Ja, utsatte først hentefristen.
Sendte så mail (først på forhånd, men det er ikke mulig hos posten…) Og så på nytt når det ilåg et feilaktig krav.
Deretter traff eg på en over gjennomsnittet imøtekommende kundebehandler hos Posten som fikset saken, fjernet både mva og gebyr, og tilslutt beklaget hun feilen deres. Dette er første gang posten faktisk har beklaget feilen sin på alle de gangene eg har vert i kontakt med dem, så ble mildt sagt positivt overrasket!
Ikke la de skremme deg med at de returnerer. De har ikke lov å gjøre det. Selv om de nekter for det, plikter de å følge mottagers påbud. Vært tydelig på at du ikke samtykker til at varen returneres. Om det kommer kontroll (gjorde det med min Sperling), kan tollvesenet maks holde tilbake pakken i 10 dager. Du har da også rett på en masse dokumentasjon/begrunnelser for hvorfor dem holder tilbake. Forsøke formidle det via posten, de gjorde ingenting, men når jeg selv gjorde tollvesenet oppmerksom på det, behandlet de den på dagen.
Oppfordrer ALLE til å lese lov om vegfraktavtaler. Om uenigheter, eller skader oppstår, er det greit å kunne vise til noe. Det er masse det som en gir en større rettigheter enn fraktselskapene forsøker seg med i sine “rettningslinjer”.
Godsets utlevering m.m.
§ 20.
Når godset er kommet til bestemmelsesstedet, kan mottakeren kreve at fraktføreren mot kvittering utleverer godset, samt ved internasjonal befordring leverer det annet eksemplar av fraktbrevet. Fastslås det at godset er gått tapt, eller er det ikke kommet fram ved utløpet av den frist som er nevnt i § 27 annet ledd, kan mottakeren i eget navn gjøre gjeldende de rettigheter som følger av fraktavtalen.
Ved innenriks befordring har mottakeren rett til å få levert fraktbreveksemplar som er utferdiget til ham.
Mottaker som gjør bruk av sin rett etter første ledd, skal betale det beløp som skyldes etter fraktavtalen, ved internasjonal befordring det beløp som skyldes etter fraktbrevet. Oppstår det tvist om beløpet, plikter fraktføreren ikke å utlevere godset med mindre mottakeren stiller sikkerhet.
Slik jeg leser siste setning, kan vi i tilfeller hvor det er feil ilagt mva, men posten krever at vi betaler ved uthenting, likevel hente ut. Vi kan da bestride kravet, stille en sikkerhet (det vil jo være en betalingsgaranti, at vi har dekning for evt sum), og kreve den utlevert, så får de heller sende en faktura man kan krangle om i etterkant.
Herlig, tusen takk for deling av kunnskap! Jeg har fremdeles troa på at det løser seg på min Sperling, men det er jo irriterende at det tar såpass lang tid og at man må gjennom denne runddansen så ofte. Har vært i dialog med både Toll og Posten for å foreslå å lage en bedre løsning for dette, jeg tipper at de bruker ganske mye tid på slikt ikke-verdiskapende arbeid. Må jo være bedre for alle parter om man lager et bedre system…
Undrenes tid er ikke forbi. Da har DHL henlagt den ene saken min og hele faktura vil bli slettet. Inkludert fortollingsgebyr. De anså Kunstveggens eget «Art Decleration» skjema som god nok informasjon.
Håper på samme resultat i min andre sak selv om ikke samme skjema ble brukt av avsender/kunstner (til tross for at han ble oppfordret om å fylle det ut og legge det ved). Men han har fortollet forsendingen som « Painting-canvas mounted on a wooden frame 93722cm canvas 100% cotton. Tecniques used - acrylic, spraypaint» så det burde være godt nok.
Igjen bør det argumenteres for at merkingen på pakken ikke bør ha avgjørende betydning, da det er innholdet som skal fortolles. Ellers oppfordrer de til å skrive feil på deklarasjonen.
@Ulrik jeg er helt enig. Jeg har både argumentert med at pakken var godt merket men også med at det forøvrig ikke er vesentlig da det er det faktiske innholdet i pakken som er av viktighet. Men i mail fra DHL der jeg får opphevet fakturakrav argumenterer de for at jeg får medhold fordi nok informasjon var gitt ved forsendelse. Så det er tydeligvis viktig for dem å poengtere at det er vedlagt info / merking som er avgjørende.
Får begynne å merke alle forsendelser som bok. Det er også fritatt moms og toll og aldri opplevd noe krangling der.
Her går det unna. Da har jeg fått svar på min andre klage der pakken var merket med « Painting-canvas mounted on a wooden frame 93x72x2cm canvas 100% cotton. Tecniques used - acrylic, spraypaint». Kunstner hadde dessverre ikke lagt ved «Art Decleratin» skjema.
Her fikk jeg AVSLAG fordi det ikke var oppgitt hvem kunstneren er og fordi det ikke er opplyst om kunstverket er signert.
Jeg har som @Ulrik m/flere har poengtert argumentert for at det er pakkens faktiske innhold som er relevant. Jeg har gitt DHL nødvendig info for å bevise at kunsten ikke er mva pliktig og bedt de sende ny faktura der jeg kun betaler fortollingsgebyret.
Navn på kunstner skal de ha info om blant annet. Greit å bekrefte at det er en “original”, og gitt at det er en original, krever ikke loven at den er signert. §1-3-2 1) A skal denne gå inn under, ikke B).
Jeg har mailet DHL bilde av canvaset`s bakside der kunstnerens signatur er tydelig. Ikke for å bevise at det er signert for det er det som @andthenPush påpeker ikke krav om. Men for å bevise at navnet på signatur er det samme som navnet på avsender. Jeg har også vedlagt PayPal kvittering der kunstners navn står og er det samme som på avsender og signatur på kunstverket. Det bør holde! Så får vi se om DHL er enig at det er forsendelsens faktiske innhold som er av relevans eller om det kun er merkingen som er av betydning.
Bare vent til de ber om bekreftelse på at han lever!
God jul, fo(rtolling)lkens
Haha det spørsmålet der er alltid like bra, og vanskelig å svare saklig på
Jeg har en ganske kjip sak om akkurat det der.
Jeg kjøpte et kunstverk av et galleri som representerte en levende kunstner.
Før jeg rakk å få det sent til Norge så døde kunstneren. Så det verket ligger fortsatt hos galleriet sammen med annen kunst jeg venter med å få inn til landet…
Ryker vel på 25% mva på det verket da, så billigere å fly over og hente det.
Jeg som de fleste andre her inne har jeg kranglet med DHL/Posten/UPS i mange år. Bestridelse er utrolig viktig og håper alle her inne bruker det for alt det er verdt! Ikke la de komme unna.
Du har fått mye god assistanse her inne @gab, men jeg ser det er en ting som ikke er nevnt.
Finansklagenemda
Jeg hadde nylig en sak med UPS som jeg bestridte. UPS gav fullstendig F i bestridelsen og sendte kravet til inkasso uansett.
Inkassoselskapene er like ignorante/kunnskapsløse som speditørene så de nekte å trekke saken selv etter jeg fortalte dem at de ikke har lov til å ta i en bestridt sak.
Da de ikke gav seg så rapporterte jeg inn inkassoselskapet til Finansklagenemda.
Etter jeg fikk bekreftet at FinKN hadde behandlet saken så fikk jeg plutselig en bekreftelse fra inkassoselskapet at de har trukket saken. Og jammen kom det ikke en lik bekreftelse fra UPS rett etterpå…
«Faktura er slettet»
Så stå på kravene og ikke gi deg. Du risikerer null og niks ved å fastholde bestridelsen fordi en speditør kommer aldri til å ta deg til Forliksrådet for de summene.
En annen nyttig informasjon:
Det jeg ser speditørene argumenterer for til stadighet er at de allerede har betalt momsen til staten, så de kan ikke få den tilbake, det må du selv søke om. Det er derimot tull. Når et selskap rapporterer offentlige avgifter så kan de korrigere det på neste rapport/termin.
Ja det skaper litt merarbeid, men det er straffen for å være ubrukelig i jobben sin tenker jeg.
Takk for nyttig informasjon @OlaNorman Jeg regner med at det faktisk er mye mindre jobb for DHL å få tilbake m.v.a av Tolletaten enn det er for meg (og også mye raskere).
Da er min andre sak også henlagt med følgende svar fra DHL
«Saken er lagt inn for korrigering og faktura stoppet. Om det er noe problem så får du beskjed eller så blir faktura kreditert».
Lærdommen er at det lønner seg å stå på sitt. I begge sakene fikk jeg blankt avslag i første svar fra DHL. Da jeg stod på mitt og ikke ville betale og påpekte at saken er omtvistet og ikke kan sendes til inkasso så gav DHL seg i mail nr 2.
Jeg oppfordrer flere til å ikke godta at DHL fakturerer deg for uriktig toll, for så å be deg som privatperson ta saken videre med Tolletaten. Det blir fryktelig kjipt den dagen du får beskjed om å betale et fem sifret beløp til DHL med to dagers betalingsfrist, som du så kan få tilbake om flere måneder fra Tolletaten (i værste fall et halvt år).
Det ordner seg for snille gutter og jenter. Det var jo en fin julegave fra DHL til deg
Vi må stå samlet mot denne type praksis så det forhåpentligvis blir bedring!
Fint at denne saken fikk en lykkelig slutt
Hei, kanskje litt til side for hva denne tråden angår. Men sitter nå og skal svare på Mail fra FedEx. Fikk faktura om importmoms på et kunstverk her forleden dag. Nå etterspør de kunstnerens fulle navn, men han går under et alias som flere andre kunstnere. Er dette noe jeg må anskaffe eller holder det med aliaset? Kan ikke se å finne kunstnerens fulle navn noe sted.