Pushwagner er død (1940 - 2018)

Jeg argumenterte ikke mot verdistigning. Jeg sa at jeg støtter argumentasjonen i DN artikkelen basert på at jeg har ingen interesse i verken verdistigning eller reduksjon - kun basert på markedsteori og uten å ta hensyn til hvilken kunstner det er.

1 Like

Tydelig at kunstekspert ikke er en beskyttet tittel, men hva han tror eller synser er lite troverdig da han slenge ut en svada påstand om kortvarig prisløft, overproduksjon og aktualitet. Jeg håper Pushwagner har donert alle verkene sine til Staten, så han kan hylles for den store helten han var og få sin plass i norsk moderne kunst blant vaser og andre tepper som blir hyllet i norske museum :v::heart::pray:

Pushwagner er død, lenge leve opportunismen. 21 nye Push-annonser på Finn siden i går.

1 Like

Man trenger ikke være kunstekspert for å kunne uttale seg om historiske fakta og relatere disse til markedsmessig mekanismer basert på tilbud og etterspørsel.

2 Likes

Det er akkurat denne opportunismen som fører til at prisene IKKE stiger… Tilbudssiden øker så mye at det lager et negativt prispress i markedet. Så haiene ødelegger for seg selv.

2 Likes

Blir spennende å se, men akkurat nå ser det ut til at finn.no renner over av Push.
Hvor mange av disse som faktisk kommer til å skifte hender er jeg usikker på.

Mange kunsteksperter som har uttalt seg i forhold og Pushwagner og verdi har tatt veldig feil før. Hvor var disse ekspertene når feks selvportrettet kostet 5000kr…og siden. Ikke var de i media og ropte kjøp, og ikke i media siden og tatt selvkritikk. Tror heller ikke det er riktig å generalisere og snakke om at all Pushwagner sin kunst skal stige. Men de mest populære trykkene. Uten sammenligning for øvrig, men når Kleiva døde, gikk vel Amerikanske sommerfugler fra et ca.100k verk til plutselig 160k på auksjon. Uten at jeg har sjekket, men tviler på alt han laget har steget like mye.

1 Like

Eier du noe av Push?

Irrelevant.

Hvor gammel er du @Toris64? Respekter at folk er i stand til å tenke positivt om Push uten å ha noe vikarierende motiv.

Nei. All erfaring viser at de som eier kunst av en gitt kunstner forsøker å argumentere for at man selv har gjort et godt kjøp og investering og at det dermed er mer sannsynlig at verdien skal opp.

1 Like

Det er ikke det diskusjonen går ut på Helge.

Det som eksperten i artikkelen sier er at det er en myte at kunst som hovedregel stiger i verdi etter at en kunstner er gått bort. Dette er hovedregelen. Du har rett i at det ikke er en regel uten unntak. Han sier videre at han tror hovedregelen vil gjelde også i dette tilfellet fordi det pt er overskudd i markedet og nok kunst til alle som vil ha. Sunn fornuft.

Dette viser også tilbudet på Finn.

Det vil selvsagt være noen motiv som er mer populære enn andre.

Selv Norges beste oljepriseksperter bommer omtrent like mye som de treffer men det er ofte fordi rammene endrer seg i forhold til den retningen de har spådd basert på teori og tidligere erfaring med markedet. Selv om de bommer er de likefullt eksperter.

3 Likes

Tatt ut av kontekst i tråden, men med bakgrunn i Pushwagner sitt liv.
Podcast med Thomas Seltzer som gjest der han omtaler Push :blush:

De er eksperter på kunst, ikke hva folk vil ha. Finnes folk som er eksperter på pizza og mat, mange kjøper Grandis selv om :smiley: Så er det hva folket vil ha, betalingsevne i markedet etc som bestemmer verdi.

Jepp, han tror det, jeg tror han som mange andre eksperter tidligere undervurderer hvor sterkt Push står i det norske kunstmarkedet, og spesielt ikoniske verk som det ikke er overskudd av. Mener det er mer riktig å omtale enkelte verk, enn alle verkene.

Rip push!
Spådommene om verdien på push har slått feil gang etter gang de siste årene. Så blir veldig Spennende å se hvordan bildene kommer til å stå seg nå! Hørte noen rykter om utstilling i kina tidligere iår, tror om det fremdeles står på tapetet…og hvis så$$$

Spår Push en lys fremtid :). Mannen var et geni, og innholdet i bildene kommer til å bli diskutert i lang tid. En ramsalt kritikk av et samfunn hvor mennesker blir redusert til maskiner eller roboter i et kapitalistisk system basert på konsum. Et klassesamfunn helt etter Marx spådommer, hvor kapitalistene skviser ut merverdi fra arbeidskraften vi selger, og med stadig nye kreative metoder for å holde oppe profittraten. LEVE PUSH!

5 Likes

Satt i perspektiv, overprodusert og overprisa etter min mening. Men, jeg liker godt det han gjorde, det er bare det at det er veldig mye annet som kommer foran i køen (Haring, Munch, Warhol, Hirst, for å nevne noen få) før jeg bruker 180K på et selvportrett av push som har 250 i opplag (…) Han er vel ikke så viden kjent heller utenom her på bjerget, må si fraværet av overskrifter eller poster i sosiale medier fra annet enn landsmenn har vært overveldende stor ifm hans bortgang. Men det er klart, går etterspørselen opp og markedet ikke er mettet på trykk, ja da går prisene opp! Hvil i fred Push, du var et geni innen norsk samtidskunst og du hadde stor suksess og mange gode år mot slutten, og det var deg vel unt og vel fortjent!

4 Likes

1 Like

Hva er argumentene dine for at kunsten hans skal stige i verdi? Din personlige mening uten logiske argumenter er lite verdt og Marxister finnes det få av i Norge så det kan ikke være en stor kjøpergruppe som alene vil presse prisene til himmels… :wink: