Sendes på Kjøpers risiko?

Ser det er flere annonser på Finn hvor det står at det kan sendes på kjøpers risiko. Ser at det er flere som har begynt å skrive det i annonsene sine her på KV også.

Hva legger dere i dette?
Mener dere at når dere har fått betaling og verket er sendt så står dere null ansvarlig hvis det skulle skje noe under transport og det ikke kommer helt frem?

Opplevde å kjøpe et trykk på Finn for noen dager siden. Ble sendt i rull. Ingen ytre skader på rull men skader på begge sider på kantene etter trykket har blitt kastet frem og tilbake inne i rullen. Har spurt selger om vi kan dele på kostnaden for å få reparert skadene men selger nekter.

Spent på deres synspunkter.

3 Likes

Helt klart at selger har ansvar. Hvis ikke tuben er skadet, så ligger det fulle ansvaret på selger.

10 Likes

Norgespakken dekker hhv 10 k og 50k for expresspakken. Det dekker hvis den aldri kommer frem eller er tydelig kvestet under transport.

Det beste er å kjøpe av proffe som du vet kan pakke iht beste praksis, hvis du ikke kjenner selger bør man spørre om hvordan hen pakker, hvis det ikke vites bør man lære selger opp og instruere vedkommende om hvordan det gjøres.

I dette konkrete tilfellet kan du forklare selger hva hen har gjort feil og håpe at vedkommende har samvittighet til å påta seg sin del av konsekvensen - slik som du har forespurt.

Nekter hen fortsatt, tviler jeg på om du har en god sak, hvis ikke kjøpsavtalen inkluderte avtale om hvordan det spesifikt skulle pakkes.

2 Likes

Enig med spray her, har ikke selger pakket den forsvarlig så er dem ansvarlig eller delvis ansvarlig for å dekke kostnadene på den. Men det er derfor viktig å få bilder av en god innpakning og hvordan den så ut før og etter den ble sendt så man er enige om hvordan den er pakker. Anbefaler sterkt å legge bobleplast over og under trykket så det ikke hopper frem og tilbake i rullen. Også om man har gode bilder kan man vise dette til posten/PostNord eller lignende for en erstatning, dem er også ansvarlig for at varen er behandlet skikkelig under transport.

4 Likes

Paragraf 15 e kan benyttes hvis selger er en profesjonell part, slik som et galleri, men gjelder ikke ved privat selger.

1 Like

Bruk paragraf 17 d ved privatkjøp.

Mao, du bør ha en god sak, gitt at du klarer oppfylle bevisbyrden :blush:

1 Like

Jeg ordla meg nok litt feil! Mente ikke loven på sin side, men hva selger burde gjøre sitedenfor om den ikke er pakket forsvarlig før sending. Men som jeg skrev så mener jeg det er begge sitt annsvar at den er pakket forsvarlig. Føler ikke jeg en pakke kan sendes eller blir sendt forsvarlig kjøper jeg den heller ikke.

2 Likes

Hva med å bruke ”Fiks Ferdig” når man handler via Finn? Da har man 24 timer på seg til å inspisere varen og evt stoppe utbetaling.

3 Likes

Er trykket skadet og ikke rullen så er det vel selger. Om tuben skulle bli skadet og dette gå utover trykket så mener jeg det er kjøpers ansvar å ta dette videre med posten. Dette er også hvordan det praktiseres fra butikk til sluttkunde.

4 Likes

En kan også tenke på det slik:

Hvis selger kan sende på kjøpers risiko og pakke uforsvarlig og komme unna med det, så kunne en i teorien ha solgt og sendt allerede skadede trykk, for så å si at det er kjøpers egen risiko når trykket hadde kommet fram. For hvis det ikke er pakket forsvarlig, hvem vet da når trykket ble skadet? Derfor har selger fortsatt sitt asvar til å pakke forsvarlig. Og skades det da dekkes det av forsikring eks. norgespakke sin. Du har en god sak.

1 Like

Takk for svar folkens.

Før trykket ble kjøpt fikk jeg bilder av trykket. Trykket hadde ingen skader. Så ble vi enige om pris. Jeg spurte først om det kunne sendes flatt men det var for mye jobb så selger foreslo å sende det i rull med posten.
Selger pakket trykket på samme måte som han gjort mange ganger tidligere mener han. Fikk ingen bilder under pakking. Det ble sendt i en graffitiprints rull. Pakket med silkepapir og brunt papir som det er rullet i. Ingen bobleplast eller silkepapir i endene som har gjort at det har blitt kastet frem og tilbake i rullen under transport. Ingen skader på rullen.

Etter jeg fikk hentet rullen på posten filmet jeg hele seansen av åpningen og har oversendt video til selger også.

Selger mener han har sitt på det tørre her og mener at jeg står ansvarlig selv siden det står i annonsen at det sendes på kjøpers risiko.

Det er ikke det dyreste trykket men det snakk om noen tusenlapper og det er veldig kjedelig når sånne situasjoner oppstår for begge parter. Har prøvd å foreslå å dele regningen på konservator men selger nekter.

Godt tips @paagra. Skal bruke det til neste gang.

Hva blir det neste steget hvis selger har satt seg på bakbeina?

Det er korrekt at kjøpslovens regler kan fravikes ved avtale, dvs at loven ikke er preseptorisk (ufravikelig)

Det betyr (dessverre) at når kjøper har akseptert at lovens artikler er tilsidesatt (at kjøper overtar ansvaret for transporten) betyr det at selger har satt seg i en god posisjon.

Lærepunktet er nok å ikke akseptere salg som fraviker fra norsk lov.

Kjøp heller fra selgere som kan gå god for at deres omhyggelige pakkerutiner vil overleve Postens håndtering helt frem til mottaker.

PS Helt Hjem og Post Nord er helt rævva sammenlignet med Posten. Posten leverer alltid mens HH og PN er treigt og usedvanlig lite leveringsdyktige. De er som en Fiat fra 1962 sammenlignet med en Porsche fra 2020 :blush:

2 Likes

Da er jeg en erfaring rikere og noen tusenlapper fattigere. Man lærer så lenge man lever.

Da har jeg lært å aldri kjøpe et trykk igjen hvor det står at det sendes på kjøpers risiko.

Takk igjen til alle som har bidratt og ha en fin kveld!

2 Likes

Hjelper lite nå @anon57870405 , men send han link og evnt PDFn som eg laget tidligere, så slipper muligens noen andre og opplev slik kjedelig situasjon:

4 Likes

Hvis det er sendt med Posten så dekker jo de skader? De har alltid vært behjelpelige for min del :blush:

1 Like

Danske bank - akademiker programmet har kjøpsforsikring. Ville undersøkt om du har noe lignende eller skaffet deg det. Kan fort være verdifullt skulle du havne i tvist eller uhellet være ute omtrent uansett hva du kjøper. Selv fått dekning her, selv om skaden skjedde under frakt (posten). Ikke alltid så lett å få tilbake penger fra posten heller:
Kjøpsforsikring: Som en ekstra trygghet, er alle gjenstander (unntatt motorkjøretøy og konsumvarer) du kjøper mellom kr 1 000 og 25 000 med et av dine Danske Bank-kort eller konto, forsikret i 30 dager fra kjøpsdato."

Jeg skriver det selv i mine annonser. Litt av utfordringen er at det er selger som sender og signerer fraktbrevet, og dermed tegner forsikringen hos feks posten og må ta kranglingen med dem. Selv om varen ender hos kjøper og har bevisene for skaden. Iht norsk lov står fraktselskap til ansvar ovenfor kjøper, men her krangler ofte fraktselskapene. Utgangspunktet er at selger har gjort sitt når han har levert det til fraktselskap (om det er avtalt), men helt klart et ansvar å pakke det forsvarlig noe det ikke virker som har skjedd i ditt tilfellet. Forliksrådet koster vel 1500kr, taper må ta omkostningene. Avveiing om det er verdt tid og risiko. Rull er tull!

2 Likes

Takk for link @Shagga_Son_of_Dolf. Videresender det til selger.

@Gulosten
Dekker posten skader hvis det er pakkingen som ikke har vært god nok?
Jeg har pratet med postens kundeservice og fikk beskjed om at det dette er noe selger bør ta ansvar for. Hadde rullen hadde hatt skader så var det selvsagt de som hadde stått for erstatning.

@andthenPush
Har sjekket litt og jeg har dessverre ingen kjøpsforsikring. Men har fått tegnet det nå. Forstår utfordringen men føles litt urettferdig når man føler man selv ikke har gjort noe feil. Det mener vel selger også som ”gjemmer” seg litt bak sendes på kjøpers risiko. Før vi inngikk handel så spurte jeg om han kunne sende meg bilder av pakkingen underveis men det glemte han å knipse bilder av. Har ikke tid eller ork til å ta dette gjennom forliksrådet. Får prøve å lære av dette sånn at jeg ikke gjentar feilen til neste gang jeg handler på annenhåndsmarkedet.

Hva synes forumets medlemmer og gdpr regler om at vi får vite hvem det er? Jeg ønsker hvertfall ikke å gjøre handel med denne personen.

2 Likes

Nei, dårlig innpakking er avsenders ansvar.

Forsikringen dekker kun hvis emballasjen bærer preg av uforsiktig håndtering (jeg mottok en gang en pakke som tydelig var overkjørt av bil eller gaffeltruck) eller at pakken forsvinner og ikke dukker opp i løpet av 30 dager etter innlevering.

Mao man kan ikke putte et ukokt egg i en eske uten noe beskyttelse rundt og så kreve erstatning av transportør fordi egget var knust da det kom frem.

1 Like

Jeg tenker at det må være lov å gjøre feil (selv om jeg personlig synes selger burde spytte i en slant for å fikse). Hvis det derimot er noe som gjentar seg og man har mistanke om at selger gjør dette med overlegg og eksempelvis selger trykk som er skadet før sending. Ja da synes jeg man fint kan “oute” personen.

PS! Jeg kjenner hverken kjøper eller selger.

1 Like