Sendes på Kjøpers risiko?

Hjelper lite nå @anon57870405 , men send han link og evnt PDFn som eg laget tidligere, så slipper muligens noen andre og opplev slik kjedelig situasjon:

4 Likes

Hvis det er sendt med Posten så dekker jo de skader? De har alltid vært behjelpelige for min del :blush:

1 Like

Danske bank - akademiker programmet har kjøpsforsikring. Ville undersøkt om du har noe lignende eller skaffet deg det. Kan fort være verdifullt skulle du havne i tvist eller uhellet være ute omtrent uansett hva du kjøper. Selv fått dekning her, selv om skaden skjedde under frakt (posten). Ikke alltid så lett å få tilbake penger fra posten heller:
Kjøpsforsikring: Som en ekstra trygghet, er alle gjenstander (unntatt motorkjøretøy og konsumvarer) du kjøper mellom kr 1 000 og 25 000 med et av dine Danske Bank-kort eller konto, forsikret i 30 dager fra kjøpsdato."

Jeg skriver det selv i mine annonser. Litt av utfordringen er at det er selger som sender og signerer fraktbrevet, og dermed tegner forsikringen hos feks posten og må ta kranglingen med dem. Selv om varen ender hos kjøper og har bevisene for skaden. Iht norsk lov står fraktselskap til ansvar ovenfor kjøper, men her krangler ofte fraktselskapene. Utgangspunktet er at selger har gjort sitt når han har levert det til fraktselskap (om det er avtalt), men helt klart et ansvar å pakke det forsvarlig noe det ikke virker som har skjedd i ditt tilfellet. Forliksrådet koster vel 1500kr, taper må ta omkostningene. Avveiing om det er verdt tid og risiko. Rull er tull!

2 Likes

Takk for link @Shagga_Son_of_Dolf. Videresender det til selger.

@Gulosten
Dekker posten skader hvis det er pakkingen som ikke har vært god nok?
Jeg har pratet med postens kundeservice og fikk beskjed om at det dette er noe selger bør ta ansvar for. Hadde rullen hadde hatt skader så var det selvsagt de som hadde stått for erstatning.

@andthenPush
Har sjekket litt og jeg har dessverre ingen kjøpsforsikring. Men har fått tegnet det nå. Forstår utfordringen men føles litt urettferdig når man føler man selv ikke har gjort noe feil. Det mener vel selger også som ”gjemmer” seg litt bak sendes på kjøpers risiko. Før vi inngikk handel så spurte jeg om han kunne sende meg bilder av pakkingen underveis men det glemte han å knipse bilder av. Har ikke tid eller ork til å ta dette gjennom forliksrådet. Får prøve å lære av dette sånn at jeg ikke gjentar feilen til neste gang jeg handler på annenhåndsmarkedet.

Hva synes forumets medlemmer og gdpr regler om at vi får vite hvem det er? Jeg ønsker hvertfall ikke å gjøre handel med denne personen.

2 Likes

Nei, dårlig innpakking er avsenders ansvar.

Forsikringen dekker kun hvis emballasjen bærer preg av uforsiktig håndtering (jeg mottok en gang en pakke som tydelig var overkjørt av bil eller gaffeltruck) eller at pakken forsvinner og ikke dukker opp i løpet av 30 dager etter innlevering.

Mao man kan ikke putte et ukokt egg i en eske uten noe beskyttelse rundt og så kreve erstatning av transportør fordi egget var knust da det kom frem.

1 Like

Jeg tenker at det må være lov å gjøre feil (selv om jeg personlig synes selger burde spytte i en slant for å fikse). Hvis det derimot er noe som gjentar seg og man har mistanke om at selger gjør dette med overlegg og eksempelvis selger trykk som er skadet før sending. Ja da synes jeg man fint kan “oute” personen.

PS! Jeg kjenner hverken kjøper eller selger.

1 Like

Helt enig at man kan gjøre feil, jeg har gjort mine også. Men det virker på meg som at Gooner forklarer her at selger er helt fraværende i dislogen om å dele på kostnaden ved rep.

1 Like

Helt enig i at det må gå an å gjøre feil. Ingen som
er feilfrie. Føler bare at hvis man har gjort en feil så rekker man opp hånden og vedkjenner seg det og finner en løsning på problemet. Er hvertfall sånn jeg ville håndtert det hvis det var motsatt.

Føler jeg ikke er urimelig når jeg foreslår å dele på kostnaden for papirkonservator.

Selger svarte på mine tre første meldinger hvor jeg i første melding oversendte videoen med ønske om å finne en løsning og at det var leit for begge parter.

Andre melding med forslag om å dele kostnaden på papirkonservator. Hvor selger svarte blankt nei med å henvise til teksten i annonsen om at det sendes på kjøpers risiko.

Jeg har svart på det med at jeg foreslo å sende det flatt men det var for mye jobb og at det var hans forslag å sende det i rull. Han har pakket alle trykk på denne måten og aldri opplevd noe lignende. Jeg fikk aldri dokumentasjon på pakkingen som jeg forespurte og det er mulig vi sammen hadde klart å oppdage at det hadde vært lurt med bobleplast eller silkepapir i endene.

Siste svar fra selger var at han har gjort som han alltid har gjort så det var ikke hans feil. Jeg som kjøper har også godtatt at det sendes på kjøpers risiko siden det står i annonsen. Ønsket meg lykke til med reparasjon og at herved legger denne saken død og ikke kommer til å svare mer på mine henvendelser/meldinger.

Har sendt en melding etter det med at jeg synes det er ganske urimelig. Og håper han kan ta opp tråden sånn at vi finner en løsning. Fikk aldri noe svar.

Har i dag sendt han en ny melding med linken som Shagga delte på hvordan trykk skal pakkes hvor jeg skriver at jeg deler denne linken for å hjelpe til med fremtidige sendinger sånn at han unngår flere slike situasjoner. La til summen på meldingen for hva det vil koste å reparere trykket og håper han kan dekke halvparten. Meldingen er lest men ikke fått noen svar.

Jeg legger hvertfall dette bak meg nå. Siden jeg ikke orker å bruke mer tid og energi på dette.

5 Likes

Ikke lest alt over nå :joy: men sendes på kjøpers risiko tar ikke ansvar vekk ifra selger om å pakke det forsvarlig nei. Her har du vært uheldig, og kjøpt av en som ikke kan pakke trykk. Han burde absolutt strekke seg for å finne en minnelig løsning høres det ut som.

1 Like

Ja, ble en lang tekst men det var for å ikke utelate noe :sweat_smile:

Er helt enig i at vi bør klare å komme til en minnelig løsning men da må han komme til bordet og ikke bare ignorere meldingene mine.

3 Likes

Sendte et Whatson trykk med posten selv som kom frem skadet. Hadde dokumentert med bilder ganske bra med dato og alle hjørner osv + innpakking . Hadde fått en brett i i det ene hjørnet. Som sender måtte jeg reklamere til posten. Tok med kjøper i kopi mener jeg å huske. Måtte dokumentere med bilder + vipps transaksjon av verdien av bildet. Fikk foreslått at jeg kunne få alt tilbake, men da skulle posten ha bildet. Evt 30 % erstatning av salgs beløpet. KJøper valgte da å få beløpet. Men det ordnet seg bra, men anbefaller selvsagt solid dokumentasjon mtp på bildet av innpakning. For meg høres det veldig rart ut at en selger fraskriver seg alt ansvar. Høres ufattelig useriøst ut.

1 Like

Dette er et godt spørsmål, noe jeg også har tenkt på selv. Tok derfor kontakt med Finn for å høre. Kort fortalt er det forbrukerombudet som kan svare best på dette i følge «Kamilla» i Finn.

Edit: Bilde 2 og 3 har byttet plass



2 Likes

En liten update på saken.

Etter god hjelp fra @Toris64 har selger begynt å kommunisere igjen og vi har blitt enige om at han betaler halve kostnaden for reparasjon hos papirkonservator.

Tusen Takk for hjelpen @Toris64! :slight_smile:

Konklusjon:

  • Vær nøye med hvem du kjøper fra og at vedkommende kan det å pakke trykk. Send dem linken til @Shagga_Son_of_Dolf hvis de er usikre. 📌 Hvordan pakke et trykk
  • Vær ekstra nøye på folk som skriver «Kan sendes på kjøpers risiko» i annonsene sine.
  • Få dokumentasjon/bilder på pakkingen underveis og godkjenn før rullen leveres på posten.
  • Tegn kjøpsforsikring, godt tips fra @andthenPush
  • Kjøper du på Finn. Bruk Fiks Ferdig.
    FINN.no | Fiks ferdig

Glad vi fant en løsning på det og med dette ønsker jeg alle en god helg! :slight_smile:

28 Likes

Supert :+1:t3: Veldig bra og god helg :partying_face::wine_glass::sun_with_face:

5 Likes

Fiks ferdig til Finn bruker vel Helt hjem eller Post nord? Dårlige erfaringer med begge, så prøver å unngå dem etter beste evne :blush:

2 Likes

Det var jeg ikke klar over. Trodde man var bedre sikret ved å bruke Fiks Ferdig. At man kan inspisere varen/trykket og eventuelt få stoppet utbetalingen innen 24timer fra man har mottatt pakken.

1 Like

Ja og det kan du selvfølgelig gjøre selv om pakken blir fraktet med Postnord eller Helt hjem.

1 Like

Personlig er denne 24 timers fristen grunnen til jeg aldri kommer til å selge med fiks ferdig via Finn. Veldig mange skader oppstår når folk pakker opp trykk! Skal faktisk veldig lite til hvis du ikke vet hva du gjør for at det blir ganske tydelige merker i trykket. Men nå er jeg kanskje i overkant paranoid :rofl:

6 Likes

Ser absolutt hva du mener @Phly. Fort gjort at noen skylder på selger for en selvforskyldt skade ved åpning.