Skade på bilde ved innramming?

Har en kamerat som har kjøpt dette bildet.
Da vi pakket det ut så det ut som om at bildet hadde litt bulker(se bilder), og man kan se bakpappen bildet er limt på, ved innramming.

Gallerier sier dette er normalt, og at det er bruksmerker fra når artisten har laget bildet. De mener ikke at dette vil minske verdien på bildet. De tilbyr også at han kan få pengene tilbake hvis han ønsker det, men at alle trykkene fra dette verket har slike skader.

Hva mener dere? Vil ikke disse merkene gjøre verdien lavere? Ville dere levert bildet tilbake og fått pengene igjen?

Takker på forhånd for svar :slight_smile:

IKKE normalt!
Penger tilbake og fortell gjerne oss andre her inne hvilket galleri det er snakk om. Det er ufattelig useriøst.

2 Likes

Tror @Norpimp opplevde det samme med samme trykk og galleri.

Tror ikke det vil innvirke på verdien isolert sett i en vesentlig grad på første øyekast. Der i mot kan du oppleve at den blir vanskelig å selge siden samlere helst vil ha perfekte utgaver. Dette er kosmetiske skader som kan utbedres. Hvem som tar den regningen er jeg ikke sikker på. Fikk du se bildet før du ervervet det? Eller noen opplysninger om dette på forhånd? Hvis det er tilfelle kan det bli en treg prosess å kreve sin rett.

EDIT: Så en skade som kan bli kjip på sikt. Bilde nr. To. :confused:

1 Like

Jeg tror kronspørsmålet her er hva kompisen din betalte? Med det som utgangspunt er det enklere å si om han bør få igjen pengene eller prøve å selge det privat.

Å beholde det er vel neppe et alternativ hvis irritasjonmomentet allerede er der…

Han betalte full galleripris… Skal anbefale han å levere det tilbake :slight_smile:

Full galleripris på disse er vell ca 50% av markedsverdi? Veldig store trykk og hf? så ikke veldig overraskende med litt bølger?

1 Like

Ble de ikke solgt nye for 35k eller noe sånt i fjor sommer? Har han kjøpt via galleri i år er prisen sikkert endel høyere enn dette. På finn.no ligger de usolgt til 50-60K, uten skader. Ville nok vurdert å fått igjen pengene…

Joda, disse ble solgt i sommer til ca. 30k. Han kjøpte på juleutstillingen til 50k. Bølger er helt ok, men merker som du ser her på bildene er unormalt…

Jeg har selv Levitate, her er det ingen merker eller streker fra pappen den er festet på…

2 Likes

Dessverre så har sikkert 50% av alle Levitate, David og Venus en eller annen form for håndterings merker. Spesielt små knekk rundt hvor bakeplaten er festet. Har sett dette på stort sett alle som har hengt i galleriet. Slett arbeid? Ja veldig!
Kjøper man ett ferdig innrammet bilde i galleri har man også muligheten for å se tilstanden før man betaler, disse merkene har ikke kommet etter selve kjøpet. Personlig ville jeg beholdt det som det er. Det er i den tilstanden det er som kjøpt ny. Det ble kjøpt fra kunstner som dette, galleriet er kun mellom mann.

Ellers er det nok ikke noe problem å returnere det og få pengene tilbake. Tror galleriet har mange interessenter som ønsker å kjøpe det som det er :slight_smile:

3 Likes

Jeg hadde samme feil på mine 2, og var i kontakt med de etter overlevering. Dessverre ble det avfeid som normalt og innenfor. var tross alt håndlaget. fikk også tilbudet om å returnere de, de kunne ha bil i Bergen på 7 timer for å hente de. de selges fra Galleri nå for 57k tror jeg. Jeg selv slo meg til ro at dette var slik de var laget og derfor innenfor standarden. Var i kontakt med 8 av eierne i ettertid, hvor 7 stykker hadde tilsvarende eller større skade på papiret enn deg. Hadde dog ikke betalt 50k for bildene selv, da tror jeg nok at jeg hadde returnert de. Men for de 30’ som de kostet ved slipp - verdt hver krone!

1 Like

Dette er blitt skadet og ett betydelig verditap. Synlige merker og bulker hører ikke hjemme. Dette må ordnes opp. Hadde aldri akseptert det

2 Likes

Sjekk utbedringskostnad med papirkonservator. og opplys oss gjerne om prisen.

https://www.nkf-n.no/finn-konservator/item/hanna-finborud

1 Like

De nekter å betale, alle ledd står inne for arbeid.

Enig med Tommy her… Antagelig tunge ark på 180x130 som har blitt «etchet» hos et trykkeri, levert til MW som har hengt opp i studioet sitt for HF og videresendt til galleri. At det er noen merker under prosessen vil skje og er en del av opplaget om det er så mye som 50%. Det vil nok ha noe affeksjonsverdi på opplaget mellom mint eller bruksmerker, men burde ikke være så stor at det påvirker prisen betrakting. Om trykket ble inspisert ved kjøp i galleri og merkene dukket opp ved innramming, står du ikke sterkt nok til å kreve å få et nytt trykk imo… Velg å behold eller returner… Du får nok mer om han flipper det, men bør beholde det som det er om han liker motivet.

Hvis det blir bekreftet at opplaget ble overlevert mint til galleriet, så burde samarbeidet avsluttes.

1 Like

Skadene er en ting, men ut i fra hva jeg har hørt fra flere kjøpere så er det behandlingen og arrogansen til galleri Bi-Z jeg reagerer på.

4 Likes

Jeg har også disse to. Har ikke oppdaget merker på de tidligere - dobbeltsjekket nå og kan fortsatt ikke oppdage noen.

Derimot er den en glipe på MW-spacerne oppe i det ene hjørnet. Der den ikke treffer den andre, det mangler kanskje i underkant av en centimeter. Også ser jo jeg også at takpappen er limt på. Men det tenker jeg nesten det må gjøre når man rammer inn slik som dette?

Opplevde Galleri Bi-Z veldig profesjonelle når jeg påpekte det. Slik skulle det ikke være og det ville de se på og få rettet opp i. Men ba om at vi ventet til litt utpå nyåret, dersom det gikk bra for meg, da de hadde veldig mye å gjøre. Og det er helt fair. Nå er ikke “skaden” rettet enda - men jeg føler meg trygg på ut fra den gode behandlingen jeg fikk at det blir bra.

Ellers. De er sinnsykt fine de trykkene! Og langt større (jeg visste jo målene, men når jeg fikk de opplevdes de enda større enn målene tilsa) med langt tyngre rammer enn jeg trodde når jeg bestilte de. Så prisen på 30k per stykk i dagens marked var et røverkjøp tenker jeg. Det er massive rammer, mye MW-spacere, ArtGlass, Stort trykk i lite opplag, tilkjørt med bil også videre. For en veldig god pris.

Jeg er fornøyd. Men forstår at trådstarter basert på bildene ikke nødvendigvis er like fornøyd. Jeg hadde ikke returnert de på tross av det jeg ser av skader, men forstår at man kan ha et annet syn på det. Returneres de blir de helt sikkert solgt raskt igjen av galleriet.

1 Like

Takker for alle svar folkens! :slight_smile:
Veldig fint å høre litt hva andre mener.

Personlig hadde jeg ikke beholdt dette til 50.000 da jeg mener skadene er for store, noe jeg hadde irritert meg over. Kan godt være jeg er pirkete, men jeg liker at bildene jeg har er mint, og at jeg ikke skal ha noen problemer med å selge dem i etterkant pga skader.

Det at jeg selv har Levitate levert fra samme galleri, uten disse feilene, gjør at jeg ikke ville godtatt dette.
Helt sikker på at galleriet ikke vil ha noen problemer med å selge bildet videre, og fint at de tilbyr penger tilbake. Uansett syns jeg det er kritikkverdig at de mener disse manglene er normale.

Jeg kommer til å sende link fra denne tråden til min kamerat, slik at han kan ta en vurdering selv.

Takk for mange gode tilbakemeldinger :slight_smile:

8 Likes

Det at trykkene er limt til bakplaten er ikke nødvendig. Gode innramminger er reversible, og det ser det ikke ut til at disse er. På så dyre verk synes jeg det er et dårlig valg. Ser egentlig på det som et større problem enn at de har litt håndteringsmerker.

7 Likes

Ser flere skriver at de er limt… ingen trykk er LIMT, det er benyttet dobbeltsidig tape mellom trykk og sveveplaten. Vel og merke i flere «etasjer» fra topp til bunn…