Verdi av ferdig innrammede trykk vs uinnrammede

For å ikke ødelegge hederlige forsøk på ryddige salgstråder, åpner jeg denne tråden og stiller spørsmålet -«hva er eventuell verdi av ferdiginnrammede trykk vs å kjøpe et tilsvarende uinnrammet?»

Personlig kjøper jeg aldri ferdiginnrammede trykk lenger. Jeg har gjort det et par tre ganger flere år tilbake og har oppdaget at det dessverre er tidvis mye dårlig håndtverk det ute, også hos «anerkjente» rammeverksted. Har oppdaget dette ifm omramming og at det ikke er blitt benyttet riktig kvalitet på festemateriell. De to tilfellene jeg oppdaget var utført hos kjente rammeverksted i Oslo og Bergen. (Navn blir ikke nevnt da det ikke er viktig i denne sammenheng.)

Alle vet hvor vanskelig det kan være å bestemme seg for riktig kombinasjon av list, glass, passepartout, flytende, festemetode etc. Det finnes flere tusen kombinasjoner og det gir stor glede når man endelig får bestemt seg og får hengt bildet opp på det utvalgte stedet hvor det skal henge i kanskje 5,6,7 eller 10 år.

Hvorfor ser man da verdien av å kunne kjøpe et ferdiginnrammet bilde for å «spare» tusen eller to tusen kroner? (Basert på selgers argumentasjon om at et ferdiginnrammet produkt er bedre enn et som ikke er det…)

Jeg betaler gladelig ekstra for å kjøpe et uinnrammet trykk som kan kontrolleres enkelt på både bakside og fremsiden, uten å være utrygg på hva som skjuler seg bak innrammingen. (Når det er snakk om trykk som har stigende verdi.) Har også stor glede av å forsøke å velge riktig innramming som passer perfekt til den veggen eller rommet hvor det skal henge.

Selgere må selvsagt forsøke å argumenter så godt de kan for det produktet de forsøker å selge. Jeg har flere ganger forsøkt å argumentere for at de kan gjerne beholde rammen hvis de mener den er så verdifull bare de tar ut trykket for inspeksjon, men de fleste selgere er ikke så veldig interessert i det, når det kommer til stykket :wink:

1 Like

Ingen regel uten unntak. Nyeste rammene til Push-verkene vil jeg helst at følger med :heart_eyes:

2 Likes

Godt intiativ @Toris64. Følte på å ikke ødelegge tråden, men når andre tar katten ut av sekken så var det vel greit med en «oppklaring».

Du har veldig mange gode poeng og jeg er enig alt du sier.
Jeg vil si at stort sett har verkene lik verdi med og uten ramme. Det er flere verk jeg ikke ville kjøpt fordi innrammingen ikke passer i mitt hjem/min smak.
Det er som du sier så mange forskjellig muligheter for innramming at det «sjeldent» er like greit å kjøpe ferdig.

Har også flere ganger prøvd å prute ned et verk med ramme men fått beskjed om at «jeg har betalt xxx» for rammen så selger ikke for mindre enn det som da blir kostpris.

Siden jeg (tydeligvis) betaler mye mindre for innramming enn hva mange andre gjør, så er det ikke noe poeng for meg å betale for et ferdig innrammet verk som andre har betalt mer enn de skulle/burde/kunne for å ramme inn. Da venter jeg til det dukker opp et som ikke er rammet inn.

Det folk må skjønne er at man KAN tape penger på kunst!
Kanskje ikke tape på selve verket, men alt du gjør av innramming, glass, frakt, mva etc er penger man ikke kan legge til og gjøre til «kost».
Det er «alltid» noen andre der ute som har klart å få verket rimeligere enn deg, f eks ingen frakt, ingen mva, billigere ramme etc.

2 Likes

Jeg betaler gladlig 1000kr ekstra for et bilde med ramme, så lenge innrammingen ser bra ut og er noe tilsvarende jeg ville valgt selv. Rett og slett for at jeg synes at det er mye arbeid å levere/hente bilder hos rammemaker pga åpningstider og en hektisk hverdag. Hvis 2/3 av bildene du har kjøpt ferdig innrammet har vært dårlig arbeid tror jeg rett og slett du har vært uheldig.

1 Like

1000 ekstra er selvsagt helt ok gitt at rammen faller i smak. Problemet er at det ofte blir snakk om 2-4.000++,- ekstra.

2 Likes

Jeg har diskutert dette med de to rammemakerne jeg benytter nå (etter å ha overbevist de om monteringshjørners fortreffelighet) og de bekrefter at de får inn mye rart som skal rammes om, så jeg tror det er mye dårlig håndtverk der ute. Det er tross alt en del av produktet som er umulig å kvalitetssikre, så fremt man ikke er til stede når jobben blir gjort. De har også mange kunder som ikke vet sitt eget beste og som kun stoler på rammemakers ferdigheter og vaner. I en perfekt verden bør man stole på de men mange kunder vet ikke hvilke spørsmål de skal stille for å verifisere om de bruker riktig metode.

4 Likes

Her er den typen monteringshjørner jeg bruker. Type: 3’’ Full view, nr.: L533-0037

http://www.lineco.com/cart.php?m=product_list&c=1245&s=268&msg=1527016208&total=1

Jeg bruker 3 hjørner. 2 nede og 1 i overkant. Det fjerde hjørnet er fritt slik at papiret kan flyte fritt pga endringer i temperatur og luftfuktighet.

Trykket kommer dermed aldri i kontakt med verken lim eller vann. Produktet er laget av polypropylen og har kun syrefrie materialer inkl limet som benyttes på andre siden.

Lykke til.

6 Likes

Veldig interessant :slight_smile: Har du bilde av et trykk som er rammet inn på den måten? Vises ikke monteringshjørnene?

De viser ikke pga den spesielle utformingen som du kan se på bildene på produktsiden til produsenten. Monteringshjørnene blir helt skjult bak paspartouten.

1 Like

Ikke de beste videoene men de forklarer godt prinsippene. Den første med kjøpehengsler og den andre med egenproduserte Kirigami hengsler av syrefritt papir: (Den siste forklarer prinsippet veldig godt helt på slutten hvordan monteringshjørnene skjules bak paspartouten.)

https://m.youtube.com/watch?v=JCdpiFBEbAY

https://m.youtube.com/watch?v=U2PWRVG4uvY

3 Likes

Dette var en av hovedgrunnene til at jeg sluttet å kjøpe trykk i det hele tatt. Dette evige maset med bilder ut og inn av rammer, ‘mint condition’ osv. osv. Det har jo overhodet ingenting med kunst å gjøre…
Forbanna frimerkesamlere😀

9 Likes

Jeg kjøper gjerne med ramme, så lenge innrammingen er gjort et seriøst sted og jeg liker designet…

Samtidig er jeg ikke villig til å betale ekstra for innrammingen, med mindre det er UV-glass eller “museumsinnramming”, generelt sett så mener jeg at en vanlig innramming ikke plusser på noe særlig verdi på trykket…

2 Likes

Vil det «alltid» være fargeforskjell på kanten av trykket der hvor passepartout har vært om man fjerner rammen? Hvor vanlig er egentlig dette?

Har ikke så mye å si om man skal ramme inn med pp igjen, men det gjør jo at man ikke kan ha det flytende.

Noen tanker om det å kjøpe et trykk med slike merker?

Det er forårsaket av lyset. Et glass med UV filter vil redusere dette men ikke alt. Dyre trykk bør derfor ikke henge på en vegg som er mye eksponert for sollys.

Verdien av trykket spiller en rolle om man bør kjøpe et trykk med slik fargeforskjell på kantene. Normalt vil et slikt trykk være rimeligere å kjøpe enn et trykk uten fargeforskjell. Det er opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om hvor stor betydning det har i hvert tilfelle.

1 Like

Skamløs selvpromotering;
Vi benytter de eksakt samme moneringshjørnene du forklarer på våre innramminger gjort med passepartout.
Helt riktig som du skriver å benytte tre hjørner per trykk.
Når vi rammer inn flytende benytter vi japansk rispapir med hjemmelaget “lim” laget av hvetestivelse.
Det er etter vår erfaring de to beste metodene å bruke for å feste kunstverkene inne i rammen, med best resultat ved en eventuell reversering.

8 Likes

Ja det var jeg klar over, men har ikke sett så mange eksempler på dette tidligere.
Vet du om det er forskjell om man bruker UV plexi eller UV glass?

Verdireduksjonen er jo vesentlig ja. Om man snakker om verk under 10.000,- så har det kanskje ikke så stor betydning?

Man får både pleksiglass og vanlig glass med 99% UV beskyttelse. De råeste glassene er pleksi, da nesten 100% uv, uknuselig og så og si usynlig.

Vanskelig å sette en absolutt grense men du har rett i at desto lavere verdi desto mindre har det å si. Det viktigste er at man selv er fornøyd med kvalitet og pris.

Når vi snakker om UV glass, så er det vel slik at UV70 med AntiRefleks vil ha mindre gjenskinn enn UV99 mee AntiRefleks?
Pga brytning av lyset, så UV99 “beskytter” bedre, men ser faktisk ikke like bra ut mtp gjenskinn…

Har personlig kun brukt ArtGlass UV70 til nå, nettop pga gjenskinnet er det som plager meg mest.

Antirefleksbehandlingen vil være lik fra samme produsent. Gjerne har 99 uv glassene litt tint. Det unngår man med de raffeste pleksiglasstypene

1 Like