TheHashMasks - 16384 unike digitale motiver distribuert via kryptovaluta

Hvorfor skal et digitalt kunstverk av en ukjent kunstner koste så mye? Det kan vel produseres evig med verk digitalt på samme måte som det fysiske?

Dette er mer valutaspekulasjon enn kunst - derav prisene. Sikkert gode penger å tjene, men kunstneren og kunsten fremstår som irrelevant.

3 Likes

I tillegg til at mange som sitter på store verdier i krypto har fått disse verdiene litt i fanget og har av den grunn veldig høy risikovilje (les: ikke så redd for å tape på papiret store verdier fordi de selv har betalt nær null)

3 Likes

På lik linje med at 80% av kunsten din kommer til å være verdiløs om 30 år som du kan sette ut på gaten hvor ingen vil ha det , så er Hashmask et tidlig NFT prosjekt som rir litt på bølgen. Når det dukker nye NTF prosjekt som har patent, kontrakt eller avtale som er knyttet til token, så åpner det opp store muligheter for kunst. Om det er andel eller enerett til et motiv eller kunstverk som du kan distribuerer, vise eller har rettigheter til, så åpner dette nye muligheter for kunst og hvor kunstner faktisk kan få andel av salg ved andrehåndsmarkedet.

Joda, økonomien er selvsagt en sentral ting, og for mange sikkert mer viktig enn selve kunsten. Og det er utvilsomt penger å tjene i dette markedet. Men for meg er det emosjonelle aspektet ved kunsten verdt mer enn pengeverdien. Et fysisk maleri, en skulptur, en kunstners hånd - vil i mine øyne alltid overgå (rent kunstnerisk) en digital utskrift eller 3d-print.

Jeg ser verdien i teknologien, men jeg klarer bare ikke å se sjarmen.

2 Likes

En annen ting er at dette kan være positivt for kunstneren, da de har mulighet til å sette en andel av salg som alltid går tilbake til de i smartkontrakten som generes når de “minter” et kunstverk.

Tror også flere og flere gjør som Mike Winkelmann, at de selger en fysisk ting som viser digital kunst. Kanskje flere og flere vil ha Samsung “the frame” eller lignende i fremtiden. Digitale billedrammer.

Forsovet enig at det aller meste av kunst kommer til å være verdt ingenting, men kan trøste meg med at om det ikke er verdt noe kan det henge på veggen.

Det at kunst blir dyrt er som regel knyttet sammen med at kunstneren er viktig. Det vises frem gode steder. Store museer og/eller samlere kjøper. Dette inneholder ingen av delene? For meg ligner dette mer på å kjøpe en aksje. Kunsten er ingenting verdt.

4 Likes

Det jeg ser nytten av er at kunstnere lager et fysisk produkt, men at COA er digital. Bruk av kryptoteknologi for å bekrefte at verket er ekte og hvem som står som eier. Ved skifte av eier så kan krypto brukes som bekreftelse på skifte og nytt eierskap, evt. at kryptoen kan også brukes for å betale for verket ved eierskifte?

Føles litt som dotcom-boblen, internett var i sin spede begynnelse, folk forstod ikke helt nytten av teknologien og “verdiløse selskaper” ble priset enormt på børs, før det hele kollapset…

4 Likes

Satt i hypotetisk perspektiv, så om du kjøper et trykk av Pøbel og betaler HMP i NOK, så har du begrensninger. Om du kjøper et trykk av Pøbel og betaler HMP i NTF, så har du muligheter. Si denne Token inneholder et digitalt sertifikat du kan reprodusere et ødelagt trykk i serienummer, du kan bruke det digitalt i framtiden på TV eller VR i 2031 blablabla. Som sagt så er NTF i startfasen og i framtiden bør det være mulig å knytte en digital kontrakt som token til et fysisk motiv eller verk som du har kjøpt andel eierskap til et verk som kan havne på auksjon. Er 95% av verdien av et trykk i kunstnerens signatur eller trykkeriets fortjeneste? NTF er ganske omfattende og har nok et større marked innen gaming og collectors… Og det er ikke selvfølge om at det er eth eller crypto som er framtiden, men ser sånn ut…

De skrives at NFT er umulig å forfalske. Det er en blokkjede kode som følger et digitalt, eller et fysisk produkt.

Hva hvis det fysiske produktet blir ødelagt og du kun sitter igjen med koden? Da vil kanskje noen bli fristet til å lage en kopi og selge den videre med koden.

Det samme med digitale produkt. Kanskje du roter bort den originale fila og kun sitter på koden som sikrer ekthet. Det er kanskje umulig å få en ny fra kunstneren og det lages isteden en kopi.

Noen her som eier en NFT og ser hvordan koden er linket opp mot selve produktet?