Hei. Jeg har nylig kjøpt et verk av guttestreker som dessverre er behandlet litt dårlig. Lugget i rull i flere år. Jeg var klar over bølgene når jeg kjøpte det. Men syns bildet er så kult at jeg ønsket å ta sjansen på å få det fint innrammet uansett. Har fått anbefalt varmebehandling hos rammeverksted. Men han sier at 1/200 blir ødelagt av det. Har noen erfaring med denne type behandling for å rette ut trykk eller andre gode tips?
Snakk med en papirkonservator så ordner de det nok. Kan anbefale en uten forbehold hvis du er i Bergen.
Takk! Jeg holder til i Oslo men har funnet noen der og. Jeg har bare sett for meg at å overlate jobben til en papirkonservator blir litt kostbart i forhold til bildets verdi. Har du ca pekepinn du tror en sånn jobb kunne lugget på prismessig?
Google “how to make rolled prints flat”. Se AI svar. Trykket er i utgangspunktet skadet, som med alle trykk sendt i rull. Verre blir det med tiden hvor det er lagret i rull. Ville selv bare lagt det i en Selwyn mappe med masse “flatt” press. Bruk feks store bøker eller annet flatt, få masse vekt oppå, kettlebell o.l om du har. Må nok ligge i press ganske lenge. Uheldig begynne rulle det motsatt vei osv…da hadde jeg heller gått til papirkonservator. Råd; vær veldig forsiktig med å kjøpe trykk som har blitt rullet, spesielt lagret lengre.
De fleste som kommer opp når man googler er at de ruller det motsatt vei. Jeg prøver å legge det flatt med vekt oppå, men rammemakern sa det sjeldent fikser bølgene.
Galleri Tonne fikser dette lett. Har brukt dem flere ganger ![]()
@Snowflake vil du gi meg en pekepinn man kan forvente å måtte betale for en slik jobb? Jeg har ingen anelse.
Vil tro du må belage deg på 2-3000
ville uansett sendt dem en melding
Ev vært litt småfrekk og spurt om Guttestreker kan ordne et nytt trykk, muligens mot et mindre vederlag. Verdt et forsøk.
@Chrstr har du vært borti eller hørt om lignende løsninger? Jeg trodde et opplag var er opplag og uaktuelt å trykke flere i ettertid. Dette er også originalen 1/1 med ekstra underskrifter fra gutta på bildet.
Originalen? Er det ikke et trykk eller print?
Ja, jeg har vært med på at kunstnere er behjelpelige dersom man har vært uheldig og fått et skadet verk. Skader ikke å spørre
@Chrstr jo det er et trykk. Men jeg fikk høre at dette var originalen og grunnlaget for å trykke opp de 50 resterende. Er vel mest på grunn av de ekstra underskriftene at dette er ekstra spesielt. Men kan det ikke kalles en original når det er 1/1 som dette?
Skjønner ikke. Hvorfor har det vært nødvendig eller spesielt med ekstra underskrifter? De signerer vel alle trykkene, at de signerer mer er bare merkelig. Er trykket handfinished i noen grad? Kanskje om det er trykk med veldig mye håndarbeid kan det kalles original. Ellers utrykker man det vanligvis med unikt trykk (evt +hf) om motivet er ulikt de andre i opplaget. Generelt, ved et original verk er alt laget for hånd av kunstner (original tegning, originalt maleri etc).
Uansett, slik verket er nå er verdien forringet, forsøk enten press med vekt via en Selwyn mappe, eller send det inn til konservator. Tipper det blir tilnærmet 100% bra.
@andthenPush Bildet er laget i tilknytning en skifilm. De to guttene som er avbildet har skrevet under på dette trykket. Det har de ikke på resterende 50.
Takk. Jeg har sendt mail, så får vi se.
Da er det et ko signert trykk.
Er det samme størrelse som de 50 andre?
Ja
Litt merkelig å da kalle det 1/1 og original om det er trykk. Men om det er signert som du sier så er det vel der forskjellen til de andre trykkene ligger. Lykke til med utbedringene, og oppdater gjerne med resultatet om du velger den ene eller andre måten😊
Det er ikke engang et trykk - det er DGA. Tror ikke at Guttestreker selger annet enn det?
Er derfor jeg mener at de kanskje kan skru på printeren igjen og gi stakkaren et nytt og bedre - mot at han makulerer det ødelagte printet.
Ja det er DGA. Jeg kan høre med de bare for å ha gjort det. Eneste er at underskriftene fra guttene på bildet og 1/1 merkingen gjør bildet litt ekstra spesielt og verdifullt. Men vi får se. Kan høre med de uansett. Så får man heller se på muligheten for å fikse det hvis det er uaktuelt.