Pøbel - 'Portrait of a pipe-smoking fisherman'

Hvitbeiset trerammer

4 Likes

Hvilket galleri er det?

Denne hadde også vært kul på fiskemannen

1 Like

Problem løst :wink:

12 Likes

Jeg er enig, men samtidig uenig. Selv om det ikke kan helt sammenlignes med, så går jo prisen på banksy sitt siste slipp forsatt bare rett opp. Hvorfor kan ikke pøbel gjøre det med sitt trykk? Endelig er det et politisk verk av en norsk kunstner som skaper mye følelser, tanker og diskusjon.

1 Like

Trykk er trykk og kunstner er kunstner ?

Kan ikke se at dette er noe bedre enn en ærlig finn flipper.

3 Likes

Kan du dokumentere påstanden din med litt fakta? « så går jo prisen på banksy sitt siste slipp forsatt bare rett opp.»

Den store forskjellen mellom Banksy og Pøbel er at Banksy er en internasjonal superkjent kunstner som har flere tusen seriøse og store kunstsamlere bak seg som sikrer god og jevn etterspørsel. Pøbel er en norsk rikskjendis innenfor et snevert kunstmiljø som samler på og liker hans kunst. Det er den enkle og korte forklaringen på hvorfor ikke Pøbel kommer til å mangedoble seg fra dagens nivå. Jeg fikk også en e-post fra et galleri for et par dager siden hvor de hadde 8 forskjellige Banksy trykk til salgs med priser. Disse prisene har holdt seg flatt de siste 6 måneder til tross for de 5 piecene han laget i NYC for et par uker siden. Jeg kan derfor ikke forstå at du har belegg for å si at prisene på Banksy sitt siste trykk bare går «rett opp.» De har nok steget 10-20% hvert år de siste årene, men de kommer nok på et eller annet tidspunkt til å flate ut da det blir færre og færre kjøpere som har økonomi til å kjøpe trykk til priser mellom 60k og 1,5 mill.

2 Likes

Er hjertens enig i det du skriver her, selv om enkelte Banksy trykk nok har steget mer og andre mindre, også i det aller siste.

Uansett regner jeg med at det nå er original- markedet til Banksy som står for tur. Det er fremdeles rimelig priset ift trykkene.

Det samme fenomenet har jeg ventet på hos kjente norske gatekunstnere (som jeg har kommentert flere ganger tidligere), men det ser ikke ut til at det skjer. Kanskje som Toris sier, pga mangel på store kunstsamlere.

Forstår ikke hvorfor det blir vridd til å handle om banksy. Jeg bare påpeker at et eller to eller til og med 3 salg av fiskeren til 15k betyr ikke at det er status på verdi. Det finnes 297 andre eksemplarer der ute.

1 Like

Enig. I tillegg dukker det nok opp inntil 30 A/P og 15 P/P ut på markedet via kjøkkeninngangen om et par år…

1 Like

Ønsker først å si, nei jeg har ingenting med dette eller annet galleri å gjøre.
Jeg mener det er forskjell på galleri og «flipper». Et galleri priser ut fra estimert markeds verdi. Ikke sikkert de har korrekt estimat men deres prising skal likevel reflektere «overhead» som lønn, leie, forsikring, ekspertise(?), eventuelle klager og returer i tillegg til å være tilgjengelig for dem som ikke har anledning eller interesse av f5’ing.
Ville være trist, som kunst interessert, om gallerier som «flippere» kun hadde åpen de første dagene etter et slipp for deretter å stenge dørene frem til neste slipp.
I tillegg til den mest «populære» kunst så har et galleri normalt et variert innhold som ikke er med å betale lønn eller leie, som blir hengende i påvente av den spesielt interesserte. Det er få flippere som jeg vet om som satser på et variert utvalg og alltid har noe av interesse på lager.
Og en annen sak, med galleri så vet du hvem du handler med, en flipper kan være hvem som helst, fra hvor som helst som gir stort sett «F» i deg og er kun ute etter dine penger. Noe som kan resultere i en tom tube i posten, en dårlig kopi på A4 ark, skader hva som helst.
Så jeg mener, å sammenligne galleri og flipping blir helt feil.

PS: har en Piperøker som jeg kunne tenkt å bytte mot Dolk:GWT  pm meg.

5 Likes

Veldig godt skrevet og bra poeng @PeGe

Bra skrevet.
En ting som dessverre er sikkert er at galleri ikke kan likestilles med at du vet hva du får. Mange av dem, spesielt nettgallerier, kan godt finne på å sende ut skadede trykk og er notorisk vanskelige å hanskes med i ettertid. Her finnes utallige eksempler.

1 Like

E dessverre enig med deg, var og grunn til at jeg skrev “ekspertise” i harmetegn :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Rat-king gallery solgte Pøbelen for $950 ink shipping i dag tidlig. Bare å følge med i utlandet hvor prisene er fornuftige :+1:
Betale 15.000 her til lands er galskap foreløpig.

1 Like

Må jo bare le av hele prisdiskusjonen. Alle som ikke fikk tak i dette trykket sitter nå og griner og syter fordi prisene er blitt for høye!! Holder dere på sånn når dere handler andre ting og??? Dette trykket er 1000 ganger fetere enn Lofoten og ICWT til sammen,fjeset er ikonisk,utrykket i fjeset,som man faktisk kan se ,setter seg i respekt. Statoil hjelmen gir en klar indikasjon på hvor jeg tror Pøbel vil få tankene våre med dette fantastiske trykket. Burde vært priset til 15000 eller høyere allerede på slipp sammenlignet med hva det to andre nevnte trykk går for.

Syntes det er trist å se medlemmer indirekte oppfordre andre medlemmer til å betale langt over hva som er riktig nå i dag. 15.000+ blir sikkert rett pris etter hvert når trykket har skiftet hender ett par ganger, men ikke nå i dag - heller ikke i morgen.

2 Likes