Urban og contemporary kunstauksjon: Blomqvist x Kunstveggen III - 15 - 27. november 2022

Er det ikke standard prosedyre for auksjonshus å legge prisestimat lavere enn markedspris for å lokke til seg flere budgivere? Det er i hvert fall min erfaring med Tate.

4 Likes

Jo det er ikke uvanlig, men salgspris bør minimum tilsvare vanlig markedspris. Ihvertfall for brorparten av lottene. Derfor er engasjementet til Blomqvist så viktig. De har jo en fantastisk kundegruppe, er dette noe de sår inn som god kunst/investering i sine kretser…?

4 Likes

Altså - estimatene bør jo være markedspris, så får heller utropsprisen være satt lavere for å lokke budgivere.

10 Likes

Venter fortsatt på svar, gjelder forøvrig vurdering av noen eldre oljemalerier også. Ting tar tid kontra de andre auksjonshusene gitt

Jeg har lagt inn estimater på dine verk Knut, men jeg regner med at det er oljemaleriene som er hiccup her. Disse har ikke jeg noe med (heldigvis)

2 Likes

Regner med det er forskjellige vurderinger er ja😊 Men de har pleid å være raskere på labben, sikkert mye å gjøre om dagen.

2 Likes

Det er krevende å sette priser, og vi forsøker å gjøre vårt beste :slight_smile: Vi har under tidligere auksjoner fått kritikk både for å sette for lave og høye estimater og minstepriser. Ta gjerne kontakt med @Ulrik så kommer vi nok frem til en løsning som fungerer for alle partner.

Generelt på auksjon er vår anbefaling å sette et realistisk estimat, men at mindreprisen begynner på et nivå som starter budgivningen og får med mange.

Vi gleder oss til en ny auksjon!

3 Likes

Fikk tilbakemelding fra Blomqvist nå, de ønsket hverken Danny Larsen eller Nikolai Torgersen. Siden auksjonen utvider fra en ren urban til å inkludere contemporary/moderne kunst må si jeg er forbauset og overrasket over den tilbakemeldingen der gitt, de kan da umulig ha fulgt med på andre ting enn Hans Dahl og Christian Krogh.

3 Likes

Her må det ha skjedd en feil. La meg ta tak i det

1 Like

Gulosten skrev:

Generelt på auksjon er vår anbefaling å sette et realistisk estimat, men at mindreprisen begynner på et nivå som starter budgivningen og får med mange.


Dette skjønner jeg, men for å ta et eksempel på et av mine bilder:

Whatson & Chevrier «La cage et les deux âmes HF x/40» 20 - 25.000, minstepris 15.000,-

Mener dere virkelig at realistisk pris på dette verket er 20-25.000 nok? Med minstepris 15.000?

Unnskyld meg, men hadde lett kjøpt alt jeg kom over av dette verket til den prisen.

Jeg mener 100% at dette er feil pris og meget forlokkende.

6 Likes

Hvis du er uenig i estimatene kan vi alltids diskutere det :blush:

1 Like

Tilstand betyr mye, mange av disse har krakelering. HF i perfekt tilstand gikk vel innrammet for opp mot 60 for ett år siden. Men vesentlig lavere nå vil jeg tro. Ser det nå er ett på Finn til 50. Uansett så er estimat under 40 for lavt om tilstanden er god. :slight_smile:

2 Likes

100% enig🔥
Tilstanden er god i dette tilfellet.

1 Like

Veldig bra at gir info om dette. Dette er åpenbart for lavt, og også så åpenbart for lavt til at man skal tro at Blomqvist ikke vet bedre. Ved minstepris fratrukket salær så havner du skrekkelig lavt.

Lave prisestimater er forsåvidt greit OM kjøper kan føle seg trygg på at det er veldig sannsynlig at forventet pris blir oppnådd, og gjerne vel så det. Og i slike tilfeller er det særdeles viktig at man vet at auksjonshuset gjør “alt de kan” for at du skal oppnå en fornuftig pris for verket ditt.

Et eksempel er sothebys hvor det etter min mening ofte settes lave prisestimater. Kjøper kan likevel forvente å oppnå forventet pris og sannsynligvis vel så det fordi auksjonshuset gjennom mange år jobber så hardt de kan for å oppnå best mulige priser for selger.

Mitt inntrykk er at Blomqvist har svært liten prestisje i oppnådd salgspris på sine Urban og Contemporary auksjoner sålangt, og kanskje får de det akkurat som de vil på det viset. Da kan de fortsette å selge det de allerede har solgt i 100 år, har opparbeidet seg en god kundekrets på og kanskje ha større sjanse for å kunne stå inne for “hva var det vi sa…” angående kunst som har blitt angitt som for enkel og slitt med å bli inkludert hos store auksjonshus i mange år.

Nei, lag en egen kunstveggen-kunstveggen auksjon om de ikke skjerper seg!

4 Likes

Can we ask what % of sales or fee Kunstveggen’s advisors are taking from these sales or from the project in general. I’m presuming these advisory consultant roles and providing estimates etc are paid roles?

Jeg vil gjerne komme med et par synspunkter der jeg mener det er flere som bommer litt i sin kritikk.

En auksjon er ikke skapt for at folk lett skal kunne flippe unna noen arbeider og tjene like mye eller mer enn det de kan selge de for på Finn. Et auksjonshus gjør et arbeid, som de skal ha betalt for, som gjør at selger sitter igjen med mindre enn om man skulle gjort salget selv.

Hovedgrunnen til å selge på auksjon er troen på at auksjonshuset kan nå et publikum du ikke når selv.

Et auksjonshus er ikke interessert i å være med å presse priser opp i et over hyped marked. Jeg ser det diskuteres priser over her og det kan godt hende at man kan få solgt til den type priser, men det er et auksjonshus sin oppgave å sette det de mener er realistisk markedspris. I et hett marked burde verdivurdering (personlig mening) ligge mellom galleripris og det man tror er høyeste mulig pris.

Eks Galleripris 50k, verk fra samme serie har gått opp mot 100k. Minstepris 60k og estimat 70-80k. Selger den for 80k vil totalen ligge på ca 100k.

Hvis dere er sterkt uenig kan dere: diskutere pris med de, si ja og ha en tro på at markedet fanger opp “underprisingen” eller selge selv.

Det hører til sjeldenhetene at kunst som selges på auksjon med letthet kan selges i andre salgskanaler. Hvis argumentet ditt er at du kan selge det lettere på Finn, så vil jeg anbefale deg å gjøre det.

Auksjonshus har også et rykte å ta vare på og derfor kan det hende at de sier nei til arbeider noen mener burde vært en selvfølge at skal være med. Det at noe selges på Blomqvist kan være med å gi en legitimitet til kunstnere og kunstverk. Jeg vet at Blomqvist lenge sa nei til digitaltrykk av Push.

Andre grunner til å selge på auksjon er enkelhet og anonymisering. Jeg kan finne på å selge noe igjennom et auksjonshus med full viten om at jeg kunne tjent mer om jeg gjorde jobben selv. Men mindre jobb og at ingen trenger å vite hvem som selger kan være gode nok grunner til å la et auksjonshus gjøre jobben.

Dette er uttalelser på generelt grunnlag og ikke noe som er spesifikt for denne auksjonen.

29 Likes

Takk for at dere orker å arrangere. Gleder meg til å se hva som er kommet inn :+1:

10 Likes

Har du fått noen tilbakemelding fra Diba enda?

1 Like

Hvordan gikk møtet med Blomqvist tidligere i uken? Var det en feil at de ikke ønsker Emogutt eller Danny Larsen på auksjonen, eller et bevisst valg av en eller annen grunn?

2 Likes

Svaret er altså at disse to ikke har et etablert nok marked for å delta på auksjonen. Trauste greier fra Blomqvist dette her.

4 Likes