Trykklansering: AFK - Excellent

Nytt trykk fra AFK

Excellent (gray)
Produksjonsår: 2020
6 lags silketrykk på Somerset satin white- 300gms - torn edge
Størrelse: 56x76 cm (papir) / 46x66cm (trykk)
Opplag: 120
Signert og nummerert av kunstner.
Sertifikat (COA)
Pris: 3000 kr + 5% BKH


Excellent (purple)
Produksjonsår: 2020
7 lags silketrykk på Somerset satin white- 300gms - torn edge
Størrelse: 56x76 cm (papir) / 46x66cm (trykk)
Opplag: 80
Signert og nummerert av kunstner.
Sertifikat (COA)
Pris: 4000 kr + 5% BKH


Excellent HF
Produksjonsår: 2020
7 lags silketrykk på Somerset satin white- 300gms - torn edge - Handfinished
Størrelse: 56x76 cm (papir) / 46x66cm (trykk)
Opplag: 16
Signert og nummerert av kunstner.
Sertifikat (COA)
Pris: 6000 kr + 5% BKH


SALGSSTART
Tirsdag 24. november 2020 kl. 12:00
Tilgjengelig på www.gategalleriet.no og www.afkstreetart.com


Sitat fra AFK:

What is a human in the digital age? What are you worth? What are our children worth?

The digital age gave rise to sophisticated technology that has evolved faster than our ability to regulate it. It is now an integral part of our everyday lives and in many ways, enhances the human experience, but beneath many a bedazzling interfaces is an architecture engineered for our ignorance.

Most of us are aware of the metadata we provide about ourselves when we “Accept” those terms and conditions, but how many reflect over the use of this data and the epistemic inequality it creates on a global scale. Cambridge Analytica scandal was a wakeup call for many, yet this practice is the new norm. The capture of our information often bypasses our very awareness, allowing machine learning algorithms to know more about us than we realize. With enough information, they know us better than we know ourselves and with access to our psychological profiles, Surveillance Capitalists (companies that trade in “human behavioural predictions”) can use subtle and subliminal cues, rewards and punishments to influence our behaviour without us even realising it.

In the words of Shoshana Zuboff, Harvard Business School Professor and author of “The Age of Surveillance Capitalism”, – “Unequal knowledge about us produces unequal power over us”

My main intention with these pieces was to create a feeling of discomfort in the observer; an understanding that the trading in human experiences is not ok and needs addressing before we allow it to eat away at our personal sovereignty, privacy and democracy.

Not all is bleak though. Awareness is the first step to change. The blindfold has been removed and hope lies in a clear vision of the future we want for ourselves and our children. We just need to decide if we are worth more than mere stock for profit, and if so, let it be known.

27 Likes

Klasse!

1 Like

Ikke dum denne👍

1 Like

Etter å ha lest teksten er det jo litt artig at trykket blir pushet i en engagement bait algoritme som spammer feeden min… Ganske irriterende faktisk. Folk gjør seg til hodeløse høns for å få tak i dette trykket uten å måtte betale.

Hvordan er purple-fargen samnenlignet med hug the world blue edition?

Hæh?

:crossed_fingers:

1 Like

@Virus, Pinkerton referer nok på Gategalleriets “Giveaway” på facebook :wink:

2 Likes

Omtrent alle trykk har giveaways på some, så ingenting spesielt akkurat med det.

Helt riktig. Ingenting spesielt med det. Har jeg vel ikke sagt heller. What is a human in the digital age spør han? Vel i dette tilfelle er det pr.nå 672stk. frivillige som har latt seg bli en mennesklig reklameplakat og samtidig dratt med seg 672 ufrivillige. Så kan vi gange dette opp når algoritmen sprer dette til alle felles kontaker. Om det er et trykk fra AFK eller en pose bamsemums fra Nidar spiller ingen rolle.

4 Likes

Ja for algoritmer finnes jo nesten ikke andre steder der folk flest ferdes digitalt.

Om man ikke har sett «The Great Hack» på Netflix så kan den sterkt anbefales. Skjønner hva Pinkerton snakker om. Den underliggende ironien rundt en giveaway på Facebook av dette printet, som kommer opp i egen freed «hele tiden». Kjenner selv enkelte ganger på irritasjon når jeg får reklame fra ulike produkter på Instagram/Facebook, som kommer opp fordi jeg har søkt på lignende produkter i nettleseren tidligere samme dag.

Tror du bør slette internetten din om du blir provosert av sånt. Det har kommet for å bli :slight_smile:

1 Like

Det er jeg fullstendig klar over, har likevel lov til å irritere meg over at det finnes algoritmer som kan brukes til å danne en psykologisk profil basert på hvert enkelt individ. Og som kan brukes mot hvert enkelt individ i valgkampanjer ol. Er vel derfor jeg liker dette printet så godt. Det representerer etter min mening et av de største globale samfunnsproblemene i moderne tid. Den bergenske kunstneren Bliss har også et veldig aktuelt print som omhandler litt det samme temaet

1 Like

Slitsomt det må være å gå rundt å irritere seg over ting. Bortkastet energi :joy: Men for all del, bruk tiden din på det :partying_face:

Eller man kan snu på det å si hvor enkelt det må være å gå gjennom livet å godta at ting er som de er, uten å være kritisk til det som egentlig ikke er greit😊 det er ingen svakhet å bry seg, ei heller å stille kritiske spørsmål. Skal heller bruke litt ekstra energi på å skrike ekstra høyt i stedet for å bare godta blindt👍 Godt vi mennesker er forskjellig, ha en fortsatt fin helg😄

5 Likes

Klarer godt å filtrere det ene fra det andre uten å bli irritert av den grunn :ok_hand:t2: God helg :partying_face:

1 Like

Kul film, regner med du vet du kan fint kan slippe å få målrettet reklame og bruke verktøy som hindrer logging, men det er litt mer hassle enn å bruke standard chrome etc.

1 Like

Om du går inn på innstillingene til FB under «personvern» kan du fjerne muligheten for at FB skal spore dine bevegelser på nett. På den måten vil du ikke få opp masse reklame om f.eks nye airpods om du har søkt om dette på nettet🤓

1 Like

Bare for å oppklare:
Først, takk til de av dere som informerer om løsninger på «problemet». Det handler fra min side ikke om mine eller noen andre sine innstillinger på nettleser/Facebook ol. Det handler om at man aktivt selv må inn å forhindre at ulike selskaper utnytter informasjon om hver enkelt og tilpasser reklame etter hva den enkelte velger å se på av produkter, samt hva man reagerer på av likerklikk. Det som «irriterer» er at det er sosialt akseptert at det er sånn. Og irritere blir feil ord, jeg ser det nå. Det er mer bekymringsverdig enn irriterende, mente vel bare at jeg kan kjenne meg igjen i irritasjon.

For det andre, det irriterer/bekymrer meg ikke på noen som helst måte nok til at jeg ikke fungerer i som menneske. Jeg mister ingen nattesøvn over dette, men stiller meg kritisk til aksepten i samfunnet. Som igjen gjør at jeg liker AFK sitt nye trykk veldig godt og kunne tenke meg å ha det i egen stue. Det er utrykk av denne typen som gir meg mest og engasjerer nok til at jeg kommenterer her inne.

For det tredje: jeg kommenterte fordi det var tydelig for meg at enkelte ikke forstod eller ønsket å forstå hva Pinkerton formidlet. Etter de herskerteknikker som blir brukt i mot en om en har andre meninger enn hva janteloven tillater, tror jeg det blir lenge til neste gang jeg gjør det igjen. Leksen er lært​:joy::+1:

Ser frem til release og krysser fingrene for å få en lilla​:crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers:

5 Likes