Svindeltråden! 🤬

Oppretter denne tråden hvor vi kan dele med hverandre erfaringer i forhold til svindel, svindelforsøk eller nære på opplevelser.

4 Likes

Crescenzo Mazza - Italia (eBay: Crex69) :exclamation:

Facebook:
image

Ebay:


Lang historie kort så solgte vedkommende et trykk i perfekt tilstand. Men i virkeligheten hadde trykket med mange tydelige krakeleringer.
Kjøpte via eBay. Tok saken til eBay/PayPal, men vant ikke frem.
Vedkommende løy og sa han ikke kjente til skadene, og når eg konfronterte han med at man kunne jo faktisk se krakeleringene på bildet han selv brukte i eBay-annonsen hans (når man viste hvor man skulle lete) så var de tydelige der også.
Tok direkte kontakt, men vedkommende blånektet å erstatte osv,

Han er nok ikke en svindler i den forstand, men å lyve, benekte og stå på sitt uten noe hold i virkeligheten, det har han iallefall ingenting imot.
Anbefaler å holde seg langt unna slike personer.
Når man handler kunst (eller hva som helst), så “kjøp selgeren”. Det er mitt beste tips :slight_smile:

Dette er heldigvis en av de få “kjipe” situasjonene eg har hatt eller opplevd.

2 Likes

Har denne uka vært i himmelriket i den tro at jeg hadde lykkes å finne pejac - sepukku Oil and acrylic on canvas. I siste stund begynte det virkelig å skurre så godt jeg er litt uredd.

Noen måneder tilbake Googlet jeg pejac sepukku for sale og fikk søkeresultater opp med en link til marcel katz art/myartplug hvor jeg longshottet på et gammelt salg og sendte en inquier.
Fikk svar denne uken fra det jeg trodde var de:

Så ut som en reklamemail men allikevel svarte jeg med spørsmål om de har verket fremdeles og fikk svar:

Prisen var ok, vi kjører videre med formaliteter:

Fortsettes… blir langt innlegg detta :rofl:

4 Likes

Men ble veldig bekymret av de bildene så jeg spør igjen:

Og han svarer til dette ny svada, MEN med noe jeg kan sjekke opp i!

Han skriver her at de er medlem av ADAA. Så jeg sjekker medlemsregisteret dems og finner ikke noen theartplug, marcel katz eller lignende hos de. Så jeg ringer de og en hyggelig dame bekrefter at de ikke engang har hørt om disse galleriene. Hun sier at jeg bør calle de out på dette og be om forklaring:

Denne mailen svarte de aldri på gitt og døde på seg :rofl:

Men etter å ha lagt merke til navnet på invoicen så ser jeg at den heter Taglialatella osv og det er jo et kjent galleri statene så jeg ringer med Miami avdelingen dems og han har ingen kjennskap til dette heller. Sender han tråden og invoicen hvorpå han legger merke til noe spesielt:

Fortsettes…

4 Likes

Her gir svindlerne opp, og må innse at drømmen om en original sepukku går i knas…

Men jeg har snakket med Marcel Katz i natt og han tok dette meget alvorlig og har desverre vært brukt tidligere også, han kobler FBI på saken igjen. Sannsynligvis har de hacket theartplug.org og mailer utifra det domenet. Marcel katz art , the artplug og theartplugcommunity, taglialatella galleries er alle uskyldige parter i dette.

Close call!

6 Likes

Til og med jobbet det en som het Bryce hos Marcel katz…

1 Like

Takk for denne utfyllende forklaringen og eksempel på hvordan svindlere aktivt kan gå frem for å lure til seg penger i nisjemarkeder! Veldig fin informasjon og ha - takk :slight_smile:

7 Likes

Takk! Ville dele så mye som mulig av dette egentlig ganske bra orkestrerte svindelforsøket… hadde de hatt flere fotoer av det faktiske verket så hadde jeg nok vært ganske mye fattigere nå. Be careful :blush:

8 Likes

Takk for utfyllende informasjon!

Du nevnte noe interessant på slutten her angående domener som fikk meg til å tenke på en annen svindel jeg hørte om tidligere i år. Svindlerne i den saken fikk dessverre pengene sine :frowning:

Du skriver at David legger merke til .org istedenfor .com

Så vidt jeg kan se finnes ikke theartplug.org.

Hvilke domene sendte svindleren fra? Og hvilke domene er det ekte fra art plug?

EDIT: Ser nå at de må være artplug.com og artplug.org du refererer til.
Artplug.com (ekte)
Creation Date: 2014-04-17

Artplug.org (svindel)
Creation Date: 2021-10-17

Tipper svindlerne her har benyttet “e-mail hijacking”. Typisk da er at de først hacker e-post til artplug.com eller din e-post. Deretter følger de kommunikasjonen frem og tilbake i en periode før de registrer et nytt domene som ligner på det ekte for så å bryte inn i mail-tråden og få “offeret” til å overføre penger.

6 Likes

Hei… den ekte theartplug bruker .com adresse. Legger ved en screenshot hvor det kommer frem adressen svindlerne sendte fra:

Jeg spurte Marcel Katz hvorvidt de også hadde kjøpt/eide .org adressen men det visste han ikke, men skulle sjekke opp. Mine i-t kunnskaper er ikke helt uptodate, men vil tro at svindlerne da kontrollerer .org og har mailer via webhotell der? Kan ikke nok om det, men skulle tro det var mulig?

3 Likes

Til edit: Ja, her har du nok rett i det du har klart finne ut! Takk! :blush: scary stuff!

1 Like

Du har nok rett i at svindlerne styrer .org domenet. Ref. min edit over.

  1. Jeg ville stoppet all kommunikasjon mot det domenet.

  2. Videre ville jeg forsikret skyld endret passord på din e-post tjeneste. Slå på to-faktor autentisering hvis du kan. Sannsynligheten for at det er ekte artplug sin ekte e-post som er hacket er nok mye større enn at det er din, men “better safe than sorry”.

  3. Gi beskjed til den ekte artplug (.com) og oppfordre de til å endre passord/slå på to-faktor. På en eller annen måte har svindlerne fått tak i mail hitorikken mellom dere, sannsynligheten er stor for at det er i deres ende.

Ellers vil jeg si du har gjort alt rett, veldig bra at du stilte spørsmål når du ble skeptisk og at du begynte å ringe rundt å sjekke! Det ble ikke gjort i tilfellet jeg hørte om tidligere i år!

Til alle andre, bruk sunn skepsis! Sjekk gjerne domenet hvis man er usikker. Det kan man f.eks gjøre på domene.shop. Søk opp domenet som sender deg e-post og trykk på eierinfo. Hvis creation date er veldig nylig så trekk i nødbremsen!

5 Likes

De sender første mail 24.10, rimelig close opptil da de opprettet .org…

Kan tyde på at det er artplug som er hakket?
Det er flere måneder siden jeg sendte inquier?

2 Likes

Takk for info! Skal følge alle dine råd med to faktor/nytt passord osv.

Kan jeg spørre - tror du den invoicen de sendte brått Kan inneholde keylogger El lign?

Hva da når jeg allerede har åpnet/lagret fila?

1 Like

PDF-filen kan jo potensiellt inneholde skadevare, men hvis jeg skal tippe så gjør den ikke det. Svindlerne her er jo åpenbart ute etter å skape tillit og at du skal overføre penger til deres bankkonto med informasjonen fra vedlegget.

Hvis du da hadde/har antivirus på enheten din som hadde detektert skadevare ville du naturligvis blitt skeptisk til å overføre penger til noen som har sendt deg skadevare.

1 Like

Når jeg tenker etter så burde jeg skjønt det ettersom jeg var på bånn av Internett under sepukku jakten tidligere i år :rofl::rofl: At det var penetrering av innboksen til theartplug som foregikk var kanskje litt mer overraskende :rofl:

1 Like

Dette var skremmende. Har vært i dialog med Marcel flere ganger. Fikk ham anbefalt at tidligere art director for Christies. Så han er uten tvil hel ved. Selv om han kanskje er litt vel mye “Miami” :joy:

2 Likes

@Fingercut bare send meg en DM hvis du trenger direktenummeret til Marcel. Har du ikke allerede fått det får du nok en invite til en av hans insane Miami fester som takk :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Hehe, joda jeg har nr hans, og du har helt rett selvsagt - han er litt væl Miami ja​:rofl::rofl::rofl:

1 Like

Jeg ble svindlet for noen år tilbake av en som kalte seg for Richart da silva Gjertsen, solgte med ett falskt dolk shrink trykk.

4 Likes