Pushwagner er død (1940 - 2018)

@Toris64: Hæhh… la dette være. Noen av oss liker Push. Jeg driter i om kunsten blir mer verdt, så lenge tankene og kunsten til Push lever videre.

3 Likes

Du spådde Push en lys fremtid. Da hadde det vært interessant å høre hva dette eventuelt bygger på. Alle kan slenge ut meninger og påstander men jeg synes det blir litt mer interessant å forsøke å forstå
rasjonalet og logikken bak slike spådommer.

Og det eneste du gjorde var å referere til en ferdigskrevet artikkel. Ikke så vanskelig.

Stavanger-illustratøren, Anette Moi, har lansert sin egen Pushwagner-hyllest i dag til en hyggelig penge - http://anettemoishop.bigcartel.com/product/pushwagner

Det at Pushwagner ikke klarte vise måtehold i kunstproduksjonen og andre ting i livet få for så vidt være hans egen sak, men at andre kunstnere nå skal profitere på hans død før jævelen en gang er i jorda… jeg blir kvalm!!

5 Likes

Hun laget dette trykket for 5 år siden i 77 eksemplarer og det er bare ikke blitt utsolgt ennå. Mao er det en tribute til en levende Push og ikke til en død Push.

Ok, hun er tilgitt, men det første gjelder fortsatt :slight_smile:

Når det gjelder resten av diskusjonen, om hans trykk koster 15 eller 25 tusen, hvem bryr seg? Hvis folk liker det så kjøp og heng opp. Masse penger blir de aldri verdt.

Og sammenligningen med Kleiva er egentlig ganske god, han har kun ett ordentlig populært motiv - det samme har Push.

At Push kun har ett ordentlig populært motiv er jeg totalt uenig med deg i:

Bare se her: Pushwagner | Galleri

Malerifrisen: “Apokalypse” er helt rå, det samme med “En dag i familien Manns liv”, han har også flere gode motiver fra 2000+…

4 Likes

Jeg syntes ikke det er utidig å diskutere prisen på en kunstner når han dør; dette er et kunstforum, for guds skyld. Hva annet skal vi selvopptatte, pretensiøse kunst-kukker ta oss til, enn å diskutere nettopp pris?

For det andre tror jeg prisene skal opp. Misforstå meg rett, jeg syntes Push er for dyr i dag - du kan få Keith Haring eller Andy Warhol til samme pris som et trykk fra Push. Hvor er logikken i det? Altså, noen av verdens mest kjente, bejublede kunstnere - til samme pris som en særnorsk, sprudlende fargeklatt? Den finnes ikke — foruten at Nordmenn er et rikt, trygghetssøkende folkeslag som elsker fargesprakende bilder (Marianne Aulie - say no more).

Men: faktum er at Push har hatt en vanvittig produksjon de siste årene. På slutten så man også en dipp i prisene, nettopp fordi Push floodet markedet med masse dritt.

Jeg har selv tre Pushwagnere. Jeg lever godt med de. De er fine, illustrative og gode samtalestartere for den gjengse mannen i gata som ikke kan så mye kunst. Hadde det hengt en Koons i deres sted ville han ikke gjenkjent verket - det gjør han med Push.

Nå er produksjonen over. Det som finnes, finnes. Det kommer ikke noe mer. Etterhvert vil Ola og Kari Nordmann langsomt spise opp de 167 Pushwagner-verkene på Finn.no - og de vil elske bildene, fordi Push er (vil bli) et nasjonalt ikon på lik linje med bunaden… Det vil - helt uten tvil - drive prisene langsomt oppover. Jeg tror ikke på noe prishopp, og de som doblet prisen over natta har ikke forstått noe som helst… Men pris handler til slutt om tilbud og etterspørsel. Etterhvert som Push går fra levende kunstner til ikon, og tilbudet er begrenset - endog reduseres (i tråd med at hus brenner ned eller bilder faller ned fra veggen) - så må prisen opp. Ikke mye, kanskje 10-20% per år. Men opp. Det er mye mer enn om du har penga i banken. Og så støtter du norsk kunst :slight_smile:

I kveld skal jeg ta en skål for Pushwagner, som var en av de første kunstnerne jeg kjøpte et bilde av. Takk for ditt bidrag til norsk kulturliv.

Bare for min egen, senere referanse:
I dag ligger Nightlife på Finn for cirka 95. Supermarket 18. Sitting Down 38. Cabriolet 40 eller “høyeste bud”. Honk City 40. Fokus 40.

16 Likes

Bare for å prike litt: Ligger langt ifra 167 Push-verk på finn, etter en rask grovtelling teller jeg til 70ish, mye plakater, tegninger etc. Ellers en del ønskes kjøpt annonser. Og enda en ting og bemerke seg; det er særdeles få av verkene som totalt sett finnes til salgs, gjerne maks ett av totalopplagene.

3 Likes

«Planen var at Pushwagner skulle være til stede og lansere flere av hans nye verk»

Så det er ikke slutt på Push-trykkene!? :thinking:

Nei, nå har vi nok noen år foran oss med ‘after Push’…

2 Likes

Kan bli kunstens 2pac

2 Likes

Når de sier «Dette blir en stor utstilling» regner jeg med at de tenker på omfanget og antallet av alle de nye trykkene som vil bli vist frem… :wink:

De trykket opp verk som han signerte flere mnd. før han døde…

Ryktene sier det kommer noe usignert også på sikt, som er jobbet med i mange år.

Kom vel ikke som noen veldig stor overraskelse at han ikke rakk å signere ferdig ALLE trykkene… :grin:

1 Like

Mulig OP bør vurdere endringer på tråden?

Terje Brofors er død. Pushwagner-maskineriet lever videre i beste velgående.

3 Likes