Jeg bruker 3 hjørner. 2 nede og 1 i overkant. Det fjerde hjørnet er fritt slik at papiret kan flyte fritt pga endringer i temperatur og luftfuktighet.
Trykket kommer dermed aldri i kontakt med verken lim eller vann. Produktet er laget av polypropylen og har kun syrefrie materialer inkl limet som benyttes på andre siden.
De viser ikke pga den spesielle utformingen som du kan se på bildene på produktsiden til produsenten. Monteringshjørnene blir helt skjult bak paspartouten.
Ikke de beste videoene men de forklarer godt prinsippene. Den første med kjøpehengsler og den andre med egenproduserte Kirigami hengsler av syrefritt papir: (Den siste forklarer prinsippet veldig godt helt på slutten hvordan monteringshjørnene skjules bak paspartouten.)
Dette var en av hovedgrunnene til at jeg sluttet å kjøpe trykk i det hele tatt. Dette evige maset med bilder ut og inn av rammer, ‘mint condition’ osv. osv. Det har jo overhodet ingenting med kunst å gjøre…
Forbanna frimerkesamlere😀
Jeg kjøper gjerne med ramme, så lenge innrammingen er gjort et seriøst sted og jeg liker designet…
Samtidig er jeg ikke villig til å betale ekstra for innrammingen, med mindre det er UV-glass eller “museumsinnramming”, generelt sett så mener jeg at en vanlig innramming ikke plusser på noe særlig verdi på trykket…
Det er forårsaket av lyset. Et glass med UV filter vil redusere dette men ikke alt. Dyre trykk bør derfor ikke henge på en vegg som er mye eksponert for sollys.
Verdien av trykket spiller en rolle om man bør kjøpe et trykk med slik fargeforskjell på kantene. Normalt vil et slikt trykk være rimeligere å kjøpe enn et trykk uten fargeforskjell. Det er opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om hvor stor betydning det har i hvert tilfelle.
Skamløs selvpromotering;
Vi benytter de eksakt samme moneringshjørnene du forklarer på våre innramminger gjort med passepartout.
Helt riktig som du skriver å benytte tre hjørner per trykk.
Når vi rammer inn flytende benytter vi japansk rispapir med hjemmelaget “lim” laget av hvetestivelse.
Det er etter vår erfaring de to beste metodene å bruke for å feste kunstverkene inne i rammen, med best resultat ved en eventuell reversering.
Vanskelig å sette en absolutt grense men du har rett i at desto lavere verdi desto mindre har det å si. Det viktigste er at man selv er fornøyd med kvalitet og pris.
Når vi snakker om UV glass, så er det vel slik at UV70 med AntiRefleks vil ha mindre gjenskinn enn UV99 mee AntiRefleks?
Pga brytning av lyset, så UV99 “beskytter” bedre, men ser faktisk ikke like bra ut mtp gjenskinn…
Har personlig kun brukt ArtGlass UV70 til nå, nettop pga gjenskinnet er det som plager meg mest.
Siden vi allerede er off-topic, jeg fikk den blå torskeholderen innrammet med noe rammemakeren kalte «museumsglass» og piperøykeren med Artglass UV70 fra et annet verksted. Trodde det var samme sak inntil de kom på veggen, men det er himmelvid forskjell - UV70 kan man speile seg i, museumsglasset er nærmest usynlig og gir kun duse lysreflekser. Er sistnevnte pleksiglass mon tro?
Klarer du å speile deg i UV70 glasset ville jeg vært skeptisk til om det var UV70. Bruker kun UV70 selv,men har til gode og kunne speile meg. Men det er kanskje forskjellig kvalitet der og??? Pleksiglass kjenner jeg lite til,men ser jo at du har en forskjell på dine bilder.
Pleier ikke UV70 ar glass og evt kun gi et grønnlig gjenskinn isåfall. Ihvertfall ikke blankt.