Ja, favoritten min er Giant Swan, en australsk VR/3D kunstner som har en helt egen følsomhet i utrykket: Jeg eier ett verk av han på https://superrare.co/artwork-v2/self-care-and-the-spirits-left.-8718 men du bør sjekke ut Twitter kontoen hans for flere bilder https://twitter.com/A_Giant_Swan
Jeg har noe på KnownOrigin også, som f.eks denne fra Kristi Glass: Exploring Chaos by kristyglas
Og beklager uhøfligheten, jeg glemte helt å si tusen takk!
Er fremdeles litt i skyene
Gratulerer med kjøpet, og velkommen til forumet. Tror det er flere her inne som vil sette pris på at det kommer noen inn her og bidrar som har over snittet erfaring og kunnskap med NFT. Håper dette er starten på en lang “karriere” her inne
Som @Ulrik skriver er det fint å få inn noen som står på andre siden av vektskålen, for i utgangspunktet er det mange her inne som er skeptisk til NFT. Av ulike grunner. Så velkommen skal du være. Noen ganger kan diskusjoner bli noe opphetet, men det skyldes en brennende lidenskap og felles interesse. Ikke fordi folk prøver å være drittsekker (vel, med noen unntak kanskje… :P).
Jeg lurer på en liten ting @Werekitty_OfTheNorwe . Du eier et par digitale verk. Var det starten på interessen rundt kunst, eller er du i eie av fysiske kunstverk også? Respekterer om du synes det spørsmålet blir for “personlig”. Bakgrunnen til spørsmålet er fordi jeg er nysjerrig på hvor du startet mtp det å samle.
Pøbel er intervjuet av aftenpladet, ref her;
Det er interessant å lese om tankene til Pøbel. Virker til at han leker litt med ideen om å tilby NFT sammen med fysiske verk. Ja, om jeg leste det riktig. En tanke som er mye mer spennende/aktuelt for min del. Han snakker også om å få utviklet egne løsninger for å slippe forholde seg til tredjeparts aktører. Saken jeg ref. til er bak betlingsmur, men Pøbel har delt deler av den på sin egen instagram. Så der ser dere litt mer detaljer.
Da har han forstått noe og sikkert lært noe.og håper andre artister også gjør dette.
Bruke NFT som COA i tillegg til at kunstneren mottar royalites etc… og eieren kan nyte et fysisk verk.
Det er et paradoks at man kjøper rettigheten til et kunstverk (objekt) samtidig som man ikke eier 100% av rettighetene ved videresalg.
Det er vel kun i sportsverdenen (?) at dette har vært vanlig frem til nå.
Det vil være utenkelig at f.eks. en bilfabrikant skal ha rotalty hver gang en bil videreselges, så hvorfor skal dette bli den nye normen innen kunsthandel? For meg er det ulogisk. Kunstner produserer et produkt og selger det. Noen ganger stiger det i verdi mens i de aller fleste tilfeller synker det i verdi.
Hadde kunstner delt på markedsrisikoen hadde det vært en fair modell, men at kunstner (produsent) kun skal ta del i oppsiden og tjene penger uavhengig om det er tap eller gevinst for eieren blir en ubalansert modell, synes jeg.
Det blir enkelt å unngå royalties til kunstner. Få betalt i Fiat (penger, NOK, $). Så kan du selge NFT’en for 1 krone. Da blir det noen øre på kunstner, dessverre.
Ja det er ett godt poeng. I teorien har du tapt 15% i øyeblikket du har kjøpt varen (mulig % er feil, men mente jeg leste at kunstner fikk 10% ved videresalg og varehuset 5%).
Må du også, egentlig, betale skatt av gevinst når du handler i kryptovaluta?
Jepp!
Jeg forteller gjerne Og takk for velkomsten @Ulrik !
@gnageren Kryptokunst har vært inngangen til interessen min til kunst, jeg har ikke noen fysiske kunstverk, men jeg har glede av å se kunst rundt meg i byrom og av og til besøke et museum.
Jeg kom inn i NFT-verdenen med å begynne å samle på CryptoKitties i 2017. Den hypen gikk høyt, og dødde fort ut, men jeg ble kjent med noen hyggelige mennesker i miljøet som gjorde at jeg ble værende og fortsette å lære og utforske forskjellige konsepter med smartkontrakter.
Mitt første møte med kryptokunst fikk jeg da jeg besøkte Cryptovoxels første gang. Dette er en minecraft-lignende verden der folk kan kjøpe seg en NFT som symboliserer et tomteareal i en by. Jeg kjøpte et plott der for å ha et sted å lage en utstilling av de fineste Cryptokittiene jeg hadde, men jeg ble ganske fasinert av å gå ned gatene der og se på hva slags type NFT-er de forskjellige “innbyggerne” hadde stilt ut. Dette ble mitt første møte med virtuelle kunstmuseum. For de som har lyst til å se hva det er jeg prater om, så kan de hoppe inn her: Cryptovoxels
Jeg har en venn i miljøet som har en klassisk kunstutdannelse, så han brukte en del tid på å forklare meg hvorfor jeg skulle følge med på kunstnere som Hackatao, JOY (John Orion Young), XCOPY og Coldie. På det tidspunktet (2019) følte jeg ikke at noen av dem hadde en stil som appellerte til meg, så jeg holdt meg på sidelinja og bare fulgte med sporadisk. Inntil første gang jeg så https://superrare.co/artwork-v2/forget-this.-8278 av Giant Swan. Det var et kunstverk som appellerte til noe i meg, og førte til at jeg senere kjøpte “Self care and the spirits left” av samme kunstner på samme platform en måneds tid senere. Så det var starten på en liten samling av digital kunst, og utallige gode samtaler med forskjellige kunstnere i miljøet.
For de som ønsker å utforske mer, så vil jeg anbefale å sjekke ut
Giant Swans kurator: Eleonora Brizi | Breezy Arts
og Josie Bellini’s “Behind the art” som du kan finne på Twitch/Youtube med intervjuer av kunstnere og samlere av kryptokunst:
Er det ellers noen spørsmål om forskjellige kunstnere, plattformer, blokkjeder eller annet så er det bare å fyre løs
Ja, med 15% som går til kunstner og plattform så lønner det seg ikke økonomisk å kjøpe og selge til samme pris. @Chuey har også rett i at det går fint å handle “utenom markedsplass” og unngå denne avgiften. Så, hvis du vil spare mest mulig penger, så kan du kun handle utenom markedsplass.
Det du får av å handle via markedsplassen er et sikkert salg, der du ikke trenger å stole på hverken kjøper eller selger, fordi kunstverket skifter eier i samme øyeblikk som pengene flytter seg. Det er dette de mener med at blokkjeden er “trustless”.
I tillegg kan du jo selv tenke deg hvor populær du blir i miljøet hvis du blir kjent som den som alltid snyter kunstnerne for sin del… Alt er synlig på blokkjeden…
@Werekitty_OfTheNorwe
Takk for gode forklaringer, men jeg er uenig i at man «snyter kunstneren for hans del» all den tid kunstneren har fått betalt for verket da han solgte det første gang og overlot eierrettighetene til ny eier.
Er det forresten vanlig at fan tokens f.eks til Barcelona via Socios betalt med CHZ har transfer fees til opprinnelig eier?
Hei, jeg har ikke kjennskap til Socios plattformen, men ut fra erfaringen jeg har fra andre sports-relaterte plattformer (NBA Top Shot), så vil jeg anta at det er Barcelona som får en andel av videresalgs-avgiftene her, siden det er de som er eier av merkevaren.
Det er vel i hovedsak det som er ideen bak NFT og kutt til kunstneren. Det blir den digitale kunstverdenens svar på TONO-avgiften, at kunstneren fremdeles har en økonomisk tilknytning til det originale verket, og dermed også vil tjene på å promotere andrehåndsmarkedet.
TONO-avgiften går på bruk, og ikke kjøp og salg, men eksempelet er i dette tilfelle brukt om de økonomiske rettighetene som følger åndsverket.
Finnes det oversikt over om noen av Lovers NFT`ene har blitt solgt videre etter release?
Prisutvikling?
Er ett som har skiftet eier for ca 1900$.
https://makersplace.com/steffensangolthoff/the-lovers-nft-edition-1-of-50-52030/#
klikk på Edition Activity
Fikk følgende svar fra Santander:
Ved varekjøp er kortholder selv ansvarlig for en evt kursdifferense som matte oppstå ved et kjøp. Santander dekker dessverre ikke kursdifferanser på denne type transaksjoner.
Kursdifferanser blir kun dekke ved svindeltransaksjoner (ukjente transaksjoner).
Du må i denne saken selv stå ansvarlig for denne kursdifferansen.