Toll på kunst

Noen som vet om det er toll/mva på trykkene fra grafitti prints? Og må dette eventuelt betales når man henter ut pakken på posten, eller kan det komme en regning i posten etterhvert?

Noen som vet? :slight_smile:

Om det skal belastes moms på kjøp av kunst fra utlandet avhenger av om det defineres som kunst gjennom merverdiavgiftsforskriften. Varer definert som kunst er fritatt merverdiavgift. Det er heller ingen toll på kunst.

§ 1-3-2.Kunstverk

(1) Med kunstverk menes originale

a) malerier, tegninger, kollasjer og lignende todimensjonale kunstverk, herunder blandete teknikker

b) grafiske arbeider, herunder stikk, trykk, litografi, mv., signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 300 stk.

c) skulpturer, relieffer, installasjoner og andre tredimensjonale kunstverk av et hvert slag og utført i et hvert materiale

d) billedtepper, billedvev og annen tekstilkunst

e) kunstneriske fotografier.

Det er en søkefunksjon på forumet og mange tidligere tråder rundt temaet.
Problemet mange får er når speditør (posten, dhl etc.), som foretar fortollingen av varen på vegne av tollvesenet, tolker innholdet i pakken eller lovteksten annerledes enn det som er korrekt.
Det kan ofte lønne seg å forhåndsvarsle speditør om at det kommer en forsendelse som er fritatt moms på forhånd for å unngå dette, uten at dette gir noen form for garanti.

1 Like

Tusen takk for svar :slight_smile:

2 Likes

Noen som har nylig erfaring med eller peiling på hvordan toll og moms fungerer hvis man kjøper et signert kunsttrykk over Ebay i oppslag under 300 stk? Feks av Martin Whatson eller RoamCouch. Vil det da være moms på 25% av totalprisen man betaler + tollsats?

1 Like

Legger ikke eBay det automatisk til for tiden? At man betaler det direkte til eBay når man kjøper en vare for så å slippe å betale det når det kommer inn til Norge? Det har skjedd med de siste varene jeg har kjøpt over eBay, men usikker på om det samme gjelder kunst. Det skal jo i teorien gjelde mtp at kunstverket ikke er kjøpt direkte fra kunstner/galleri som representerer kunstneren om jeg ikke husker feil.

1 Like

Dette er problemet med eBay løsningen. @tagmed

De klarer ikke å skille mellom ordinære varer og kunst kjøpt fra alle andre enn kunstneren, som kun har 20% av MVA grunnlaget, mao kun 5% mva istedenfor 25% mva.

2 Likes

Ja, var det jeg trodde. Det er irriterende. Det er vel vanskelig å få tilbake det man har betalt for mye fra Ebay?

Mulig å søke refusjon via Skatteetaten / altinn, men det er ett herk! Nesten enklere å be selger endre annonsen til en «bok». Da forsvinner mva, litt usikker på om posten plukker det opp og korrigerer.

1 Like

eBay legger kun til automatisk på varer under 3000NOK.

eBay legger automatisk til mva på alle varer! Bortsett fra bøker, frimerker og noen andre særprodukter

Jeg har samme problem med Saatchi (verdens største online galleri). De legger automatisk på mva, selv om det er original kunst (i dette tilfellet akryl på lerret). Spørsmålet er om det å kjøpe fra Saatchi kan tolkes som å kjøpe direkte fra kunstner eller kunstners mellommann? Jeg kan ikke forså annet enn at kjøpet må defineres enten som direkte fra kunstner (det er kunstneren selv som fysisk sitter med verket og pakker/sender det) eller at Saatchi kan defineres som mellomman.

Jeg har tatt kontakt med Saatchi og først fikk jeg bare til svar at de bruker en shipping kalkulator som ikke tar feil… Men etter litt frem og tilbake skulle de se på det. Jeg venter fortsatt på svar…

Problemet er vel at det er vanskelig for disse shipping kalkulatorene å vite om kunsten som selges kann defineres som kunst i forhold til norske tollregler. Da må kalkulatoren vite hvorvidt det er en orginal eller et trykk med et opplag på under 300 stk.

Om man ønsker å få refundert mva som er betalt direkte fra selger i utlandet, er det vanskligere enn når det er tolletaten som selv har tatt toll på noe de ikke skal ta mva av? Jeg har flere ganger fått tilbakebetalt penger fra tolletaten uten større problemer.

1 Like

Da har jeg endelig fått svar fra www.saatchi.com (verdens største online galleri) og de kommer IKKE til å ta bort toll på originalkunst sendt til Norge (kjøpt og sendt fra kunstner med Saatchi som mellomledd). I mitt hode er dette feil… men forklar meg det gjerne om jeg tar feil.

Selv om jeg har sendt over norske tollregler på engelsk påstår de fortsatt at de har rett og jeg har feil. Velger jeg derimot en svensk adresse blir det ingen ekstra tollkostnader… Ganske utrolig at et så stort galleri som selger 80% originalkunst leggerseg på en slik linje. STAY AWAY!

1 Like

Men er dette norsk mva eller utenlandsk mva?

Sattchi greier utrolig nok ikke en gang å svare meg på hva de tar toll for…MEN jeg plottet innen svensk adresse og fikk da ingen eksta toll kostnader lagt på totalbeløpet. Så jeg tror dette må være norsk.

Kunstverket var akryl på canvas av en Spansk kunstner, og det skulle blitt sendt fra Spania til Norge. Jeg endte opp med å kjøpe det til en mye bedre pris direkte fra kunstner!

2 Likes

Jeg får beskjed fra posten at jeg må betale 299,-tollbehandlingsgebyr. Jeg har aldri blitt påkrevd det før når jeg kjøper direkte fra kunstner og lavt opplag. Stemmer dette?

1 Like

Ja, de krever betalt for jobben de utfører ved fortolling. Satsene er forskjellige hos de forskjellige speditørene.

Jeg utfordret Posten på et 1250,- avgiftskrav sist måned, og etter to dager frafalt alle krav… tok kontakt via posten.no chat (personlig assistanse)

Jeg er nokså sikker på at det er toll på kunst.

Når jeg sender mine ting til Norge faller det inn under “egenimport for kunst”.

En gang endte en stakkar kar å stå på Svinesund i 5 timer for å fikse de riktige dokumentene, siden jeg selv ikke satt i bilen med bildene.

Så ja - det kan nok fort bli moms på det.

Du kan f.eks ringe tollen og spørre. De er veldig hyggelige.

Skrivefeil? Jeg antar du mener at du aldri betaler mva ved import av egen kunst!

Nolevande kunstnarar kan importere eigne originale kunstverk avgiftsfritt. Fritaket gjeld også ved bruk av mellommann dersom importen skjer i kunstnarens namn

4 Likes

Ja. Dvs - når jeg sender bilder til gallerier i Norge går det under dette, og er da fritatt mva.
Så ved et rent kunstkjøp fra utlandet blir det nok fort mva på det.

Noen ganger skjer det jo nokså kreative ting på tollen dog. Var en kunstner som laget en lysinnstallasjon som ble sendt til Norge og skulle stilles ut, og hvor tollerne hevnet at dette ikke var kunst, men lamper, så det ble moms :see_no_evil:

1 Like