PichiAvo og MVA fra Spania

Hei, har fått en regning fra UPS på ett bilde jeg kjøpte fra PichiAvo, det siste dem slapp " medusa " Her står det jeg skal betale MVA for dette. Stemmer det at det er MVA på bilder fra Spania? Ikke hørt noe når jeg har kjøpt bilder fra GP eller lignende tidligere. Håper noen kan gi meg ett fornuftig svar på dette! Takk på forhånd :smiley:

3 Likes

Hei

Ganske sikker på at det ikke er noe forskjell der. Dersom man oppfyller kravet til for fritaket til MVA så skal det ikke ha noe å si fra hvilket land verket er sendt (?).

Jeg har mottatt mitt print (Medusa) , som også ble sendt med UPS, og enda ikke mottatt regning for MVA. Jeg var dog på UPS og sendte en henvendelse i forkant når jeg mottok forsendelsenummeret, om at pakken oppfylte kravet for fritak av mva. I tillegg så var Pichiavo så hyggelig at de fylte ut og vedla Art decleration-skjemaet slik det ikke skulle være noe tvil om at riktig informasjon var fremlagt ved fortolling.

Har opplevd mye rart med UPS, men har som regel ordnet seg.

2 Likes

Okei, burde kanskje ha gjort dette jeg også da! Men det står jo til og med at det er fritak for MVA på pakkeseddelen. Så hva dem driver med skjønner jeg ikke. Når er også telefonen stengt under covid står det?

Anbefaler å lese denne tråden.

Mange gode tips og råd her.

Kanskje @DanielBr kan sende deg dokumentet hvis du sender han en melding. Send en mail til UPS og bestrid kravet.

Lykke til! :slight_smile:

2 Likes

Takk for info! Snakket med en engelsk talende person først som ikke kunne hjelpe meg, satt meg over til en annen som hjalp meg med dette. Hun sa til og med her ser jeg dokumenter på at dette ikke skal betales noe på og at dette skulle ordne seg. Blir det problemer kontakter jeg DanielBR for hjelp! :smiley: Tusen takk for alle svar :slight_smile:

3 Likes

Var visst ikke så lett nei…

Denne typen informasjon er helt standard å sende inn om man får et krav om MVA. Jeg måtte gjøre dette selv tidligere i uken. Det du har fått tilsendt der er en oversiktlig liste som du bør ta med deg videre til neste gang😊

2 Likes

Okei! :slight_smile: Art decleration-skjemaet fulgte jo med, så trodde man skulle slippe det her da. Men da sender jeg inn all infoen! får vente til bilde er tilbake fra inramming før jeg får gjort alt dette da.

I teorien skal det holde med det skjemaet klistret på. Men tror ærlig talt ikke at alle som jobber i de ulike firmaene kan regelverket godt nok, og derav ender du som kunde dessverre opp med et MVA-krav.

1 Like

All infoen jeg har tilgjengelig nå er sendt inn! Hadde ett bilde av da jeg pakket det ut for å sjekke om det var helt, men x/200 var dekket over så husker ikke hvilket nummer jeg hadde :slight_smile:

Tja… dersom du har art-decleration-skjema så ville jeg tar sendt de en kopi av dette per mail, (sammen med kvittering som du fikk på epost ved kjøp).
Da har jo de rett og slett bare fortollet feil selv om de har hatt infoen tilgjengelig.

1 Like

Tusen takk for svar og all hjelpen her folkens! Dere er fantastiske som hjelper til :smiley:

Litt usikker på hvordan det skjemaet skal se ut, men tror det fortsatt er festet til tuben jeg sendte bilde med for inramming :slight_smile: Er relativt ny i kunstverden så kan ikke så mye enda. Men med så flinke folk her på Kunstveggen så lærer man utrolig mye :smiley:

Hei, fekk også krav i posten i går. For ringe dei og sende inn informasjonen. Art Declaration skjemaet var følgt ut og all informasjon skulle vert tilstrekkelig.

2 Likes

Hei hei,

Jeg har min egen lille markedsføringsbedrift i Spania, og fakturerer ikke MVA / IVA til Norge.
Dersom dere har problemer med spanjoler som ikke snakker engelsk, er det bare å si ifra, så kan jeg kanskje hjelpe :slight_smile:

3 Likes

Ingen problemer med PichiAvo, dem er fantastiske! Her er det Norge og UPS som krever moms osv uten å sjekke opp skikkelig først :smiley:

1 Like