Urban kunstauksjon - 10 - 22. november 2021 - Blomqvist + Kunstveggen

Beste prisen foreløpig på auksjonen ?

5 Likes

Beste som i at denne fortsatt er veldig rimelig?

1 Like

En skikkelig original klassiker fra Dolk til en veldig fin pris

5 Likes

Helt enig,
Bare det ikke dukker 6 grønne og 6 blå nå dolk-22

Skal ikke putte hodet på blokka, men sånn jeg kjenner Dolk så finnes det en «edisjon» av malerier der hver er unik (evt alle er like).

1 Like

Den der er en av mine favoritter blant det som selges på auksjonen.

4 Likes

Ser at det er rolig på budfronten for de aller fleste objekter (har ikke gått igjennom alt seff), men jeg tror som flere at budgiverne ligger som gjedden i sivet og venter på å slå til i rett tidspunkt. Det som er spennende å se er om det er for mange objekter ute samtidig som henvender seg til samme kjøpegruppe og dermed vanner ut interessen. Time will tell.

6 Likes

Det blir spennende å se i morgen. Jeg registrerer at mange originaler og dyre verk er uten bud. Det har vel alltid vært en utfordring med prising og annenhåndsomsetning av disse, sammenlignet med trykk. Kanskje fordi det blir for dyrt for vanlige folk. Om noen profesjonelle aktører ønsker å bygge opp en gatekunstsamling i Norge, så kan det være gunstig å støvsuge denne auksjonen og sikre seg mange verk til minstepris i morgen. Tviler på at det blir mange budkamper på verk over 50k. Om f. eks. Ako Foundation er på her, så kan de fylle opp kunstsiloen i Kristiansand, tilnærmet uten konkurranse.

3 Likes

Offentlige instanser er som regel lite interessert i gatekunst. Det er som er det absurde. Det finnes altså to forskjellige kunstverden. Du har kunst og så har du kunst. “Skikkelig kunst” har rett stamtavle og CV. Du må ha utdanning og gått igjennom de rette kanaler. Den folkelige kunsten derimot blir derimot fort uglesett og sett på som en konkurrent til den stuerene kunsten. Det er et paradoks da kunst i utgangspunktet er en beskrivelse/speilbilde av samfunnet utfra det tidspunktet det ble laget, men det finnes definitivt krefter som ønsker å styre hva som er rett og galt.

10 Likes

Fortsatt litt tidlig å si, men jeg lurer på om det blir litt overload for folk her. Det kan være det er gjedde taktikken som slår inn helt på slutten… men hadde faktisk trodd det skulle være litt mer bevegelse her enn det har vært så langt :slight_smile:

Jeg tror du har et poeng. Det kan tenkes at samme person er int I flere dolk verk, eller flere av pøbel f eks. Nærliggende å tro mtp ens smak. Da kan det fort bli tøft å henge med på bud og snipere på flere verk på samme tidspunkt. Kanskje noe man kan tenke over og ha med i evaluering av auksjonen i etterkant, for de som gjennomfører dette fantastiske initiativet:)

3 Likes

Prissettingen virker litt random også, så det tyder vel på at man har hatt mye jobb med å tilfredstille eierne av verken her. Er det ikke to identiske Pøbel verk der som er prissatt med 10K i forskjell? Å betale 62,5K for en liten lofoten med tydelige fettmerker vil jeg mene er for spesielt interesserte. Men for all del, Blomqvist er gode på å heve prisene, så det blir spennende å se. Dolk selvportrett er vel det største scoopet der inne, enn så lenge.

3 Likes

Hvilket er Dolk selvportrett?

2 Likes

Det er det som kalles “Painter” inne på auksjonen, som er et selvportrett av Dolk.

2 Likes

Prisforskjellen på de to Lofoten kommer av at det ene har noen håndteringsmerker i arket. Såvidt meg bekjent er det ingen problemer med det andre.

2 Likes

Ok, ser nå at det står at det ene har knekker/merker. Men det andre ser også ut til å ha merker - med mindre bildene er byttet om. Uansett - blir spennende å se hva markedet er villig til å betale, har blitt overrasket før.

Pobel

3 Likes

Ved spørsmål rundt tilstanden er det best å kontakte Blomqvist direkte, de sitter med verkene i umiddelbar nærhet og kan beskrive og ta bilder etter hva man lurer på.

2 Likes

Kundeoppfølgingen fra Blomqvist har vært veldig god. Fått oversendt detaljbilder og info som forespurt med kort responstid.
Men jeg undrer meg på hvorfor ikke denne infoen (og flere bilder av verkene) ikke bare har blitt lagt ut på auksjonssiden? Ville spart dem for masse ekstraarbeid, samt senket terskelen for dem som ikke liker å mase og spør så mye.

3 Likes

Supert med konstruktive tilbakemeldinger. Det tar vi med oss videre!

1 Like

Jeg er enig med deg. Det virker som dette er en auksjon som godt tilrettelagt for selgerne mens det er langt mellom gode kjøp hvis man er på kjøpersiden.

9 Likes