bilde var relativt billig og jeg ikke hadde sagt noe om gebyrene i oppgitt pris :frowning:

helt enig i dette,

bøggen er bare at så bruker det (til nå)

Man mister ikke noe med USD som primær? De tar vel et gebyr uansett?

1 Like

Hva koster det å overføre la oss si 50.000 i btc?

Når man sender USD-USD så koster det 2.5 USD (ca 22 kr) ved bruk av Friends and Family, men bare få vekk paypal og bruk Revolut eller Transferwise. Samt handle med folk man stoler på/er serriøse så er det bare å gi gass :+1:t2:

3 Likes

Forutsetter at begge har

Men et sted mellom 0-50 kr?

Finnes noe mer stabile coins å overføre i enn BTC

@Shagga_Son_of_Dolf
Jeg har brukt transferwise for noen år siden, da tok de ikke amex. Gjør de det nå? Eller Revolut?

Jeg stemmer i for transferwise. Der går det ekstremt fort, og rimelig. Brukte dette hele perioden vi bodde i UK i stedet for vanlig overføringer av denne grunn.

Man må bare huske å sende i lokal valuta! Ellers blir kursen dårligere.

1 Like

Men poenget med paypal sin kjøp og salg funksjon er vel å sikre rettigheter for både kjøper og selger om varen ikke skulle komme frem? Hvis trykket blir borte (og dere bruker friends and family) hvem må da ta tapet? med kjøp og salg på paypal mener jeg disse gebyrene er for å dekke inn nettopp dette, og at paypal da tar tapet (om man som selger har fulgt kravene for sending).

Et alternativ er å regne ut gebyrene i forkant og legge gebyrene på toppen av summen. Altså at kjøper dekker disse. Kjøpers motivasjon for å bli med på dette er jo flere rettigheter :blush:

Som kjøper er paypal trygt om man betaler som «vare», men som selger finnes det ingen gode grunner for å benytte den tjenesten.
Selger har ingen rettigheter, eneste han får er masse gebyrer.

2 Likes

Men hva legger du i det? Det er jo noe som heter sellers protection, der det står beskrevet hva som dekkes av paypal… Mener du at det er vanskelig å få ordnet opp i ting dersom det skulle oppstå problemer?

Det heter vel «Buyer Protection» for å beskytte kjøpers rettigheter?