Kan det også være at folk er blitt litt varsom med bruk av sparepengene sine? Renten skal opp, jævelig dyr strøm og varer blir dyrere. Mulig flere holder litt på pengene.
Ja, timingen var fryktelig dårlig.
Folk flest trenger mat, energi, bosted og transport.
Kunst kommer lenger nede på Maslows behovspyramide.
Det positive er at det blir mer kunst for kjøpere.
Selgerne klarer seg alltid, da kostpris normalt ligger under salgspris, selv i et labert marked.
Høy inflasjon og lønnstillegg som ikke dekker inn dette, gir kjøpers marked.
100% Enig med deg @Toris64 at det er kjøpers marked.
Det er en unik sjanse nå til og skaffe mange unike verk til reduserte priser.
That’s not really born out by the market or the data on other collectables at Blomqvist, Grev Wedels Plass or Christiania who have all had great sales. I think it’s more that the eco system in Norway for Urban Art has been flooded and people think the market is a lot bigger than it is. A huge amount of early urban art collectors have transitioned to contemporary, even this sale had the likes of Gavin Turk, Eddie Martinez and Oli Epp. New buyers are just buying what they like, the difference between a Dolk, DotDotDot and Joy is becoming a little meaningless. Probably a safer bet to look at Ida Eckblad, Trude Viken etc. than picking up bargain basement stencil art.
Also the buyer group above 30k in Norway related to street art is not big compared to other markets
Absolutely agree. There’s a mid-range between affordable 2-7k and 30k-50k that’s the difference between a foreign holiday or staying home to stare at your secondary market Sandra Chevrier print this July.
Mye grei synsing og anekdoter.
Men, er det noen som har gode studier eller undersøkelser som validerer påstandene?
Eventuelt relevant og reliabel statistikk eller cases som kan underbygge utsagnene?
![]()
Most art deals are done privately, the market is not on a downlow as far as I am concerned, paid twice the price for a Pejac piece not a month ago. Just because people are getting fed up with tagged animals and Whatnot(pun intended) doesnt mean its a depression going on ![]()
Hvordan er klokkemarkedet?
Han her dekker det vel greit for hype-modellene. Ikke den samme utviklingen for vintage…
Hvor lang tid vil det ta før verkene begynner å sendes per post (for de det gjelder)?![]()
La meg høre med de!
Svaret jeg fikk
Hei! Det er jeg veldig usikker på da jeg ikke jobber med forsendelse. Det pleier å gå ganske kjapt, men tror de har veldig mye å gjøre akkurat nå.
Be dem å kontakte forsendelse@blomqvist.no
I morgen dukker det opp fem verk fra forrige auksjon hos Blomqvist som ikke ble solgt ved siste auksjon. De vil ha auksjonsslutt 1. Juni.
It’s back up…one of the finest portraits IMO, biased or not ![]()
Martin Whatson
Untitled Portrait 2017
121 x 90
https://www.blomqvist.no/nettauksjon/nettobjekt/AL/Maleri/425766
I morgen blir ytterligere 4 verk lagt ut igjen for salg hos Blomqvist ![]()
Avsluttes i morgen kveld denne her!
Passet veldig fint inn!
Men hvem er Frida, og hvor er hagen hennes? ![]()