Trykk merket PP

Spørsmål: hva er et PP trykk? er det samme som AP? det står pp* og er undertegnet av kunstneren. Er det stort opplag på slikt? MVH Vagder

Her er ett svar:
PP = Printer’s Proof
A printer’s proof is a print that is outside of a regular limited edition that is the property of the master printer. Printer’s proofs are produced for the printer’s consideration and approval.

A Printer’s proof is one of a small number of first prints made - usually 10 or less, so it’s worth more than one of the limited edition prints.

3 Likes

Flott, tusen takk for svar. MVH Vagder

Her er ett annet svar:
Printers proof in street art is just another way to milk more money out of every popular image.Printer proofs in street art seldom (read never) ends up in the hands of the printer.

3 Likes

Og - for og legge til det som allerede har blitt skrevet. Det er et test trykk for å se at trykksteinen/flaten etc. funker som den skal, og da utført av den som trykker/printer. Altså en Printers Proof som navnet tilsier.
AP = Artist Proof er ofte test trykk underveis i produksjonen av steinen etc, som kunstneren gjør for å se hvordan det blir.

1 Like

Takk for alle svar.

Grunnen til at jeg lurte er at jeg fikk et tilbud om vedlagt bilde og jeg visste ikke hva PP stod for.

John Doe lager vel trykkene sine selv etter det jeg har forstått.

Synes denne kobber versjonen kunne passet på veggen min så jeg har slått til:-)

MVH
Vagder