Urban og contemporary kunstauksjon: Blomqvist x Kunstveggen III - 15 - 27. november 2022

Blomqvist er både profesjonelle og transparente.

Du betaler 25% ekstra når du handler hos Blomqvist. Dette inkluderer mva. For billedkunst inkluderer det også 5%’en.

5 Likes

@thopet Gjelder for billedkunst som koster 2000kr eller mer.

What @thopet skrev. Blomqvist er seriøse og følger selvsagt reglene slik de er utformet, kan godt be dem skaffe deg en utdypet forklaring dersom det er av interesse (som vi kan ta på PM eller i en egen tråd).

Ha en fin kveld :slight_smile:

Jeg tror at vi kan konkludere med at uansett hva man gjør så vil noen være enig med deg og abdre være uenig, noen vil synes det er positivt og bra, andre not so much.

Er jeg enig i alle estimater etc som Blomqvist og Kunstveggen admin har diskutert med meg på verk jeg har vurdert ta med på disse auksjonene? Nei, absolutt ikke. Synes jeg likevel det er fantastisk bra at de forsøker få til noe mer interesse rundt dette og denne type kunst? Absolutt, kudos for arbeidet!

Ikke feilfritt gjennomført, det kan man ikke forvente. Godt jobbet til dere involverte!:blush:

6 Likes

6 Likes

Personlig foretrekker jeg å kjøpe og selge gjennom et seriøst auksjonshus som Blomqvist eller Bruun-Rasmussen pga anonymiteten, sikkerheten med å få oppgjøret raskt og de tar seg av alle formaliteter.

8 Likes

Er ikke så begeistret over kvaliteten på utstillingen som skal representere «Kunstveggen» og de påslagene Blomqvist. Supert å selge rimelige trykk i prisklassen 1500-4000, men det svir litt når man bikker +15k på dette auksjonsopplegget. At 5x Dolk originaler forble usolgt og en stor Whatson gikk under estimat, er vell et godt eksempel på dette til tross for at de hadde et «rimelig» estimat.

Folk tenker at… Har du en Banksy, selg den på Christie’s. Har du en Munch, selg den på Blomqvist. Har du «Street Art», selg den på finn eller et galleri med påslag på 20-15% på en utstilling. Skjønner at Blomqvist har den ideelle plattformen, men de burde tilpasse seg vårt marked og ikke omvendt når det gjelder denne lille nichen her på 2-80k pricerange. Om du vil selge noe «lett tilgjengelig», så kan man ikke kreve et høyt estimat. Tenk nytt, kreativ og tilpass deg markedet.

Forslag: kjør kunsthelg på Kunstveggen.no i UKE 3*. Auksjon med eller uten minstepris, send info til admin, godkjenn, finn en god samling med verk, sett opp preview, Kjør. Premium 8% påslag til kjøper og selger, hvor 16% går til vedlikehold av Kunstveggen eller en framtidig auksjon App. Sett av en helg og sett opp en salgsutstilling på et galleri. Be om donasjon/inngangsbillett på 100kr for en pils eller to og noe adds på insta/face. Happy samlere, happy kjøpere og happy forum… Bim bang bong, easy peaci leamon squesy.

:hearts: = Ja :angry: = Nei :laughing: = Bambi, forlat forumet.

31 Likes

Tenkt mye av det samme, mye flinke folk her på kv, må være mulig å få til dette i egen regi? Man har jo @ulrik og @gulosten og mange flere som allerede har gjort et formidabelt dugnadsarbeid for å få til et samarbeid med Blomquist…

TAKK karer - for å gjøre myyye mer for kunstveggen enn de fleste andre her inne!

Er forutsetningene til kjøperne for å få det til med Blomquist ikke der? Er ikke urban/contemperary/street art kjøpere villige nok til å legge kapitalismen på hylla når dem handler? Blir jaget etter profitt/god handel overskyggende, når “Grailen” er tilgjengelig 25% for dyrt ift en anonym finnselger i Vormedal?

Er @Bambi på glattisen?

Kunne det vært mulig å få til en egen KV auksjonsoppleggappgreie?

6 Likes

2 Likes

And then there was silence… hvordan smakte popcornet @Fingercut ? :sunglasses::clinking_glasses:

Så er spørsmålet om gjengen bak KV er interessert i å registrere et selskap som må rapportere inn regnskap, melde seg inn i mva-registeret, håndtere kunstavgift og alt annet dill og dall og fandens oldemor som følger med det å drive en bedrift bare for en årlig auksjon. Plutselig er ikke 16% sååå mye lengre.

12 Likes

Azidops treffer spikeren på hodet her. Jeg synes det er hyggelig at dere tenker at vi fint kunne arrangert en auksjon selv, men sannheten er at vi er helt avhengig av en samarbeidspartner for å få dette til. Vi har alle fulltidsjobber ved siden av, og har rett og slett ikke tid eller kapasitet til å utføre alt som hører med en auksjon.

Det er kanskje litt fort gjort å undergrave alt arbeidet som hører med for Blomqvist, bare fordi noen her inne har solgt et kunstverk eller ti på finn før. Logistikk rundt frakt både før og etter auksjon er alene en enorm jobb.

20 Likes

Det Ulrik sier. Hyggelig tilbakemelding, men det ligger utrolig mye mer under panseret ved en auksjon enn det man kanskje ser ved første øyekast :slight_smile:

Nettside for budgivning, betalingsløsninger, regnskap, lokaler for å vise frem kunsten (fysisk fremvisning er jo halve moroa enn kun digitalt), forsikringer, inspeksjon og tilstandsrapporter, shipping and handling++.

Vi er utrolig fornøyde med samarbeidet med Blomqvist som jo har en unik posisjon og historie i Norge, helt fra utsillinger med Munch og frem til i dag. Blomqvist har også en stor kundegruppe både fysisk og digitalt som gjør at kunsten vises frem og presenteres for et stort publikum som ikke bruker Kunstveggen til vanlig - noe som er positivt for selgerne :slight_smile:

24 Likes

Hør, hør!
La oss nå heller glede oss over at noen ildsjeler faktisk gjør et godt stykke effort, og evner å få (gate)kunsten enda mer utbredt og tilgjengelig enn hva de mer tradisjonelle kildene er.

Og vi har neppe sett siste kapittel av tilgjengeliggjøringen (er det et ord?..;-)) av streetart gjennom KV+Blomqvist, så jeg ser i spenning frem til fortsettelsen.
For noen er likevel samarbeidet med Blomqvist og deres apparat helt innertier. For andre er finn og de andre mer tradisjonelle sjappene “her og der” løsningen.

Uansett; - flott initiativ fra KVs harde kjerne - kjør på!

18 Likes

Man burde vel kanskje heller diskutere, hvordan får man til mer engasjement/omsetning rundt verkene som tilbys. Velger man feil verker? Hvorfor er det flere som forblir usolgt? Urealistiske forventninger, ell når man ikke ut til riktige kjøpere.

Poenget som selger vil jeg tro er at man får en bedre pris enn man tror man ville ha fått selv, mens for kjøper går det mer på sikkerhet og at man har en mellommann.

9 Likes

Et kort innspill (spesielt i dagens marked) er at selgere ofte har litt urealistiske forventninger til pris og ønsker minstepris satt tilsvarende “markedspris”. Mange misforstår også minstepris, minstepris er nivået budgivningen starter på og settes ofte 40% lavere enn forventet markedspris for å gjøre det attraktivt å by - flere budgivere gir av erfaring bedre sluttpris for selger.

Det ser man også basert på innspillene her hvor vanskelig det er å sette priser - noen mener de er for høye, og andre for lave… :slight_smile:

8 Likes

Jeg ønsker diskusjonen hjertelig velkommen. Det er bare slik vi kan forbedre oss og bli bedre, noe vi selvsagt ønsker!

8 Likes

Som med cheesedoodles, bedre dagen etter :rofl:

Bambi våger seg alltid ut på tynn som kanskje befinner seg med hodet over vannet nå. KV gutta er uansett kunnskapsrike, dyktige og vakre mennesker med gode ambisjoner om å løfte forumet flere nivå. Om de er utrolig fornøyd med Blomkvist, så er nok min bekymring noe uberettiget til tross for at min intuitive oppfattelse tilsier at potensialet til KV Auksjon blir kvelt av høy påslag og lav synlighet når 60% ved forrige auksjon ble usolgt og gikk under estimat samt snittpris på 5k pr salg. Er mulig at mellommarkedet 20-100k blir svært begrenset når scenarioet viser typ markedspris 25k, estimat 15k, tilslagspris 13k og salgspris ender opp på 10k etter salgssalær skremmer samlerne som igjen går utover innsamlingen. A4 forretningsmodellen til BQ genererer penger, men svært begrenset ut i fra et enormt potensial som mulig mangler en del bredde og engasjement fra «markedet». Første auksjon leverte gode resultater og var av høy kvalitet, men har kanskje ikke skap riktig fundament for nåtid og kommende år fremover hvor man bør vurdere å tilpasse seg noe «markedet» som bestemmer. Det er tross alt medlemmene som tar all «risiko» med å sette verk til auksjon, dekker alle kostnader og gir inntekter med å selge under markedspris i et rykende ferskt auksjonsmarked. Som regel lønner det seg å investere i et marked om det skal gi god avkastning på sikt.

5 Likes

Dæven du er god til å skøyte @Bambi :smile: Og intuitivt så tenker jeg at intuisjonen din er meget god.

Sitter med en følelse av at blomquist setter lavt nok estimat for å få solgt verkene til markedspris eller lavere INKL premiumen. På den måten betaler selgerne for at Blomquist skal være garantert å tjene penger, mens de ikke løper særlig risiko? Hadde det ikke vært litt mer fremoverlent om Blomquist senket sine fee’s for å komme inn i dette markedet? Hadde garantert fått inn verk av høyere kvalitet og omsatt mer. Nå ser man at kvaliteten har gått betraktelig ned.

Ganske vanlig når man er i ett nytt marked å promotere seg lav på pris, etablere seg et navn, så kan man på sikt heve seg. Nå er jo Blomquist et godt etablert navn, på å selge Munch og Gude osv men det gir den jengse urbankunst samler flatt beng i vil jeg tro? Tror man kanskje kunne funnet en ny innfallsvinkel?

@azidops du har jo et galleri og regnskapsfører - et komplett apparat for distribusjon, og er en særdeles flink fyr som har satset på drømmen og fått det til.

Hvorfor skulle ikke du kunne gjøre dette for KV?

Badabingbadabom - DONE!

7 Likes