Pøbel - The Lovers - NFT

Dagens! :joy:

1 Like

Fra kommentarfeltet på Makersplace:

I belive the problem for those of us that recieved purchase confirmation and had money reserved on our cards is that we did not go trough the identity verification process. There is a link on the account settings page for this.

I was so focused on how I was going to pay for this, that I did’nt pay much attention to how the art would be transferred to me. So even if your cryptowallet is listed under payment options, that does not mean it is verified and can recieve NFTs from MakersPlace.

Registered and Verified Email: You must have a registered account with a verified email address. Verified email addresses will show a green check mark in your profile. Check whether your email has been verified here.
That’s all it says…

Jeg gjennomførte både verifisering av identitet og e-post før kjøp. Kanskje derfor jeg fikk kjøpt?

2 Likes

Jeg tviler på dette var grunnen, min profil var ferdig oppsatt med alt verifisert, det var nok rett og slett bare for mange kjøp samtidig, som også tidvis skjer i andre nettbutikker ved slipp

1 Like

En annen ting jeg stusset litt på var at når jeg registrerte meg så valgte jeg Paypal som betalingsmetode. Når slippet kom så fikk jeg aldri mulighet til å benytte denne metoden. Måtte legge inn kortnummer for hver versjon jeg prøvde på. Jeg hadde ikke verifisert kontoen.

Paypal er vel for salg… pengene ved salg overføres din paypal slik jeg forsto det…

Fått tilbake pengene i det minste, selv om det ble 347 kroner tap i forhold til valuta/gebyr. Det får så være, gidder ikke å klage på det. Men en ting er sikkert, den plattformen kommer jeg aldri til å bruke igjen.

3 Likes

Enig, denne plattformen får ikke en ny sjanse.

@Nick

Etter Finansavtaleloven (§54b) har du rett til å klage til kortselskapet (forutsatt at du betalte med et Kredittkort og ikke et Debetkort) hvis du ikke har fått varen du har kjøpt.

Dvs at hvis selger, etter at du har stilt krav om tilbakebetaling, ikke tilbakebetaler hele beløpet, som i dette tilfellet, kan du rette kravet mot Kredittkortselskapet.

Loven sier at du har krav på å få tilbakebetalt hele beløpet og ikke kun deler av det. Pengene som ble belastet ditt kort var i NOK og samme beløp i NOK skal bli tilbakebetalt.

Valutarisikoen ligger hos selger og kredittkortselskapet. De tar normalt 1,75% i gebyrer begge veier så mesteparten av differansen ligger i gebyrene og noe pga valutaendring.

Det tar deg 10 min å finne skjemaet, fylle det ut, scanne inn vedlegg og sende det inn. Det er kanskje ikke mye penger men det blir en god timebetaling og nok til en god flaske vin :champagne::clinking_glasses:

Jeg har selv gjort dette et par ganger pga valutatap og det går igjennom uten et spørsmål. Det er tross alt enda mindre penger for et Kredittkortselskap.

Lykke til :crossed_fingers:t3::blush:

15 Likes

Takk for tips! Skal se om jeg finner noe på Santander sine sider :slight_smile:

1 Like

Vil dog tro at de fleste skriver i sine terms/agreement at kjøper selv tar risiko på valuta?

Men enig i at det er småpenger for kortselskapet

@Johnny

For lån/kreditt til forbrukere er finansavtaleloven som utgangspunkt preseptorisk, dvs. at reglene ikke kan fravikes til ugunst for forbrukeren.

(For de som ønsker å grave seg ned i detaljene.)

4 Likes

Litt av problemet slik jeg ser det ligger i teknologien som er brukt her. Ved vanlig kortkjøp går det lynkjapt å registrere et kjøp selv om selve overføringen kan ta noen dager.

Ved NTF skal dette igjennom to ledd. Først vanlig kortkjøp og så registrerers i Etherum-nettverket. Slik jeg har forstått det med krypto-teknologien så blir alle endringer lagt i en ventekø som tar noe tid før det blir godkjent. Min tekniske forklaring er muligens noe svak, men det er ikke mitt fagfelt. Jeg tror uansett at dette blir en flaskehals ved slike lanseringer og er grunnen til problemene som har oppstått

Pøbels NFT video gikk for Ξ10.20000 / $18,213 :dizzy_face:

https://makersplace.com/werekittyofthenorwegianforest/the-lovers-in-flames-1-of-1-52012/

6 Likes

Mulig jeg spørr dumt, men hva nøyaktig får man for 150k+
Er det orginalen av den videoen jeg nettopp satt og så på, ell er det noe annet ?

Er vell en token som sier at det er du som eier/har rettigheten på videoen om jeg ikke tar helt feil?
https://makersplace.com/authenticity/0x2a46f2ffd99e19a89476e2f62270e0a35bbf0756/45687/

Ja, jeg forstår også at det er morsommere og eie den orginale filmrullen til Shawshank Redemption (Insert din favorittfilm), men kopiene gir akkurat samme nyttverdi. NFT er det endelige beviset på at det finns for mye penger i verden (sentralbankenes pengetrykking har gått for langt).

7 Likes

Wow🤩

Ja, lykkelig ny eier her :slight_smile:

15 Likes

Man får rettigheten til å laste ned fulloppløselig video til egen pc, og ellers kunne linke rundt på Facebook og Twitter og ellers med at “Jeg eier denne”.
I tillegg har jeg rett til å selge den videre når jeg måtte ønske.

Digital kunst er lettere å vise fram enn å ta med folk hjem i stua. I tillegg er det lettere å kjøpe og selge, man slipper frakt, frykt for fraktskader og frykt for forfalskninger (hvis man har kjøpt fra en verifisert markedsplass og ser at kunsteneren har verifisert seg som den som har lagt ut kunstverket på plattformen i hvertfall, det skader aldri å sjekke flere kilder før kjøp og evt gjøre et google image søk også dersom man er i tvil).

5 Likes

Grattis med nytt verk! Dette blir veldig spennende å følge med på videre. Har tatt litt av kan man vel si. har du flere verk på andre plattformer?

1 Like