Noen som kan anbefale hvilket type papir som egner seg for å printe ut denne og eventuelt hvem som kan gjøre det?
En reise med The Lovers, og myyyye nerding på veien.
Dette handler om veien fra The Lovers kom i 2020, via NFT og til en versjon kom på veggen her hjemme. Gidder du ikke lese mer om The Lovers, eller littegrann om NFT kan du stoppe å lese her. Dette handler ikke om tykke penselstrøk eller kunst som er så kult at ingen skjønner noe av det. Dette handler om nerding. Og et klissete bilde.
Det er nå snart to år siden The lovers bildet dukket opp på en vegg i Bryne.
Bildet fikk stor oppmerksomhet i medier og ble også brukt i en artikkel i New York Times «Street Art Confronts the Pandemic»
I mai samme år (2020) ble det sluppet en blanding av trykk og originaler i et samlet opplag på 328 som ble utsolgt på mindre enn ett minutt.
https://www.nytimes.com/2020/05/01/travel/coronavirus-street-art.html?smid=url-share
Jeg var, sammen med flere andre, ikke spesielt positiv til dette bildet
Mine første kommentarer
Noe kan forvitre og bli gradvis borte med tiden uten at man trenger å ta det med inn.
Akkurat som vil skje med dette bildet. Dette hadde i hvert fall ikke kommet opp på min vegg.
Blir for «klissete» å ha på veggen her i hvert fall
Veldig popkultur-klissete bilde følelse får jeg.
Akkurat med dette bildet er det nok samboerne(damene)/konene som er aller mest begeistret vil jeg tro
Men, så er det vel flere av oss som har kone/samboer som gjerne ville ha dette på veggen. Og dette bildet kommer vel gjerne inn under den mye brukte kategorien her inne enten det gjelder salg eller kjøp, nemlig konevennlig. Og da måtte man jo prøve å få tak i dette. Lotteriet ga ingen uttelling. Så kom slippet, og der greide jeg å klusse det veldig til med å ha flere eksemplarer i kurven og skjønte ikke hvorfor jeg ikke fikk sjekket ut. Oppdaget altfor sent at det det var flere bilder i kurven. Så da gikk ikke det heller. Og å kjøpe på andrehåndsmarkedet til de prisene disse trykkene og originalene tidlig fikk, og fortsatt har, frister ikke mye.
Jeg har med tiden lært meg å «akseptere» dette motivet, og det kan for ettertiden stå igjen som en slags påminnelse/tilbakeblikk fra denne jævlig kjipe tiden som fremdeles ikke er over.
DE ULIKE VERSJONENE
Er enig i dette. 100x100 sammen med NFT versjonen har det paret som likner mest på den originale gateversjonen. Det er heller ikke alle disse versjonene som er like fine syntes jeg. De fineste er de som ligner mest på gateversjonen.
The Lovers versjoner
Gateversjonen på Bryne
65x65 silketrykk
65x65 er en fin størrelse , og en størrelse man er vant med fra Pøbel, men liker ikke helt den blå bakgrunnen selv om alle da blir unike. Denne er også kuttet litt i bunnen i forhold til gateversjonen, men ikke så mye at det er veldig ødeleggende.
60x90 silketrykk
Denne er rett og slett stusselig syntes jeg da den er kuttet altfor høyt oppe på kroppen, helt i livhøyde og den mister viktige deler av paret.
70x100 original
Denne er litt bedre enn 60x90, men denne er også kuttet for høyt og i tillegg er munnbindet hvitt. Hudfargen på denne versjonen er også litt mørkere siden den er laget med kaffe.
100 x 100 lerret
Dette er den versjonen som likner mest på gateversjonen av de som ble sluppet ved denne releasen. Her er hele skjørtet og beina med.
150x150 lerret
Denne har nesten det samme utsnittet som 65x65, altså kuttet litt i bunnen, men det er en fin,litt «røff» versjon
NFT
Denne er sammen med 100x100 den som ligner mest på gateversjonen med tanke på selve paret, selv om den er litt «glattere», om man da selvfølgelig ser bort fra den rosa bakgrunnen. Denne har også en tydeligere blåfarge på munnbindet en de fleste andre versjonene og denne står i fin kontrast til den rosa bakgrunnen på et silketrykk.
NFT versjonen 2021
Pøbel laget så et nytt The Lovers i 2021, med nytt utsnitt, en ny farge og en rosa NFT logo i bakgrunnen.
I mars 2021 ble 50 NFTer og en video , også dette en NFT, som viser brenningen av kunstverket disse 50 NFTene er er basert på. Dette ble som Pøbel selv skrev dagen etter, et skikkelig «Shit show» Mange prøvde og få kjøpt disse, og trodde også de hadde fått kjøpt da det sto pending i flere timer- men det dukket ikke opp noe. Også jeg var blant disse som ikke fikk noe her heller.
Nei, og det gjør ikke jeg heller, ok, litt mere nå enn når dette ble sluppet for snart et år siden nok til å innse at mye av det som som skjer rundt dette med NFT ikke er interessant for meg. Med Discordgrupper, whitelist, roadmap, floorprice, airdrop, gasfee, burning, minting, metaverse osv osv osv, så kjenner jeg at jeg blir svimmel og kvalm av bare å tenke på å være en del av dette.
«Kryptokunst» er ennå bare et kunstfeltet i kortbukser som Mona Pahle Bjerke i NRK sa det. Hun sier videre «at dette må utvikles til å bli en arena hvor det som avles der trives akkurat på den arenaen og ikke ville vært bedre om det tas inn i det fysiske- og at nettop dette er svakheten i f.eks Bjarne Melgaard sitt prosjekt at dette ville vært bedre i det fysiske»
Men en ting som jeg tror jeg har forstått med med NFT, og som jeg kan se verdien av, er sporbarheten og eierskapsbevis. Sporbarheten og et bevis på at verket er ekte er jo det som gir det verdi og dette vil være mye lettere med NFT provenance. Med NTF er det full transparens hele veien, og dette trenger ikke kun være et digitalt verk, dette eierskapsbeviset kan også knyttes til noe fysisk.
Fysisk verk vs. digitalt NFT som COA?
Pøbel:
…Hvem er de som samler på fysiske kunstverk i motsetning til de som samler på digitale kunstverk? Er det kulturforskjeller eller aldersforskjeller som gjør dette? Begge virker jo å være trigget på sine måter…
Pøbel:
…Hvordan vil mennesker som eier en fysisk “Lovers” relatere og reagere på at det finnes en digital versjon av samme motiv? Og hvordan vil de som eier en digital “Lovers” reagere på at det allerede finnes en fysisk versjon? Er det noen sammenheng eller interaksjon mellom disse?…
Hva om man kjøper et fysisk verk og det følger med et eierskapsbevis lagret på blockchain som en NFT, eller man kjøper en NFT og det følger med et fysisk verk? Dette kjennes ut som den tilnærmingen til NFT som jeg kan være med på, og forstå.
Siden tanken om om å ha The Lovers ikke hadde sluppet taket, og de «vanlige» versjonene var uaktuelle blant annet pga pris, så måtte vi gå for NFT versjonen. Etter litt frem og tilbake så ordnet det seg med en til slutt.
Men hva nå? Hva skal vi gjøre med denne NFTen? Skal den bare ligge der digitalt, og skal vi ta den op og vise den frem på en skjerm, mobil, Mac? Skal vi kjøpe en digital ramme? Skal vi bare la den ligge der - å håpe på at prisen går opp slik jeg har inntrykk av er hovedgrunnen til at man Nei, vi må prøve å få den opp på veggen. For meg må bilder være noe fysisk.
Hvilket medium skulle det ut på?
Nei det er nettop det, det fristet veldig lite å få dette printet ut hos Japan foto eller tilsvarende butikker og å bruke penger på å ramme det inn dettet. Kjenner at det ikke hadde gitt noen godfølelse. Så fra nå av handlet det om å få laget silketrykk av dette slik at bestemoren til @Ulrik ikke hadde sett forskjell på Lovers silketrykk og NFT Lovers.
Enig med alle tre her. Det er jo denne versjonen vi har kjøpt og NFT logoen gir en ekstra lag til dette som @scowpunk sier. Men jeg er likevel fortsatt litt usikker på dette, så jeg fikk også laget et silketrykk uten den rosa bakgrunnen, og det er så rått, og den fineste versjon av alle The Lovers
(men den er ikke på veggen)
Kort oppsumering
Så det ble den rosa som skulle opp på veggen. Jeg hadde lyst til knytte dette trykket til min NFT. Det gjorde jeg med et pregestempel og et klistremerke på bakpappen som har en QR-kode som linker til Proof of Authenticity informasjonen ligger på Ethereum blockchain. Dette kan kanskje være en måte å bruke NFT som COA på? Får man det ikke akkurat som man vil så må man gjøre det selv ![]()
The Lovers NFT
Størrelse: 65 x 65
Trykkmetode: Silketrykk 4 farger
Innramming: Flytende med svart bakplate, svart avstandslist, trelist med struktur
Glass: AR/UV70
Disclaimer: Dette her er gjort kun for min egn del da lysten på å styre tok veldig overhånd og akkurat sånt liker jeg. Om noen vil kjøpe denne NFTen av meg så skal det på ingen måte legges skjul på at dette trykket ikke kommer fra Pøbel og at dette trykket ikke er autentisert på noen måte av han. Det vil alltid være NFTen som selges og trykket følger med.
Herlig historie, voldsomt flott bilde også!
Du gikk faktisk til det skritt å få silketrykket dette? Hva kostet noe slikt å trykke et stk silketrykk?
Ja det gjorde jeg. Tør ikke si høyt hva det kostet, men hobbyer skal koste ![]()
Regner med det er langt høyere enn prisen på et pøbel-silketrykk på release.
Det kan du nok regne med ja ![]()
Takk for en flott historie @paagra og mye bra tanker! ![]()
Hah, dette var kult. Jeg liker litt galskap ![]()
![]()
Takk skal du ha, @Ulrik ![]()
Hehe, liker galskap jeg også så lenge det ikke går ut over noen. ![]()
Deilig engasjement og herlig historie! Skulle gjerne kunnet lest flere slike historier her inne!
Godt jobba fra a til å!
Takk skal du ha @Fingercut
![]()
Jeg var heldig og fikk et trykk etter lotteriet, og er blant de som ikke skjønner meg på NFT. Men historien din med jakten og sluttprodukt ; takk som deler! ![]()
Synes virkelig den fysiske versjonen du fikk opp ser finfin ut! ![]()
Takk skal du ha
, er veldig fornøyd med den ![]()
Hvis jeg ikke har misforstått så handler nft nesten mer om «community» og road map enn selve kunsten. Kanskje det hadde vært kult hvis Pøbel bygde litt mer community rundt denne NFT-en? Feks tilgang til slipp osv. Bare en tanke, ville i hvert fall booste verdien av NFT-en og økt salg som vil generere mer inntekt til Pøbel
Hei dere, jeg skal overføre min Lovers NFT fra makersplace til metamask. Aner selvfølgelig ikke hvordan jeg skal gjøre dette, men kopierte metamask- adressen min og limte den inn i send-adressen på makersplace og lot det stå til. Har jeg gjort rett? ![]()
Bump
Har det dukket opp noe på MetaMask da?
Drev på i timesvis med dette på lørdag. Skjønner jo egentlig ikke en dritt av dette, men tror kanskje jeg fikk det til.
Nei ingenting har dukket opp enda, tok det lang tid etter du trykte send? Kopierte du bare inn metamask-adressen oppe til høyre? ![]()
Jeg finner fortsatt NFT’en på makersplace, men står som successfully delivered også ![]()