Pøbel - All I Had I Gave

https://www.instagram.com/p/B5A7kKNp8Vi/?utm_source=ig_web_copy_link

5 Likes

Litt skuffa?

1 Like

Litt usikker på hva jeg mener.

På den ene siden så vet man jo hva som ligger bak, og bildet i seg selv er jo interessant ift alle temaene man oppsummerer, samtidig så er det ikke helt min smak heller. Kjenner jeg må tygge litt på den, selv om det jo er enkelt å støtte prosjektene han er involvert i.

lame

Litt skuffa faktisk. Men det er jo pent, så noen vil sikkert like det.

Ja, vi får bare ha tålmodighet…bilde bilde

5 Likes

Veldig overaska, og tenkte “faen heller, skal dette også pumpes ut i opplag 150 + 150”. Men så tar de grep og lager et lite opplag som er niice - bort fra det profittjaget vi vanligvis ser i dette gamet!

Når det gjelder motivet så er i mine øyne veldig sterkt og “uptodate”. Pøbel jobber jo akkurat med dette stort sett hele tiden; forsøker å få ut til folket hvordan han syns utviklinga i Norge går. Røkke har kjøpt fisken. Man trenger ikke levere den til videreforedling til norske fiskebruk lenger, for om han sender den til Kina så trener han noen øre mer per kilo. Så kan regjeringa kjøre videre med sentralisering og nedleggelse av norske distrikter. Norske fjorder ødelegges av norsk lakseproduksjon hvor “mafiosos” tjener uhorvelig mye mer penger (f.eks utvandrede John Fredriksen`s Mowi som nå skatter til Cypros fordi det var for dyrt å bo Norge osv osv). Nedleggelse av småsykehus/fødestuer → bunadsgerilja-opprøret. Nedleggelse av høyskoler i småsamfunn, nå nedleggelse av økt antall videregående linjer i distriktene og så videre.

Alt dette er ekstremt mye mer tydelig i Russland hvor alt har skjedd så fort (blodprøvene står fortsatt i reagensgalssene på sykehuset i Tibierka). " I gave it all i got" blir da ganske mye mer forståelig og smakfult. Selve fotografiet er vakkert i seg selv. Og det som virkelig får det til å funke for meg er når jeg så en video av produksjonsteknikken. vimeo.com/121939288

Nei deilig at han ikke spinner videre på samme gamle tralten, kunne sikkert produsert fiskere herfra og til månen og levd i sus og dus (les: kruseduller fra Whatson og superfjes fra Sandra). Men her fortsetter han med ting han mener er meningsfulle og et prosjekt han har tro på. Så får det heller bli litt hytteliv med bålpanne, utedo og islending. Åhhh, mer av sånt!

Tar gjerne ett om noen hjelper meg!

27 Likes

Veldig gode refleksjoner. Pøbel har alltid “vært ekte” og kjørt sin egen greie uten å bry seg om hype og penger!

3 Likes

Enig med deg @Witchdoctor , dette kunne jeg tenkt meg👍

2 Likes

Størrelsen på opplaget har nok mer med definisjonen av foto som kunst(maks 30) enn at han ikke vil tjene penger.
Men det sagt er vel Pøbel en av de som later til å bry seg minst om å tjene penger, og budskapet og alt rundt er interessant og bra. Pøbel lager kunst han bryr seg om, ikke nødvendigvis hva fansen vil ha eller hva som selger best.

7 Likes

Men veldig rart at den lille varianten er opplag på 35. Dette er 5 mer enn maksimalt opplag på foto for å defineres som kunst. Dette skal da momses, og ikke betales kunstavgift på. Har ABC tenkt feil her? (Ser de skriver 5% kunstavgift i nyhetsbrevet)

Står 2015 også. Men det har gjerne lagt på «lur»

Står på IG til Pøbel at bildet blei tatt på road trip i 2015 :smiley:

Vimeo-filmen er også lastet opp i 2015 :+1:t3:

Fotogravyr er en del av dyptrykk-familien og dermed å regne som grafikk. Dermed faller den under reglene for grafiske arbeider og kan produseres i opplag på 300 stk.

Se merverdiavgiftsforskriften §1-3-2 punkt b)

3 Likes

Da er jeg med :+1:

Elsket det!

1 Like

Kan godt prøve å hjelpe noen å få tak i på mandag om noen er interessert. Sikkert umulig, men verdt et forsøk :blush:

jatakk :slight_smile:

1 Like

I’ll try😊

1 Like