Print release: Yves Scherer - Our Life available online

Yves Scherer - Our Life, 2016
Lenticular print
70x50 cm
Edition of 50
Signed and numbered by the artist
Price: 5 000 NOK + 5% BKH

http://rodbianco.com/shop/yves-scherer-our-life-2016

This will be Yves Scherer’s first print, and it will be released in the occasion of his debut show in Norway, “Our Life”, at Rod Bianco. The print contains both images of actress/activist Emma Whatson and the artists himself. Emma Watson is a figure that appears throughout Scherer’s body of work, most notably in his sculptor series depicting the British actress. The print continues Scherer’s interest in combining recollections from his own personal life, fan fiction and celebrity culture into a narrative that examines the porous boundaries between media, virtual space, and everyday life.

Yves Scherer (b. 1987 in Solothurn, CH) is based in New York City. Recent solo-projects include: Single, Guido W. Baudach Berlin; Snow White and the Huntsman, José Garcia, Mexico City; Honey Moon, Swiss Institute New York, Where Is The Love, ExoExo, Paris; Days at Sea, Carl Kostyal, London and Coney Island, SALTS Basel. Since graduating from the Royal College of Art London in 2014 he has also shown his work in group-exhibitions internationally including the ICA London, Kunsthaus Baselland and Futura Prague.

https://youtu.be/_peV7nlSGLQ

2 Likes

Fått noen spørsmål om det man ser i filmen er det man får og ja det er det :wink: Utstillingen vil også bestå av større verker med samme teknikk.

Hva heter denne teknikken?

1 Like

Ikke helt sikker. Men kan det være “lenticular”?

2 Likes

@MKH det heter lenticular print på “fagspråket” :wink: Det er overlapping av 2 bilder som gradvis skifter. En kunstner som var innom på åpningen sa de pleide å ha beltespenner med løpende hester på med samme teknikk.

2 Likes

Utgangspunktet er vel en enkel to-lags photoshop? For meg ser det pent ut, men en enkel kunstform som en hver eier av photoshop eller corel draw kan gjøre på 30 sekunder.

1 Like

Er du seriøs eller prøver du å skape “debatt” med flåsete utsagn?

Er seriøs ja. Ser ikke dette som veldig begavet kunst. Du bør ha respekt for andre sine meninger istedet for å kalle kommentaren for flåsete. Virker som flere på forumet her mangler alminnelig folkeskikk. Svar heller på det jeg påstår. Dette er omtrent like avansert som å plassere en haug søppel på et galleri, og fungerer fint hvis man er etablert.

Det var et spørsmål, ikke manglende respekt for din mening, derfor spørsmålstegnet(?).

Nå som det er oppklart så tror jeg at du vil fortsette å finne det du oppfatter som manglende folkeskikk på forumet - det skjer ofte dersom man kommer med påstander andre oppfatter som manglende forståelse, ignoranse, eller inkompetanse om du vil.

I mellomtiden kan jo du kose deg med den meget komplekse kunstformen som Tabby er et så fremragende eksempel på :grinning:

4 Likes

@GalleriSundgaarden hva skal til for å være “begavet kunst” i dine øyne?

Stensilkunst bør dømmes etter innhold (politisk sådan) og ikke kompleksitet til stensil. Det er delvis forklaringen på hvorfor Banksy har blitt så populær (i tillegg til et formidabelt kommersielt apparat). Tabby er kreativ med budskap. Gatekunst (stensilkunst) skal få hvermansen i gaten til å tenke. Klistre noen kjendiser opp på et to-lags fototrykk gir ikke mye (min mening).

2 Likes

Kreativitet og budskap. Det er greit med et eksplisitt budskap siden gatekunsten skal nå alle og ikke en liten gruppe forståsegpåere som har lest seg opp på kunstteori.

Så god kunst skal i dine øyne defineres etter hvor kommersiell den er og hvor lett det er for en person å umiddelbart fange opp budskapet? Mens annen kunst som du ikke skjønner deg på skal dømmes etter hvor kompleks den var å fremstille? Hva slags logikk er det?

Du tok opp Tabby på tråden her, som er et eksempel på gatekunstner. God kunst i andre genre kan godt ha andre motiv, og en kan være realisme eller detaljrikdom, skjønnhet, provokasjon etc. I gatekunst skal man gi et budskap for folk som går (raskt?) forbi, og da fungerer enkle verk, men gjerne med et dypere budskap. Hvis motivet er å lage kunst som ser pen ut, men hvor JEG ikke ser en dypere mening (som “Our Life”) vil jeg heller velge å stille ut noe annet. Kunstsmak er, som jeg regner med du må erkjenne, individuell, dvs. det bør ikke komme som en bombe at noen har annen smak enn deg. Du er forøvrig heller ikke alene om å tro/mene at din egen kunstsmak (eller musikk, bøker, etc) er den eneste og riktige.

Beklager, men dette handler ikke om kunstsmak, det handler om at du rakker ned på én kunstform fordi den er så enkel å fremstille mens du hauser opp en annen (som iallefall er enkel å fremstille) for sitt fantastiske budskap - to forskjellige ting. Og når jeg spør deg konkrete spørsmål er du ikke i stand til å svare på dem.

Jeg har ikke noe preferanser for den ene eller andre, bra kunst er bra kunst og skit er skit uansett hvor blankt du polerer den :slight_smile:

4 Likes

Whatson er en pen jente :confused:

2 Likes

Veldig pen…

Whatson er en kjekk mann (antar jeg)
Watson er en pen dame.

2 Likes

Tror det er greit at @GalleriSundgaarden holder seg til sine mediokre kunstnere så kan vi andre nyte ordentlig kunst.

Ser at du sier vi burde dømme kunsten ikke på utførelse (selv om kunst for det meste dreier seg om det visuelle) og heller på budskap, så er aviskarrikatur den ypperste kunstform??

1 Like

Ta en titt på Tabby sin produksjon på gate og trykkeri siden oktober 2013.

Det blir nesten komisk at du påstår at en kunsner som fra dag én har blitt utsolgt (da for det meste til land utenfor Norge), og som viser en slik kreativitet, er en mediokre kunsnter.

Tabby viser en kreativitet og kunsten har, etter min mening(!), innhold som overgår det meste her hjemme.