Bør jeg ta fortollingssak med DHL til forliksrådet?

Skal holde med aliaset. Det er tross alt mer relevant. Et navn ingen kan relatere noe til likevel gir ingen vesentlig informasjon.

1 Like

Takk for svar😊

Om dette gjelder et kunstverk du ikke skal betale mva for tenker jeg det vesentlige i forhold til regelverket blir å sannsynliggjøre at:

  1. Kunstner lever
  2. Du har kjøpt kunstverket direkte fra kunstner eller kunstners representant.

Kunstner fulle / egentlige navn bør ikke bety noe så lenge dette kan sannsynliggjøres. Det er jo klart enklere når avsenders navn er det samme som kunstners navn/signaturen på kunsten.

2 Likes

Takk for svar, kunstneren lever i beste velgående og dette er kjøpt gjennom et galleri som representerer kunstneren. All informasjon sto i papirene som fulgte med, FedEx hadde også prestert å skrive på fakturaen «Original drawing from Stom500» (kunstneraliaset).

2 Likes

Haha, holder på me det samme😅

2 Likes

Høres ut som du har en god sak. Referer til regelverk og si at kunstners fulle navn ikke er et krav. Det samme gjorde jeg da DHL hevdet de trengte navn på selve kunstverket.

1 Like

Takk, har svart på mailen nå etter hjelp her inne. Venter på tilbakemelding fra FedEx😊

1 Like

This is the way – takk for tipset.

1 Like

Kom hjem fra juleferie til hyggelig regning fra TNT på moms
Murte på om de hadde sett på forsendelsen før de sendte faktura
Til venstre invoice og verdi og til venstre deklareringsmalen her fra KV underskrevet av kunstneren.

Var vel passe irritert, pustet 5 ganger rolig, ringte TNT / FedEx.
Lurte på om de virkelig ser på forsendelsen før de sender faktura.
Sendte bilder fra rullen
10 min etterpå, se bort fra faktura

Generell anbefaling til alle
Kjøper du noe nytt, ta alltid kontakt med galleriet og be dem legge ved deklareringsskjema med faktura/forsendele papirene, som ligger her på KV.
I tillegg be dem klistre dette på tuben
I tillegg må avsender også angi type vare riktig, hadde en forsendelse som var katogorisert som noe helt annent enn kunst.

Min erfaring som mange her inne er også at en må stå på kravene, men som en av kundebehandlerene sa etter mange sinte runder, at avsender har også et ansvar med å merke forsendelsen riktig

4 Likes

Hvor finner jeg dette skjemaet?

https://www.kunstveggen.no/uploads/default/original/2X/0/00e362ff4fc25512aa3be1bb2e9587d410b49f1d.pdf

5 Likes

Stor takk til alle dere som har gått opp løypa før her. Hadde en fortollingssak med DHL nå selv om skjemaet lå ved trykket. Fant inspirasjon i tråden her, nektet å betale og DHL trakk kravet superraskt. You made my day :partying_face:

9 Likes

Har en artig sak gående med DHL, hvor avsender utrolig nok klarte å merke pakken med “Poster” når det var snakk om et svært litografi i lavt opplag.

Men, Art Declaration-skjemaet var tydelig synlig på pakken, og jeg informerte DHL (både kundeservice og importavdelingen) om forsendelsen av kunstverket (med all informasjon de trenger for å bekrefte at dette er et kunstverk fritatt moms og toll) da jeg mottok sporingslenken, altså før forsendelsen i det hele tatt hadde forlatt avsenderlandet.

Legger ved e-posten jeg brukte i bestridelsen av kravet her, slik at andre kan plukke ut ting som passer når lignende saker skjer igjen. Har som @andthenPush opplevd at DHL “prøver seg” mer og mer i det siste. Det meste i e-posten er hentet fra all den gode innsikten @andthenPush har bidratt med i denne og andre fortollingsråder, helt uvurderlig for å nå gjennom - tusen takk!

En ting jeg forøvrig har merket meg i disse sakene med fraktselskapene er at man må gjenta seg selv til det kjedsommelige for at ting skal gå inn når man driver på med disse lange e-postene, derfor en del punkter og setninger som gjentas og gjentas.

I tillegg har jeg gått fra å være veldig “myk” i tonen i tidligere saker, til å nå være ganske skarp (kanskje litt for mye), men det funker tydeligvis, den har 100% suksessrate, alle saker har blitt avsluttet og jeg har ikke betalt en eneste krone jeg ikke skulle ha betalt i utgangspunktet.

Hei,

Jeg nekter selvsagt å betale en regning som er feil.

Jeg, Navn Navnesen, bestrider herved kravet/fakturaen pålydende 2,100 NOK fra DHL. Les begrunnelse for bestridelse av kravet nedenfor.

Først kort om saksgang videre:

Dere er nå lovmessig pliktige til å bekrefte overfor meg at dere har mottatt bestridelsen min, slik at saken ikke går til inkasso. Om dere ikke godtar bestridelsen min, vil neste steg være å oversende saken til Forliksrådet for en rettslig avgjørelse.

For å være ekstra tydelig i tilfelle vi havner i Forliksrådet:

Kravet kommer ikke til å bli betalt da jeg bestrider kravet. Etter inkassolovens § 17, annet ledd, er kravet med andre ord omstridt. Dette betyr at jeg ikke kan belastes for eventuelle inkassoomkostninger, og at det vil stride mot god inkassoskikk å forsøke å drive inn kravet gjennom inkasso, jf. inkassoloven § 8. Jeg ber derfor om at eventuell videre inkasso-pågang stoppes. Jeg ber videre om å få en tilbakemelding på saken innen maksimum 14 arbeidsdager fra dags dato. Dersom et svar ikke mottas innen den gitte frist, eller det mottas svar som ikke kan aksepteres, vil saken bli vurdert oversendt til Inkassoklagenemnda med påstand om brudd på god inkassoskikk.

Om dere ønsker å ta saken til Forliksrådet har dere en svært dårlig sak, rettere sagt; dere har ingen sak. I et eventuelt Forliksråd må dere kunne argumentere for hva dere har fortollet forsendelsen som, angivelig “noe”. Det vil ikke holde. Jeg som forbruker har gjennom hele forsendelses-prosessen sørget for å informere dere med riktig informasjon til fortolling/saksbehandling via e-post og telefon, samt at forsendelsen var tydelig merket med et “Art Declaration for Customs Use”-ark, ref. vedlagte bilder av pakken her i e-posten.

Vennligst les punktene under som begrunner bestridelsen av kravet:

  1. Forsendelsen var tydelig merket med et “Art Declaration for Customs Use”-ark. Se vedlagte bilder her i e-posten, så ser dere hvordan pakken er merket. Dette deklarasjons-arket er umulig å overse for fortollingen, og inneholder i tillegg all informasjon fortollingen trenger for å fortolle forsendelsen av kunstverket riktig. At dere fortoller feil/gjør feil i deres saksbehandling skal ikke jeg lide under som forbruker, og ansvaret ligger helt og holdent på DHL, som et selskap registrert i Norge. Dere er pliktige til å følge norske regler og lovverk hva gjelder å opptre ansvarsfullt og følge god norsk forbruker- og forretningsskikk. Jeg som forbruker skal ikke betale noe ekstra til DHL, eller noe i det hele tatt i dette tilfellet, da kunst er unntatt moms/MVA og toll ref. forskrift til Merverdiavgiftsloven § 1-3-2 (https://lovdata.no/forskrift/2009-12-15-1540/§1-3-2).

  2. Jeg oversendte dere informasjon per e-post om forsendelsen (saksnummer Ref:xxxxxxxxx) med all nødvendig informasjon for å gjennomføre en riktig fortolling. Dette gjør jeg alltid når et kunstverk er på vei til meg, da jeg til stadighet opplever problemer med logistikkselskaper som DHL og lignende. E-posten inneholdt faktura for kjøpet av kunstverket, all nødvendig informasjon om kunstverket, samt Art Declaration-skjemaet. Denne e-posten ble sendt lenge før forsendelsen forlot avsenderlandet (eposten ble sendt fra meg ca. klokken 17.15 norsk tid tirsdag 11. januar). Igjen; jeg som forbruker skal ikke lide av at dere gjør feil og/eller har lang saksbehandlingstid. Dere har et ubestridelig servicemandat overfor forbruker som kommersielt fraktselskap. Her ligger med andre ord ansvaret på DHL, et selskap registrert i Norge, ikke på den enkelte forbruker. Dette er Forbrukerrådet, Forbrukerombudet og Forbrukertilsynet klokkeklare på.

  3. Lignende saker som gjelder import av kunst har vært oppe i Forbrukerrådet/Forbrukerombudet/Forbrukertilsynet ved mangfoldige anledninger, da det dessverre virker som at logistikkselskaper som dere i DHL, FedEx, UPS og lignende besitter svært lite kunnskap hva gjelder import av kunst til Norge. Igjen; dette skal ikke jeg som forbruker lide under. Dere er pliktige til å enhver tid være kjent med gjeldende regelverk og lovverk hva gjelder import av kunstverk til Norge. Jeg gjentar; at dere fortoller feil er deres ansvar som kommersielt fraktselskap, ikke mitt ansvar som privat forbruker. Jeg har full forståelse for at systemet ikke er godt nok, men det er opp til dere som et internasjonalt fraktfirma, registrert som et norsk selskap, sammen med norsk Tollvesen, å finne frem til løsninger som fungerer mest mulig optimalt for forbruker. Kundene/forbrukerne skal ikke bli belastet, og faktura skal korrigeres/slettes når riktig informasjon foreligger dere.

  4. Dere forsøker etter mitt syn å “tvinge” meg som forbruker til å urettmessig betale dere noe jeg ikke skal betale for. Slik kan man ikke holde på. Eventuelt kommer det av manglende kunnskap om import av kunst hos dere - ikke vet jeg. Jeg skal som nevnt ikke betale dere noe som helst, da kunstverket fyller alle kriterier for MVA- og toll-fritak. Det som er av avgjørende betydning er hva pakken inneholder, ikke hva som står på den. Jeg kan gjøre mitt beste hva gjelder innsendelse av informasjon og kommunikasjon med avsender, men kan ikke råde over hva andre skriver på invoice/customs declaration. Om jeg aktivt bidrar inn mot dere i DHL med informasjon om hva innholdet i forsendelsen er, opprettholder jeg min informasjonsplikt. Det er også vanlig at dere tar kontakt, enten via mail, tlf eller SMS, om at jeg må sende inn mer dokumentasjon for tollbehandling om opplysninger skulle mangle. Dette ble ikke gjort fra deres side i denne saken.

  5. Dere kan i utgangspunktet kreve fortollingsgebyr; gebyret for arbeidet med fortolling, men ikke i denne saken, slik jeg ser det. Dere kan nemlig ikke gjøre en åpenbar feil, og deretter kreve at jeg betaler et gebyr som kommer av at dere har gjort en feil/behandlet fortollingen feil. En feil som er gjort av dere, er en feil dere selv skal betale for, som dere selv er ansvarlige for, og som dere skal følge opp selv.

  6. Som forbruker har jeg krav på en korrekt faktura fra dere som stemmer overens med innholdet i forsendelsen. Kunst er fritatt fortollingsgebyr da det ikke skal fortolles. Jeg har oppfylt alle mine plikter hva gjelder å informere dere om innholdet i forsendelsen. Jeg har flere ganger snakket med Forbrukerrådet om dette, og dette er de også klokkeklare på (det er innholdet i forsendelsen som teller), noe som gjør at jeg som sagt bestrider alle krav.

  7. Er dere usikre på innholdet i en forsendelse, må dere ta kontakt med forbruker og spørre. Det har dere ikke gjort. Dere har et ansvar for å vite hva som kommer inn i landet, det følger av jobben dere gjør som importselskap/logistikkselskap/fraktselskap. Om avsender skriver “narkotika” på pakken, men innholdet er sjokolade, er det fremdeles sjokolade i pakken. Eller omvendt; skriv sjokolade, men lass på med narkotika. Ville dere da tviholdt på at det var sjokolade i pakken?

  8. Igjen; Forbrukerrådet er klokkeklare og tydelige på at det er innholdet i forsendelsen som teller, og ikke merkingen på pakken (som forøvrig har vært god nok i denne spesifikke saken, ref. vedlagte bilder samt informasjon gitt dere i denne e-posten og tidligere e-poster). Det er åpenbart ut ifra gjeldende lovverk at pakken inneholdt et kunstverk, som også fyller kriteriene for fullt MVA- og toll-fritak. Deler av hva som stod på pakken (“Poster”) var dessverre ikke dekkende, men på den andre siden var pakken tydelig merket med et Art Declaration for Customs Use-skjema. Det er som nevnt innholdet i pakken som er av betydning i forhold til hva jeg som forbruker skal betale.

  9. Det kan være mange grunner til at feil skjer, men det vesentlige er som nevnt ikke hva som står på pakken, men innholdet. I dette tilfellet har jeg bevist at det omhandler et kunstverk, og saken må behandles på nytt og avsluttes fra deres side. Jeg skal ikke betale for noe som helst, jeg har allerede betalt for frakt. I dette tilfellet er kunstverket fritatt for MVA og Toll. Det er dere, som yter service, som også eventuelt må rydde opp med Tolletaten, sende inn de papirene jeg har anskaffet dere, og få dette omgjort uten noen omkostninger for meg som forbruker.

Legger for sikkerhetsskyld ved enda en innsigelse/bestridelse på slutten av e-posten her, slik at jeg forsikrer meg om at dere tar dette seriøst og følger opp i henhold til norsk lovgivning.

VEDRØRENDE SAKSNUMMER xxxxxxxxx (fakturanummer vites ikke da det ikke står i betalingslenken jeg har fått) - Fraktbrevnummer xxxxxxxxx - INNSIGELSE:

Det påståtte kravet fra Deres oppdragsgiver (DHL) på kroner 2,100 NOK vil ikke bli betalt. Begrunnelsen for dette kan leses ovenfor i denne e-posten. Ut i fra dette må det påståtte kravet anses som omtvistet.

Med vennlig hilsen,

Navn Navn

+4711111111

mail@mail.no

18 Likes

Drøftet med jurister, men praksis hos fraktselskap er jo annerledes, men de jeg har snakket med virker også samstemte i at fraktselskapene har leveringsplikt. Det følger post loven, og ved internasjonal forsendelse lov om vegfraktavtaler (Godsets utlevering §20). En tvist om et beløp er ikke til hinder for leveringsplikten. Tvangsholder de på pakkene, må de klart og tydelig vise til hvilke lov de benytter.

5 Likes

Interessant! Nyttig å vite til fremtidige saker.

Hell i uhell akkurat her, DHL leverte pakken selv om ingen betaling var gjort via linken de sendte meg (DHL-sjåfør stod plutselig utafor døra idag samme dag som de krevde betaling), så slipper i hvert fall å krangle med de om å få det levert.

Viser jo bare hvor udugelige de er/hvor dårlige prosesser de har.

4 Likes

Bra at dere tør/gidder å ta opp kampen. Eneste måten det kan bli noen endringer! :facepunch:

Hatt en sak gående i 1 år med fedex og svea finans. Det hele endte opp med at jeg kontaktet finansklagenemda, ble ordnet på 1 uke. Så tommel opp for dem👍

5 Likes

Det hjelper å stå på kravene. Mottok denne nå. Ingen toll, mva eller tollbehandlingsgebyr. Takk igjen til alle som har bidratt i denne tråden med maler og tips!

Forsendelse med fraktbrevnummer XXXXXX vil korrigeres iht dokumentene tilsendt via XXXXXXX. I den sammenheng blir faktura TAXXXXXX kreditert. Kreditnotaen sendes så snart den er klar.

Ønsker deg en god dag.

6 Likes