Urban og contemporary kunstauksjon: Blomqvist x Kunstveggen III - 15 - 27. november 2022

Jeg sendte en forespørsel på tilstand på served av nysgjerrighet da jeg så noen skrive noe om skader på den. Fikk en veldig utfyllende mail med masse bilder. Synes det var veldig bra servise.

Så vil anbefale andre å sende en forespørsel hvis de har tenkt å by og ikke har muligheten til å dra å se selv.

3 Likes

Minner om at auksjonen avsluttes mellom 20.00-21.00 i kveld - muligheter til å skaffe seg noen flotte julegaver :smiley:

4 Likes

Pigmask er undervurdert på lerret IMO. Hadde det ikke vært for rentehevinger hadde jeg vært all over denne.

6 Likes

Jeg har pigmask i grønn og blå, og er helt enig at utførelsen på lerret gjør motivet helt annet enn på trykk.

3 Likes

Foreløpig ser det ut som om markedet er uenig med ekspertisen i Blomquist om prisingen i dagens marked.

2 Likes

Prisene på det meste av kunst i dag er gått ned siden sommeren. Flippere forsøker nå å selge trykk som lå ute til 5x pris i juni (som ble revet fra hyllene på sekunder ved release) til kostpris. Flere slipp blir ikke solgt ut på minuttet lengre, det kan ta alt fra timer til dager.

At Blomqvist setter høye priser? Joda, kan si meg til dels enig. Men forventningene til oss nordmenn som skal selge kan vel også være veldig høye eller? Hadde muligens ikke vært noen auksjon om estimatene tilsvarte markedet. Vil tro de fleste heller hadde latt disse verkene samle støv i en bod enn å selge de for langt under forventet pris😅

6 Likes

Noen uker før auksjonen så var det mye diskusjoner her at de (Blomqvist/KV) hadde satt altfor lave estimat, ref folk som hadde sendt inn verk til vurdering…
Og nå prater alle om at de er for høye…
Er ikke lett å være ekspert om dagen :sweat_smile:

15 Likes

Problemet er ikke prisene, men de 25% Blomqvist skal ha i tillegg til salgs pris. Da blir det fort dyrt

9 Likes

I guess that’s the difference between buyers and sellers commenting

7 Likes

Hvis det var noen her inne som solgte denne send meg en PM. Er interessert :slightly_smiling_face:

1 Like

Oppsummert: En høy salgsprosent for verkene på auksjonen som er gøy å se :smiley:

Ikke lett å sette estimater i dagens marked, og denne prosessen skjer også i samhandling med selger som ofte har egne meninger. @Invalesco og @Reed_Projects kommenterer dette bra :wink:

25%'en er standard for alle auksjonshus - ingen jobber gratis, summen dekker lønninger, lokaler etc. - at Norge har et veldrevet auksjonshus er svært positivt for alle som er interesserte i kunst. Som selger betaler du for anonymitet, fremvisning, ekspertise og en smooth transaksjon uten evinnelig “finn-styr”.

Angrer du på at du ikke slo til på noen av de få verkene som gikk usolgt kan du sende en epost til diba@blomqvist.no for å høre om selger vil inngå en avtale :slight_smile:

11 Likes

Kan også legge til at Kunstavgift er en del av dette også :slight_smile:

4 Likes

Litt av utfordringen i dette markedet (urban kunst til 10-100’) er kanskje at mange av kjøperne ikke er redde for å kjøpe på nett. Om det er Finn, uaa, eBay, netthandlere eller direkte fra privatpersoner på annenhåndsmarkedet betyr lite. Da blir 15-25% i selgerhonorar og 25% hammerslagsavgift vanskelig å svelge for kjøpere da de kanskje ikke ser noen ekstra verdi av å kjøpe fra et auksjonshus. Dette er kunstverk som i utgangspunktet ikke er vanskelige å få tak i. Hadde det vært ettertraktede spesialversjoner som lå på iso listene til flere så ville det kanskje vært en annen sak?

6 Likes

Vil det si at de som kjøper kunst som ikke er omfattet av 5% kunstavgift får denne refundert?

2 Likes

Nei det var ikke det @Gulosten skrev :blush:

1 Like

Jeg var en av dem som klaget over at estimatene var alt for lave, og det står jeg fortsatt på.

Her er estimat på verk jeg sendte forespørsel på:

Whatson & Chevrier “La cage et les deux âmes x/40” 20 - 25.000, minstepris 15.000,-

Martin Whatson “Levitate x/35”: 50 - 60.000, minstepris 40.000,- (Denne fikk jeg nylig solgt privat til 90.000 uten noen gebyrer).

Pøbel “Portrait of a pipe-smoking fisherman 1/1”: 30 - 40.000,- minstepris 20.000,-

Men kan være enig i at eksemplene til Toris64 er priset for høyt. Syns heller det virker som de kanskje ikke helt har peiling på prisene til de forskjellige verkene. Spesielt når du ser prisen til SOA kontra Levitate.

Men gøy å se at så mye ble solgt, er i utgangspunktet et fint initiativ, men tror prisingen har gjort at mange ikke sendte inn verk…

3 Likes

Jeg omformulerer spørsmålet. Vet dere hva som skjer med de pengene som Blomqvist urettmessig krever inn?

Nå aner jeg ikke hva du sikter til, Blomqvist krever ikke inn noe urettmessig.

Medlemmer av forumet har i flere år etterspurt om vi kan arrangere en auksjon med urban kunst og det er noe vi har lyttet til. Vi forsøker sammen med Blomqvist å sette priser etter beste evne, og er som regel åpne for diskusjon. Noen ganger bommer man, andre ganger “spot on”. Av erfaring gir det beste uttelling å sette en lavere minstepris for å starte budrunden enn å sette mistepris nærme “markedspris”.

Takk til alle som deltok med verk eller bud :slight_smile:

6 Likes

Det er ganske enkelt.

Du sier at 25% til Blomqvist også inkluderer 5% kunstavgift.

Dermed kunne man anta at påslaget til Blomqvist skulle være 20% i de tilfellene hvor det ikke er grunnlag for å belaste kunstavgift.

Jeg forstår på svarene at det alltid belastes 25% og ikke kun i de tilfellene hvor man har lovmessig grunnlag for å kreve inn kunstavgift.

Et eksempel fra dagens auksjon hvor det ikke skal være kunstavgift er lotten med 14 kunstverk laget av 14 forskjellige kunstnere hvor tilslaget var 10.000kr og dermed var snittprisen pr kunstverk ca 715kr pr kunstverk, mao godt under grensen på 2000kr. Hvis tilslaget hadde vært 25000kr og dermed innenfor Blomqvist sitt markedsestimat hadde det fremdeles vært fritatt for kunstavgift.

Ikke noen stor sum men en profesjonell aktør burde være transparent på dette området, etter min mening.

Er du sånn fyr som skal ha rabatt på McDonald’s dersom du ikke bruker ketchup siden det er inkludert i prisen?

4 Likes